Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: IG Ján Koleník, koláž MB

Pikošky

Dunaj po prvýkrát narazil na vrchol! Otvorene nekonečným seriálom, dokedy udrží divákov?

Dobový seriál Markízy sa po strhujúcich mesiacoch častejšie zamotáva do vzťahových liniek, po mesiacoch nárastu prvý raz poklesol. 

Dunaj, k vašim službám sa vezie na vlne, ktorá ho na koni televíznej sledovanosti môže udržať dlhé mesiace.

Seriál dokázal na jar 2023 zlomiť vlažný rozbeh a až po niekoľkých týždňoch po štarte naberať nových divákov. Tí k nemu následne prichádzali aj v priebehu celej jesene, pričom posledné rekordy prepisoval ešte začiatkom tohto roka.

Prvýkrát narazil na vrchol

Markíze sa tento efekt podarilo dosiahnuť strhujúcim tempom, ktoré udržiavala takmer v priebehu jedného roka.

Po mimoriadne vydarenej minuloročnej jeseni, kedy Dunaj až do jej konca prepisoval jedno maximum za druhým, si túto vlnu preniesol aj do aktuálnej jari, kedy vo vylepšovaní rekordov pokračoval.

Niekoľko mesiacov trvajúci nárast sledovanosti Dunaja vyvrcholil vo februári, kedy dobový seriál nateraz narazil na svoj vrchol.

Dunaj si po ďalšej sérii dramatických udalostí pripísal 6. februára 2024 absolútne najvyšší rating vo vynovenej obchodnej cieľovke, kedy trhol výkon 9,8 %, kým týždne a mesiace predtým jeho maximá oscilovali okolo 9-percentnej hranice.

 


Mama na prenájom sa vytratí z obrazoviek: Na jar ju čaká hneď niekoľko prestávok!Čítajte →

V celkovom publiku vylepšoval maximá dva týždne po sebe – najprv v rovnaký deň s 558-tisíc divákmi a neskôr 13. februára 2024 s až 566-tisíc divákmi v univerzálnej cieľovke.

Pre porovnanie, v identickom období vo februári 2023 seriál pravidelne sledovalo celkovo cez 400-tisíc divákov a v pôvodnej obchodnej cieľovke sa jeho ratingy pohybovali okolo 7 %.

Otvorene telenovelou

Po mesiacoch strhujúceho tempa a lámania rekordov Dunaj nateraz dosiahol svoj vrchol.

V priebehu aktuálnej jari sa už z neho otvorene stáva klasický romantický vzťahový seriál, ktorý budú tvorcovia ochotní naťahovať dovtedy, dokým si ho diváci budú ochotní zapnúť.

„Dokedy pôjde Dunaj? Netuším. (…) Určite raz príde moment, kedy slovenský divák bude chcieť niečo iné. Ale neviem, kedy to príde. Či to bude o rok alebo o 12 rokov,“ povedala v nedávnom rozhovore Markízy hlavná scenáristka Dunaja Evita Twardzik.

Kým pôvodne sa najdrahšiemu a najvýpravnejšiemu seriálu v histórii Markízy darilo udržiavať veľký dejový spád, plný nečakaných zvratov, tento rok sa už naplno začína prejavovať telenovelový charakter rodinnej ságy s neuzatvorenými dejovými líniami.

Ich základom sa stali komplikujúce sa vzťahy medzi postavami, čo je typický typ liniek pre dlhodobé a intenzívne televízne seriály.

Častejšie to v ostatnom období spomínajú aj diváci v komentároch na sociálnych sieťach, ktorí poznamenávajú, že sa z Dunaja stáva telenovela.

Podobným typom seriálu je konkurenčná Nemocnica, ktorú Joj vysiela šiestu sezónu po sebe.

Prvýkrát stráca

Viac vzťahových liniek a menej strhujúcich zvratov sa mohlo odraziť aj na číslach sledovanosti. Po februárovom vrchole sa krivka Dunaja začala po prvý raz lámať smerom nadol.

V marci sa Dunaj častejšie začal vzďaľovať 9-percentnej ratingovej hranici, na ktorú dosiahol len raz. Naopak, častejšie sa začal blížiť 8 % a jeho marcový priemer sa pohyboval okolo 8,5 %.

Pre Markízu je Dunaj stále jasným lídrom utorňajšieho aj štvrtkového večera, momentálne sa jeho podiely majú hýbať v okolí 27 %. Nemocnicu predbieha o desať a viac podielových bodov.

V celkovom publiku Dunaj udržuje kľúčový nárast z jesene 2023, v priebehu ktorej sa jeho priemery začali stabilizovať nad pol miliónom divákov. V marci tohto roka si Dunaj každý večer zapína cez 510-tisíc divákov v univerzálnej skupine.

Seriál ponúkol zásadnejší zvrat po dlhšom čase tento týždeň, keď sa v obchodnom dome udiala vražda.

Došlo k nej počas módnej prehliadky a pri mŕtvom tele bol prichytený Anton Holubec (Filip Tůma). Ako už však televízia naznačuje, nebude to on, kto ju má na svedomí.

Dunaju to k nárastu divákov nepomohlo, v utorok si pripísal rating 8,4 % s podielom na trhu 26,6 % v obchodnej cieľovke. V celkovom publiku nový diel sledovalo 512-tisíc divákov.

Dokedy udrží úspech?

Skúsenosť z minulosti naznačuje, že aj v podobe otvorenej telenovely môže Dunaj úspech udržovať mesiace.

Seriálu sa podarilo vybudovať nielen mimoriadne širokú, ale aj odovzdanú divácku základňu, z akej sa kedysi mohli tešiť napríklad Ordinácia v ružovej záhrade, Panelák alebo Búrlivé víno.

Všetky tieto dlhodobé seriálové projekty spája to, že ich o úspech pripravila až nová sviežejšia konkurencia a následná panika tvorcov, ktorí sa pokúšali seriály zachraňovať rôznymi dejovými zvratmi alebo novými postavami.

Zároveň samotné televízie neraz pristupovali k zmenám v nasadení seriálov.

Posledná úspešná večerná dlhodobá séria Markízy Búrlivé víno udržala svoj úspech celé dva roky, Joj následne priamo proti nej postavila prakticky rovnakú konkurenciu v podobe Divokých koní. Výsledkom bolo rozdelenie divákov medzi dva projekty.

Aj keď úspech Divokých koní vydržal iba jednu sezónu, Búrlivé víno sa už zo straty divákov nespamätalo a viac ich späť nezískalo.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram

Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti
Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %;
Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %.

Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.

Čítať viac...
Nahor