Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: Markíza, koláž MB

Aktuality

Exkluzívne: Koniec po piatich rokoch? Markíza hľadá náhradu za denný seriál Oteckovia!

Štyri roky ovládal denný seriál kľúčový podvečerný televízny čas, tento rok sa misky váh preklopili späť na stranu Joj. Markíza sa však už predtým mala začať obzerať po náhrade.

Éra denného seriálového hitu Oteckovia je, podľa všetkého, na konci.

Absolútny podvečerný fenomén, ktorý od jari 2018 nevídaným spôsobom prevalcoval televízne obrazovky, znamenal pre Markízu kľúčový obrat v dôležitom vysielacom čase pred hlavnými správami, v ktorom sa pred nástupom Oteckov trápila.

Zo seriálu sa krátko po uvedení stal najväčší televízny hit v období svojho vysielania. V podvečernom čase lámal rekordy sledovanosti, keď sa ratingovo ťahal od 10 až k 12 % a podielovo vyskakoval aj nad 40 %, čo už v danom čase nedokázal žiadny iný pravidelný televízny program na trhu, s výnimkou športových prenosov.

Koniec podvečernej nadvlády

Joj, naopak, v čase najväčšej slávy Oteckov padla na svoje najhoršie podvečerné čísla. Vôbec najhlbšie sa prepadla v roku 2019, kedy to na jar skúsila s kanonádou kvízov ako Lucky Room, Pošli ďalej či Po škole, ktoré ju dostali dokonca aj hlboko pod desiatku.

 


Štvrtý kanál Markízy odhalený: Spustí kriminálkovú stanicu, Jojke prebrala vlajkový značkový seriál!Čítajte →

Kľúčové rozhodnutie, ktoré zmenilo pomer síl v podvečernom čase, sa zrodilo počas roka 2020.

Joj vtedy získala originálnu licenciu na formát Come Dine With Me, na základe ktorej Markíza v minulosti niekoľko rokov vyrábala vlastnú verziu Bez servítky.

Joj si najprv v lete 2020 vyskúšala v podvečernom vysielaní české vydania šou Prostřeno, ktoré ju po rokoch prvýkrát priblížili k Markíze, a následne od januára 2021 predstavila vlastnú podobu relácie Bez servítky. Hneď od prvých týždňov sa jej pritom s novinkou podarilo posilniť sledovanosť oproti predtým vysielanej šou Moja mama varí lepšie ako tvoja, v niektorých dňoch aj dvojnásobne. Prvý historický úspech zažilo Bez servítky na konci svojej prvej sezóny na Joj pred letom 2021, kedy vôbec po prvýkrát porazilo seriál Oteckovia.

Po vyše roku od návratu formátu Bez servítky v novej verzii sa kuchárska šou stáva novým hitom obrazoviek.

Šou má za sebou niekoľko bulvárne atraktívnych týždňov, ktorými na seba strhla pozornosť, pričom zdvihla svoju sledovanosť plošne vo všetkých nových týždňoch.

Bez servítky si tento rok s najsledovanejšími časťami, oproti minulému roku, polepšila o tretinu až takmer dvojnásobne. V minulosti sa spravidla hýbala okolo ratingovej úrovne 4,5 – 5,5 % v komerčnej cieľovke, túto jar už pravidelne dosahuje výkony od 6 % až cez 8 %. V ostatných týždňoch pritom stabilne dosahuje vyše 7 ratingov. Podielovo sa v komerčnej cieľovke stále častejšie hýbe okolo 26 – 28 % a najnovšie atakuje aj tridsaťpercentné podiely na trhu.

Oteckovia, naopak, zažívajú historický prepad.

Kým Bez servítky je už niekoľko týždňov po sebe suverénnym lídrom podvečera, Oteckovia oproti najsilnejším časom padajú na polovičné výkony. Aktuálne sa už ich ratingy hýbu na úrovni 5 – 6 % s podielmi na trhu okolo 17 – 22 %.

Markíza hľadá náhradu

V období skracujúcej sa životnosti Oteckov Markíza pracuje na ich náhrade.

Podľa viacerých informácií televízia začala s hľadaním náhrady za Oteckov ešte pred ovládnutím podvečera konkurenčnou kuchárskou šou.

Oteckovia Markíze padajú už dlhšie, ešte začiatkom tohto roka však udržovali podvečerné líderstvo a neraz aj uspokojivé výkony pre televízneho lídra. Situácia sa začala lámať až pred dvomi mesiacmi začiatkom februára.

Markíza sa však už skôr mala začať obzerať po novom formáte, s ktorým mohla počítať ako podvečernou novinkou pre rok 2023.

Dá sa očakávať, že napriek prepadu sledovanosti nateraz udrží podvečer Oteckov, bez ktorých by sa mohla v dôležitom čase prepadnúť ešte viac. Rovnako tomu bolo po skončení seriálu Chlapi neplačú v júni 2015.

Nový seriál aj valcujúci kvíz

Markíza pre nový podvečerný projekt môže zvažovať viacero možností.

Podľa našich informácií sa televízia obzerala po novom zahraničnom námete, ktorý by adaptovala do nového denného seriálu.

Práve seriály Markíze fungujú podvečer dlhodobo najlepšie. Naposledy s iným televíznym žánrom uspela ešte v časoch jej pôvodnej verzie Bez servítky, ktorou úspešne konkurovala niekdajšiemu hitu Joj Súdna sieň. Odvtedy jej podvečer uspeli len Búrlivé víno, Chlapi neplačú, Oteckovia či Rodinné prípady.

Rovnako však má Markíza v zálohe nový kvíz, ktorý valcuje na sesterskej Nove.

Televízia už potvrdila, že pracuje na slovenskej verzii britského súťažného formátu The Chase, ktorý patrí medzi úspešné formáty stanice ITV. Na Slovensku súťažná šou ponesie názov Na love.

Ide o dennú vedomostnú šou, v ktorej v spoločnom tíme súťažia 4 hráči proti vedomostnému kvízmajstrovi. Jeden po druhom najprv absolvujú úvodnú sériu otázok, počas ktorej nahrajú obnos peňazí, s ktorým sa postavia proti majstrovi kvízov. Úlohou hráčov je kvízmajstra poraziť a nahranú sumu doniesť späť do tímu a zachrániť sa tiež v hre. Vo finále sa predstavujú úspešní hráči, ktorých čaká spoločný posledný duel proti majstrovi kvízov, aby si v prípade úspechu rovným dielom rozdelili nahrané peniaze.

Šou Na love je aktuálne jedným z najúspešnejších programov českej Novy.

Formát The Chase adaptovali v poslednom desaťročí viaceré krajiny, od konca minulého leta ho poznajú aj diváci v Česku pod názvom Na lovu. Nova ho vysiela v dennom slote pred Ulicou o 17:30, kde suverénne dominuje svojmu vysielaciemu času.

Nova už zároveň s formátom obsadzuje aj hlavný vysielací čas, v ktorom uvádza celebritné špeciály. Darí sa jej nimi hasiť večerné neúspechy, najnovšie s novým seriálom Šéfka, ktorý už krátko po štarte stiahla zo sobotného prime-time.

Markíza ešte vlani do šou Na love spustila prihlasovanie súťažiacich. Dá sa tak očakávať, že plánuje pripraviť aj klasickú súťažnú verziu šou, v ktorej o výhru bojujú bežní hráči.

Rovnako tak by už teraz mohla mať záujem pripraviť aj celebritné špeciály, ktorými by v prime-time vedela nahradiť dlhodobo slabnúci kvíz Dobre vedieť.

 


Viete prví: Markíza adaptuje svetovú vedomostnú šou! Vyrukovať s ňou môže už čoskoroČítajte →

Ako Oteckovia ovládli obrazovky

Málokto si už pamätá, že stávka na seriálový projekt Oteckovia vychádzal zo zadania Markízy vytvoriť nový denný seriál, ktorý by sa žánrovo priblížil niekdajšiemu dennému fenoménu Panelák.

Markíza v rámci denných projektov dlhodobo prinášala dramatické série ako Druhý dych, Chlapi neplačú či Búrlivé víno, ktorých popularita sa však po rokoch vyčerpala.

Natvrdo to televízia pocítila po ukončení série Chlapi neplačú a odštartovaní dramatickej novinky Kukučka, ktorá v septembri 2015 prepadla. Situáciu neskôr návratom legendárneho Kolesa šťastia, oživením vlastnej verzie Bez servítky, presunutím Búrlivého vína po večernom prepade sledovanosti na podvečer, ale aj reprízami starých Susedov. Nakoniec ju z dna vytiahol seriálový evergreen Rodinné prípady a dlho pripravovaný štart Oteckov.

V prípade denných seriálov sa v minulosti od všetkých odlišoval Panelák, v ktorom Joj stavila na odľahčenejší žáner, do ktorého zapájala aj komediálne prvky. Práve to po strate výkonnosti dramatických sérií inšpirovalo aj Markízu.

 


Exkluzívne: Markíza pripravuje nový denný seriál, chce to skúsiť na štýl Paneláku!Čítajte →

Markíza na novom type seriálu pracovala dlhodobo.

Od zadania nového denného seriálu do jeho štartu ubehli viac ako dva roky, pričom Markíza po prvýkrát pri dennej sérii siahla po zahraničnej licencovanej predlohe. Priamo z Argentíny ju inšpirovala rodinná telenovela Señores Papis postavená na štyroch oteckoch a ich deťoch, ktorú pod názvom Oteckovia adaptovala na slovenské pomery. Na základe pôvodných scenárov a postáv vyskladala a dejovo rozbehla seriál, neskôr preň už písala vlastné scenáre.

Pôvodne sa o štarte Oteckov špekulovalo už na jeseň 2017. Nakoniec si ich Markíza ponechala pre rozbeh nasledujúceho roka, vďaka čomu ich naplno mohla kampaňovať počas najsledovanejších vianočných sviatkov.

Oteckovia trafili vysielací čas, obdobie aj nálady divákov.

Od prvých týždňov sa stali diváckym hitom, pričom niekoľko sezón po sebe sa dokázali pravidelne hýbať v komerčnej cieľovke na vysokých podieloch od 35 až cez 40 %. Na trhu už v tom čase takéto podiely nedosahoval žiadny televízny program.

Denný seriál v priebehu vysielania potvrdil zámer trafiť vkus diváka Markízy, no rovnako naviazať fanúšikov odľahčeného Paneláku.

Okrem samotného konceptu seriál stavil aj na viaceré mená z jojkárskeho seriálu ako Ján Koleník, Kristína Turjanová, Jana Kovalčíková, Marián Miezga, Zuzana Porubjaková, Vladimír Kobielsky, Zuzana Mauréry či Božidara Turzonovová. Rovnako tvorcovia začali do seriálu od jar 2019 vkladať aktuality nakrúcané krátko pred vysielaním, čím bol preslávený práve Panelák.

 

Čítať viac...

Viac v Aktuality

Nahor