Exkluzívne
Iveta udržala úspech až do finále, rozhodnuté o jej budúcnosti: Vieme, či dostane druhú sériu!
Ďalší zo série značkových seriálov Joj prekvapil rekordnou sledovanosťou, nečakaný úspech odštartoval debaty o pokračovaní. Doplnené o sledovanosť finálovej časti.
Najsledovanejší televízny program tohto roka je na konci.
Po siedmich týždňoch vo vysielaní a celkovo ôsmich epizódach sa s televíznymi obrazovkami lúči miniséria Iveta, ktorá sa stala prekvapivým hitom na začiatku nového roka.
Sledovanosť Ivety
Iveta sa pri štarte stala najsledovanejším seriálom v celej dvadsaťročnej histórii Joj, keď si jej úvodné dve časti pozrelo 799 a 755-tisíc divákov v univerzálnej cieľovej skupine. Prekonala tak aj nasledovanejšie vydania jej niekdajšieho najúspešnejšieho seriálu Panelák, ale tiež vysoko sledovaný štart seriálov Prázdniny alebo Naši.
S ďalšími časťami Iveta každý týždeň obsadzovala prvú priečku televíznej sledovanosti.
Ďaleko za sebou nechala ostatné aktuálne vysielané seriály Dunaj, k vašim službám, Nemocnica, Mama na prenájom aj Hranica. Sledovanejšia bola aj ako hlavné televízne spravodajstvá, a to až do svojho predposledného týždňa.
V celkovom počte divákov seriál ani raz nepodliezol polmiliónovú hranicu, v druhej polovici vysielania sa najčastejšie hýbal priemerne okolo 560-tisícovej úrovne.
V obchodnej cieľovke si Iveta vo väčšine vysielania pripisovala ratingy na úrovni okolo 10 %. Rekord trhla s úvodnou časťou, ktorá vystrelila na ratingy 14 a 13 %. Najslabšiu sledovanosť zažil seriál s predposlednou siedmou epizódou, ktorá ako jediná podliezla desaťpercentnú hranicu ratingom 9,7 %. Šlo tiež o najslabší diel v univerzálnej cieľovke s 525-tisíc divákmi.
Osemdielna miniséria si svoju úroveň udržala až do finále.
Posledný ôsmy diel Ivety dosiahol rating 10 % a podiel na trhu 29,1 % v obchodnej cieľovke. Seriál si tak medzitýždenne polepšil, v celkovom publiku finále sledovalo priemerne 553-tisíc divákov.
Iveta svojou sledovanosťou dotiahla úspech vlaňajšieho najpopulárnejšieho pravidelného programu na trhu, seriálu Druhá šanca.
Ten minulý rok s dvomi sériami ovládol obrazovky. Iveta ho na začiatku roka vystriedala ešte silnejšími rekordmi a vyššou sledovanosťou priemerne sledovaných častí, než akú zaznamenala Druhá šanca vo svojej druhej sérii na jeseň.
Nečakaný úspech
Iveta pritom pôvodne k najočakávanejším televíznym novinkám nepatrila.
Na svoj príchod na obrazovky si Iveta počkala, Joj ju nakrútila ešte v roku 2021 ako jeden z ďalších krátkodobých imidžových projektov. Televízia sa pri ich príprave neraz púšťa do netradičných námetov či náročnejších produkcií, pri ktorých spravidla viac ako sledovanosť akcentuje záujem posilňovať jej televíznu značku.
Zo série imidžových projektov uviedla Joj seriály ako Keby bolo keby, Za sklom, Hotel alebo Ultimátum, najnovšie sa k nim pridala Iveta.
Vôbec najočakávanejšími značkovými seriálmi v jej histórii však boli súčasne aj jej najdrahšie seriály 1890 a Slovania. Oba sa do výraznej mediálnej pozornosti dostali mesiace pred svojím štartom, Slovania dokonca hneď niekoľko rokov.
Iveta vyvolala pozornosť verejnosti až odštartovaním televíznej kampane v decembri 2022.
Predošlé najvýraznejšie projekty televíznej dvojky 1890 aj Slovania napriek tomu v sledovanosti predbehla.
Iveta si vypýtala 2. sériu
Po úspechu Ivety sa rozbehli debaty o jej pokračovaní.
Televízia sa naň podľa našich informácií nepripravovala a tvorcovia už pred dvomi rokmi mali podľa viacerých informácií nakrútiť seriál ako krátkodobý osemdielny projekt.
Medzičasom televízia roztočila či rozbehla prípravu ďalších krátkych seriálov Einstein, ktorý Ivetu v nedeľné večery vystrieda, či novinky Duch, Lovec, Bytosti, Lovci lebiek alebo Večne mladí. Viac o pripravovaných seriáloch v tomto článku.
Už v priebehu vysielania Ivety však televízia pri novinárskych otázkach možnosť pokračovania nevylúčila a prípadné ďalšie časti nechala otvorené.
Definitívne rozhodnutie nakoniec malo padnúť ešte pred televíznym finále.
Jojka totiž podľa našich informácií už novým častiam Ivety dala zelenú a začala s prípravou scenárov pre 2. sériu.
V prípade potvrdenia tak pôjde len o jej tretí značkový seriál, ktorý sa dožije ďalšej série.
Joj totiž spravidla svoje imidžové seriály uvádza ako jednorazové projekty.
Výnimkou bola v minulosti kriminálka Za sklom, o ktorej pokračovaní sa taktiež rozhodovalo až po čase po odvysielaní prvej či druhej série. Dve série dostal ešte v rokoch 2009 a 2011 aj kedysi prvý z produkčne výpravnejších slovenských seriálov Keby bolo keby.
Herecký prestup sa nekoná
V prípade druhej série Ivety tak aj naďalej na obrazovke Joj ostane jej hlavná hviezda, Alžbeta Ferencová.
Po rekordnom úspechu minisérie ju ako veľkú hereckú akvizíciu ohlásila pre pripravovanú česko-slovenskú kriminálku Markíza, na ktorej obrazovke sa však Ferencová nakoniec objaviť vôbec nemusí.
Ako sme už informovali, kriminálnu novinku z prostredia Chorvátska podľa našich informácií pripravuje susedná česká Nova, pre ktorej obrazovky bude nový seriál nakrúcaný.
Markíza a Nova doteraz spoločne uviedli iba seriálovú adaptáciu známej komédie Kameňák, ktorá však dopadla neúspechom v oboch krajinách. Obe televízie napriek neraz príprave rovnakých námetov preferujú nakrútenie vlastných samostatných adaptácií pre Slovensko a Česko.
Medzi krajinami sa však projekty oboch televízií objavujú spravidla na platenej platforme Voyo.
Aby boli divácky atraktívnejšie pre oba trhy, snažia sa Markíza aj Nova obsadiť ich tiež zástupcami susedných krajín.
Aktuálne takto pre české obrazovky vzniká druhá séria reality šou Survivor Česko Slovensko, ktorá sa vysiela len na Nove. Televízie sa však rozhodli naďalej predávať formát aj slovenským divákom reality šou prostredníctvom Voyo a malého zastúpenia slovenských súťažiacich.
Minulý rok zas, naopak, v slovenskom seriáli Svätý Max hrala až dvojica českých hercov, prostredníctvom ktorých Nova promovala seriál na českej verzii internetovej platformy.
V najbližších mesiacoch môže podobne mieriť do nového seriálu Nova Alžbeta Ferencová ako slovenská zástupkyňa.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“