Aktuality
Ďalší televízny prepadák je na svete! Po zmene programu skončí v prime-time predčasne
Televízne misky váh sa po viacerých neúspešných sezónach prehupli na stranu Markízy, za kratší koniec teraz ťahá jej konkurencia. Na konto si pripísala ďalšie jarné fiasko.
Situácia sa po niekoľkých sezónach otočila.
Ešte pred dvomi rokmi Markíza prechádzala krízovým obdobím, keď o úspech prišlo hneď niekoľko dlhoročných programových posíl a nedarilo sa jej s väčšinou projektov, na ktoré siahla.
Sezóny sklamaní
Už v roku 2021 do podpriemerov prepadla sledovanosť premiérových Susedov, podľa očakávaní jej nevyšla nateraz posledná séria česko-slovenskej Superstar či detská séria Tvoja mini tvár znie povedome, ktorú musela sťahovať z prime-time.
Zlomovou bola jeseň toho roka, kedy sa na koňa dostala konkurenčná Joj s novým seriálom Nemocnica, ktorý historicky oslabil niekdajšie seriálové istoty televízneho lídra Sestričky a Horná Dolná.
Markíza spanikárila a jar 2022 otvorila radikálnymi programovými zmenami. Výsledkom bola séria prepadákov na čele so Survivorom, 3. sériou Svadieb na prvý pohľad, viacerými premiérovými časťami 2 na 1 alebo Lego Masters.
Nepomohla si ani presunom Pána profesora, fiaskom skončila nateraz posledná 7. séria klasickej verzie Tvoja tvár znie povedome.
Na popularite navyše získavala podvečerná kuchárska šou Bez servítky, ktorá po rokoch dokázala zlomiť úspech Oteckov. Markíza ich v prvej polovici roka 2022 nakoniec zrušila a spolu s nimi aj Susedov a Hornú Dolnú. Nevyšla jej ani prvotná náhrada Oteckov v podobe kvízu Na love.
Jediným hitom televíznej jednotky v tom roku bola Druhá šanca, ktorá sa stala najsledovanejšou novinkou roka 2022 a pomohla jej odraziť sa od dna. Nesklamalo ju ani oživenie nákladnej tanečnej šou Let´s Dance.
Programový reštart
Markíza sa po kritickom roku pripravila na programový reštart, ktorý jej vyšiel dokonale.
Vďaka úspechu Druhej šance sa rozhodla udržať dramatický pondelňajší slot uzavretým seriálom Klamstvo, na ktoré tento rok nadviazala ešte úspešnejšou Zradou.
Po vzore dominantnej Nemocnice v utorky a štvrtky na Jojku zatlačila novinkou cielenou na podobného diváka Dunaj, k vašim službám, ktorý jej až do februára tohto roka naberal na sledovanosti.
Poistila si navyše niekdajší hit z konkurenčnej obrazovky Áno, šéfe!, ktorý adaptovala pod vlastným názvom Na nože. Oživenie známeho formátu taktiež zabralo, najväčší úspech k tomu zažíva práve teraz vo svojej tretej sezóne.
Lídrovi vyšla aj dôležitá denná novinka na podvečer Mama na prenájom, pri ktorej sa zas inšpirovala, okrem iného, úspešnou telenovelou z obrazovky Doma. K spokojnosti etablovala tiež náhradu za zrušenú ťažiskovú Tvoju tvár Možné je všetko.
Minulý rok jej poklesla sledovanosť Let´s Dance, ktoré však aktuálne dosahuje najväčší úspech od roku 2017.
Historické minimá jej dosahovala len reality šou Farma s duelmi presunutými netradične na nedele, väčšinu vysielania bola v podpriemere aj oživená zoznamka Ruža pre nevestu, niekdajšia Nevesta pre milionára. Tá však mala pritiahnuť nových predplatiteľov na Voyo, zároveň plnila titulky lifestylových či bulvárnych stránok a poistila si pokračovanie.
Stráca konkurencia
Markíze sa po sezónach plných sklamaní podarilo opäť prevziať dominanciu.
Joj ešte začiatkom roka 2023 dokázala absolútne ovládnuť obrazovky so seriálom Iveta, ktorý bol napokon aj najsledovanejším seriálom vlaňajška, postupne jej však oslabovali stabilné projekty Nemocnica a Hranica, ktorú na konci roka uzavrela. V utorňajšie a štvrtkové večery si hlavní konkurenti pozíciu po dvoch rokoch dokonca vymenili.
Televíznej dvojke zároveň nevyšli viaceré nové projekty.
Napriek úspešnému štartu sa napokon do podpriemerov prepadla krimiséria Prokurátorka, na ktorú nadviazal Duch. Diváci ubúdali aj ďalšej kriminálke Na vlnách Jadranu. Úplne sa zároveň otočila pozícia vlaňajšieho hitu Iveta, ku ktorej sa v 2. sérii vrátila už iba tretina divákov. Lepšie sa proti Let´s Dance pred rokom darilo Einsteinovi.
V tomto roku fiaskom skončilo oživenie formátu Heslo, ktorý Joj nasadila v hlavnom čase na pondelky, musela ho sťahovať z programu.
Vyššie sa jej uviedla vlastná verzia známej zábavnej šou Vtip za stovku, ktorá sa pohybuje na staničných priemeroch televízie, na tie večerné ale nestačí. V posledných rokoch už iba priemerne hráva hlavná šou Česko Slovensko má talent.
Joj sa v súčasnosti najvýraznejšie darí s podvečerným vysielaním, keď nadpriemery udržuje kuchárska reality šou Bez servítky, pravidelným lídrom sú nedeľné magazíny Na chalupe a Nové bývanie.
Stabilizuje sa jej aj pásmo v pracovné dni s Nákupnými maniačkami a kvízom Riskuj.
Hlboko ďalšia novinka
Televízii najnovšie nezabrala ďalšia novinka.
Joj v stredu 22. marca odštartovala nový česko-slovenský seriál Vytoč môjho agenta, ktorý uvádzala proti rozbehnutej valcujúcej šou Na nože a finálovej predvolebnej superdebate na Jednotke pred 1. kolom prezidentských volieb.
Divákov k nemu vôbec nepritiahla.
Prvý diel Vytoč môjho agenta mal dosiahnuť hlboko podpriemerný podiel na trhu len 10,7 % v obchodnej skupine. O týždeň na to svoj prepadák potvrdil podielom 10,5 %.
Ide o podobné fiasko, aké na začiatku roka zaznamenalo Heslo.
Markíza dokonca v konkurencii druhej časti seriálu dosiahla s reality šou Na nože trojnásobne lepší výkon podielom na trhu 31,9 % v obchodnej cieľovke.
U susedov sa novinka Vytoč môjho agenta uviedla priemerne, no následne tvrdo prepadla.
V Česku ju vysiela komerčná televízia Prima, ktorá ju nasadila na nedeľné večery. Pri štarte bola tesným lídrom na trhu u mladších divákov v skupine 15-54, podielovo mala prekonať hranicu 19 %.
O týždeň neskôr už prepadla ešte hlbšie ako na Slovensku s podielom na trhu len okolo 9 %. Nedeľný večer prevalcoval štart vlastnej minisérie Iveta z dielne Novy a Markízy, ktorá čoskoro odštartuje aj na obrazovke nášho lídra.
Finále urýchli
Joj na neúspech mohla krátko pred veľkonočnými sviatkami zareagovať programovou zmenou.
Televízia po dvoch častiach avizuje zmenu nasadzovania stredajšieho seriálu, ktorý uzavrie skôr, ako pôvodne plánovala.
Seriál Vytoč môjho agenta televízia od jeho polovice zdvojí a jeho finále urýchli ešte do konca apríla.
Posledné časti by tak mala odvysielať v stredu 24. apríla.
Televízia pôvodne počítala s vysielaním jednej epizódy do týždňa, čím by 8-dielny seriál uzavrela v stredu 8. mája. Nasadzovanie mení programovou zmenou, po ktorej bude od piatej epizódy ponúkať dve časti do týždňa.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.