Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: Markíza

Televízia

Radikálna zmena Farmy nezaberá: Takýto prepad duelov si nepamätá!

Hlavným problémom reality šou ostávajú nedeľné duely, prepadli sa už na úroveň najslabších dielov Ruže pre nevestu.

Jeden z hlavných programových pilierov Markízy v tomto roku nezaberá.

Reality šou Farma sa na Slovensku vysiela už leta 2011 a na obrazovke televízneho lídra sa stala kľúčovým formátom jesenných sezón.

Patrí medzi málo programov, ktorými televízie investujú do druhého večerného pásma, no v poslednom období Markíza s Farmou čoraz častejšie vyráža aj do prime-time. Okrem vyraďovacích duelov už v hlavnom vysielacom čase vysiela aj jeden klasický diel, v roku 2021 ju presunula na 20:30 rovno v celom týždni pred finále.

Farma prešla za 12 rokov vysielania mnohými zmenami konceptu.

Tvorcovia sa viackrát snažili experimentovať a udržať formát divácky príťažlivý – mnohokrát reagovali aj na vyčerpané prvky, ktoré stratili po rokoch na atraktivite, inokedy zas cielene nasledovali trendy reality programov zo sveta.

Denná farmárska reality šou si vo svojej histórii prešla aj niektorými horšími obdobiami, ktoré však zakaždým dokázala v nasledovnej sérii zvrátiť.

Jedno z prvých zakopnutí zažila v 7. sérii, ktorú po prvý aj posledný raz vyskladala výlučne z bývalých farmárov. Šou na výkonnosti strácala aj v 9. sérii, kde už pôvodný koncept reality šou strácal dych. Následne tak prišla radikálna zmena – od pravidiel, cez prvé rozdelenie súťažiacich až po výmenu moderátorky. Práve od 10. série tvorcovia experimentujú vôbec najviac v histórii Farmy.

Radikálna zmena vyraďovania

Revolučné zmeny prišli v posledných dvoch ročníkoch.

Vlani tvorcovia zakomponovali do diania umelú inteligenciu, ktorá v dominantnej miere nahradila osobný kontakt moderátorov so súťažiacimi, v aktuálnej 15. sérii zas historicky po prvýkrát zmenili koncept vyraďovacích duelov.

Dlhé roky si farmár týždňa vybral dvoch sluhov – medzi nimi následne zvyšní farmári volili prvého duelanta. Ten si do duelu vyberal protihráča z hlasujúcich farmárov, jedinou podmienkou bolo zväčša dodržanie rovnakého pohlavia oboch duelantov.

Duely tak viackrát prinášali stret hlavných rivalov či bojovníkov o výhru. Práve to sa staralo o atraktivitu vyraďovacích epizód, ktoré vždy Markíza vysiela v hlavnom vysielacom čase.

Tento rok sa v dueli stretávajú najväčší spojenci.

V 15. sérii rozdelila Markíza súťažiacich po prvý raz do troch skupín a predstavila pomerne komplikovaný koncept vyraďovania. Medzi voľbu duelantov a samotný duel totiž tvorcovia vložili ešte súboj o záchranu, ktorý prebieha v piatkovej epizóde vysielanej taktiež v prime-time.

Po novom sa už na Farme nevolia duelanti ale ohrození.

Tí si pomeriavajú sily ešte pred duelom v piatkovej časti, pričom do súboja o záchranu si k sebe vyberajú spoluhráča zo svojej vekovej generácie. Tá dvojica, ktorá súboj prehrá, sa napokon ocitne proti sebe v dueli.

Markíza sa pokúsila do diania na Farme vniesť zmenami novú dynamiku, výsledkom však je pomerne málo atraktívne vyvrcholenie týždňa.

Nové duely nelákajú

Práve duely sú pritom pre úspešnosť Farmy kľúčové.

Dlhé roky sa ako jediné vysielali v hlavnom vysielacom čase, a tak oproti klasickým častiam, uvádzaným spravidla po 22. hodine, dávali televízii možnosť k reality šou pritiahnuť aj nepravidelných divákov.

V závislosti od atraktivity a pozornosti médií dokázali duely dosahovať aj o tretinu vyššiu sledovanosť než epizódy z pracovného týždňa, pričom po najzaujímavejších dueloch neraz následne pribudli diváci aj bežným epizódam.

Takto pred rokom sa klasické októbrové diely Farmy pohybovali najčastejšie tesne pod 5 ratingami a duely vysielané v sobotu dosahovali ratingy 6 – 7 %.

Tento rok sa to nedeje.

Na nedele presunuté duely sleduje spravidla už iba divácke jadro Farmy.

Od štartu 15. série sa výkonnosť vyraďovacích nedeľných epizód po 20:30 drží na ratingovej úrovni okolo 4,5 % v obchodnej cieľovke, sledovanosť klasických dielov vysielaných o 22. hodine sa pohybuje na ratingoch pod 4 do 4,5 %.

Prepadák na úrovni Ruže pre nevestu

Farma si pritom na takto slabú sledovanosť duelov nepamätá.

Diváci im nepribúdajú ani s ochladzovaním počasia či pokročilejším dianím na statku, čo bolo spoločne s bulvárom zdrojom nových zvedavcov v minulých sériách.

Uplynulý týždeň zažila Farma s duelom rovno prepadák, keď sa pri ratingu 4,6 % dostala na podiel na trhu iba 15,8 % v obchodnej cieľovke.

Farmárska reality šou tak už kopíruje vlaňajší výbuch 7. série Tvoja tvár znie povedome vysielanej v totožnej nedeľnej konkurencii Pečie celé Slovensko a Česko Slovensko má talent.

Obom konkurenčným programom sa darí výrazne lepšie, Markíze je druhý rok po sebe v nedele trojkou na trhu.

Farma sa v nedeľu prepadla na úroveň najslabšie sledovaných dielov zoznamovacej reality šou Ruža pre nevestu.

Tá bola počas tohtoročnej jarnej sezóny dlhé týždne najslabším článkom v programe Markízy, od štartu začiatkom marca dosahovala podpriemerné výkony sledovanosti s ratingami okolo 4 % a podielmi na trhu len na úrovni 16 % v obchodnej cieľovke. Priemerný podiel Markízy pritom siaha k 22 %.

Ruža pre nevestu si po prvých týždňoch vyslúžila status televízneho prepadáku.

Uprostred hlavnej časti jarnej sezóny, kedy televízie nasadzujú to najlepšie, čo majú, stagnovala v hlbších podpriemeroch a nedokázala získavať nových divákov.  Zvrat nastal až v priebehu apríla, kedy zoznamka prvýkrát dokázala ratingovo vyskočiť k 5 % a vyhrabala sa z podpriemerných podielov na trhu k úrovni okolo 20 %. Na tej sa už udržala do konca.

Napriek týždne slabej televíznej sledovanosti v nej Markíza napokon našla ťahák na Voyo, kde bola Ruža pre nevestu najúspešnejším programom v histórii. Zaistila si tak druhú sériu.

Suverénny líder druhého pásma

Farma si aj tento rok udržuje suverénne vedenie v druhom večernom pásme po hlavných programoch, kde roky nenachádza konkurenciu.

V tejto sezóne tak jasne dominuje v pondelky, utorky a štvrtky.

Podielovo sa bežné epizódy reality šou v 15. sérii hýbu na úrovni okolo 20 – 24 % v obchodnej cieľovke, aj v tomto prípade však zaostáva za výkonnosť úspešnejších ročníkov.

Len vlani v podobnom čase pravidelnejšie dosahovala hranicu 27 %.

Zaujímavosťou je, že Markíza minulý týždeň samostatným príspevkom na sociálnych sieťach oslavovala jeden z jej najslabších podielov na trhu 20,4 %. Častejšie pritom vie vyskočiť aj k 24 %.

Konkurenčnú Jojku a Jednotku však v ten deň predbehla dvoj- až štvornásobným rozdielom v obchodnej cieľovke.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor