Viete prví
Markíza na jeseň nemá za Oteckov náhradu! Bez servítky od septembra s novou konkurenciou
Televízny líder zažíva podobnú situáciu ako pred šiestimi rokmi.
Markíza opäť čaká na projekt, ktorý ju v podvečernom čase vráti do pozície televízneho lídra.
O tú prišla na prelome februára a marca tohto roka, kedy rekordné obdobie začala zažívať kuchárska reality šou Bez servítky, ktorá zároveň stlačila denný seriál Oteckovia na historicky najslabšie čísla a neraz do podpriemerov Markízy.
Tá následne v máji prekvapila, keď rovno oznámila koniec Oteckov. Aj keď ho portál Mediaboom.sk exkluzívne avizoval už predtým, očakával sa až s koncom tohto roka.
Zrušenie Oteckov neočakávali ani samotní herci, ktorým od júna začala Markíza narýchlo hľadať nové miesta. Filip Tůma a Monika Hilmerová si to namierili do Druhej šance, Vladimír Kobielsky do nového komediálneho seriálu Chatári, Marek Fašiang zas herectvo vymenil premiérovo za moderovanie reality šou Farma.
Prvá náhrada nezabrala
Aj keď to Markíza v priebehu leta prakticky dementovala, ešte na jar sa pokúsila pripraviť nový podvečerný projekt, ktorý mal nahradiť Oteckov v nadchádzajúcej jesennej sezóne.
Týmto pokusom bol nový podvečerný kvíz Na love, ktorý odštartovala nezvyčajne na konci jarnej sezóny uprostred júna, okamžite po finále série Oteckov.
Markíza pôvodne vyrobila pilotnú dvadsiatku epizód Na love v českom štúdiu, ktoré otestovala v júni a júli o 18. hodine priamo vo vysielaní. Plánovať už mala aj výstavbu vlastného štúdia v Bratislave a nakrúcanie epizód pre jeseň, po neuspokojivej sledovanosti ohlásila úplný koniec kvízu.
Opäť bez podvečerného programu
Po náhlom zrušení Oteckov a následnom neúspechu Na love Markíza zažíva podobnú situáciu ako v rokoch 2015 až 2017.
Šlo o jej absolútne najturbulentnejšie obdobie v dôležitom podvečernom čase o 18-tej. Taktiež nezvyčajne na jar v roku 2015 ukončila dlhodobý denný seriál Chlapi neplačú, po ktorom sa márne snažila nájsť adekvátnu náhradu.
Podvečer sa jej vtedy rozpadol od jesene 2015 neúspechom nového denného seriálu Kukučka. Na Joj medzitým vystrelila do vedenia vtedajšia nová kuchárska šou Moja mama varí lepšie ako tvoja. Markíza sa ju ešte koncom rovnakého roka snažila oslabiť narýchlo vyrobenou šou Majster pekár, ktorá sa však stala jej historickým prepadákom o 18. hodine.
Nasledovali pokusy s návratom šou Bez servítky alebo oživením súťažnej šou Koleso šťastia, vytiahla dokonca aj staré časti Susedov z rokov 2006 a 2007. Istý čas na podvečer presunula upadajúce Búrlivé víno.
Markízu nakoniec v čase o 18-tej zastabilizovalo až vytiahnutie Rodinných prípadov v roku 2017. Občasne ich vystriedala dvojička Susedské prípady.
Z podpriemerov vytiahli televíziu nad 20% podiely na trhu v komerčnej cieľovke, na jeseň dokonca už porážali aj Moju mamu. Markíza nimi vyplnila problematický podvečer až do nástupu nového denného seriálu Oteckovia v januári 2018.
Na jeseň s Rodinnými prípadmi
Rodinné prípady, paradoxne, práve teraz po uzavretí Oteckov opäť prevezmú podvečernú štafetu.
Markíza podľa našich informácií vzdáva súboj o diváka v kľúčovom čase pred hlavnými spravodajstvami, keď v septembri neavizuje miesto denného seriálu Oteckovia žiadny atraktívnejší projekt.
V čase o 18:00 plánuje aj v hlavnej jesennej sezóne pokračovať s vysielaním Rodinných prípadov, ktoré vrátila na podvečer v priebehu leta.
Ostatné roky Rodinné prípady do lukratívneho podvečerného času vyťahuje už len v mimosezónnom období, akým sú práve letné prázdniny. Ich pomoc však vďaka niekdajšiemu úspechu Oteckov v uplynulom období v atraktívnejších mesiacoch ani nepotrebovala.
Reprízový evergreen
Pozícia Rodinných prípadov sa od roku 2017 významne zmenila.
Televízny líder ich naplno začala vysielať v roku 2014, pričom za deväť rokov na televíznom trhu sa stali prakticky najreprízovanejším programom na hlavnej stanici Markízy.
Okrem stabilného vysielania o 16. hodine ich v rôznych obdobiach zaraďuje televízia aj do iných slotov dopoludnia alebo práve podvečer. V niektorých mesiacoch sa dokonca v jej vysielaní objavovali aj 4-krát v priebehu jedného dňa.
Markíza pritom dlhodobo v dennom vysielaní obtáča rovnaké epizódy Rodinných prípadov. Ostatné roky premiérové časti uvádza už iba sporadicky, deje sa tak práve pri ich zaraďovaní na atraktívnejší čas o 18. hodine, kde však taktiež Markíza zvykne nakoniec nasadiť len obmedzenú sadu epizód.
Podvečer zažívajú najhorší rok
Dá sa očakávať, že na jeseň bude Markíza uvádzať najmä premiérové epizódy Rodinných prípadov.
Ich sledovanosť totiž len oproti minuloročným prázdninám výrazne prepadla.
Ešte v lete 2021 vyplnili prázdninovú prestávku Oteckov uspokojivými výkonmi, keď sa takto pred rokom Rodinné prípady o 18. hodine hýbali spravidla na podieloch na trhu okolo 20 – 22 %,.
Tento rok dosahujú slabšiu sledovanosť, než zrušený kvíz Na love aj Oteckovia.
Od ich zaradenia na podvečer v polovici júla 2022 sťahujú vo viaceré dni televíziu na dno, pričom najčastejšie sa hýbu na podieloch na trhu len okolo 10 – 15 % v komerčnej cieľovke.
Markíza napriek tomu plánuje s ich vysielaním podvečer pokračovať aj v septembri, keď pre jeseň nateraz nepripravuje žiadny iný projekt.
Pripravuje nový denný seriál
Markíza o podvečer, podľa všetkého, zabojuje až budúci rok.
Ako sme exkluzívne informovali, televízia už má mať rozpracovaný nový denný seriál, s ktorým chce vyrukovať na obrazovky od januára 2023.
Po odľahčenom žánri Oteckov by tentokrát mala siahnuť po dramatickejšom námete. Vráti sa tak späť k niekdajším denným sériám ako Búrlivé víno či Chlapi neplačú, v ktorých mala dlhú tradíciu.
Na projekte podľa našich informácií pracuje aj jej čerstvá posila televíznej jednotky Evita Twardzik Urbaníková, ktorá od mája nadviazala s Markízou dlhodobú spoluprácu. Pre televíziu pracuje ako scenáristka a kreatívna producentka.
Televízia sa tak nechce popáliť spôsobom, ako v spomínanom roku 2015.
Vtedy po jarnom skončení Chlapi neplačú uvádzala podvečernú seriálovú novinku Kukučka nešťastne na jeseň. Televíznu sledovanosť pritom pri štarte jesennej sezóny ešte stále ovplyvňuje počasie, pre ktoré sú ratingy v podvečernom čase, a neraz aj večer, podpriemerné.
Naopak, štartom novinky od januára by zopakovala série úspešných krokov, posledne práve s Oteckami, ktorí štartovali v roku 2018 rovno na Nový rok 1. januára. V minulosti jej štart na začiatku roka vyniesol rekordný úspech aj pri Hornej Dolnej či Búrlivom víne.
Pre televízie je štart na začiatku nového roka dôležitý najmä pri dlhodobých projektoch, s ktorými počítajú vo vysielaní niekoľko sezón.
O to viac, ak sa majú vysielať denne. Ťažia totiž z kampane počas vianočných sviatkov, a taktiež vôbec najväčšieho výskytu divákov pri obrazovke, a to aj v prvých dňoch nového roka.