Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Foto: Markíza

Sledovanosť

Oteckovia ukončili najslabšiu sezónu, v jarnom finále zažili šok! Prvýkrát podľahli Bez servítky

Rodinný podvečerný seriál po dominantných rokoch oslabuje, symbolicky s poslednou časťou najslabšej sezóny po prvýkrát tesne podľahol novej konkurencii.

Oteckovia sa po svojom príchode na obrazovky v januári 2018 stali novodobým televíznym fenoménom, ktorého realizácia sa Markíze vyplatila hneď viacnásobne.

Okrem vysokej sledovanosti, neraz silnejšej než s večerným programom, Markíza pod svojou značkou vyprofilovala silnú generáciu malých hercov, zároveň jej seriál dramaticky zapracoval na sile televíznej značky, pričom posilnený imidž zúžitkovala v ďalších sezónach.

Oteckovia boli neohrozeným lídrom podvečerného vysielania viac ako tri roky.

Konkurenčný súboj Markízy a Joj sa v podvečernom čase o 18. hodine už tradične vyvíja v dlhodobých vlnách. Zmeniť pomer síl dokáže jedna či druhá televízia v závislosti od dostatku sebavedomia skúsiť niečo nové a zároveň sa trafiť do aktuálneho diváckeho dopytu v kľúčovom dennom slote.

Aj doterajšej dominancii Markízy s Oteckami predchádzal jej pád na dno.

Prepadla naň po úspešnej realizácii podvečerných seriálov Búrlivé víno a Chlapi neplačú, na ktoré už nedokázala nadviazať v roku 2015 novinkou Kukučka, po ktorej prepadla. Naopak, šancu využila Joj s novou kuchárskou šou Moja mama varí lepšie ako tvoja, s ktorou konkurenciu dokázala aj prevalcovať. Markíza si však na svoju šancu počkala a s Oteckami od roku 2018 situáciu dramaticky zvrátila vo svoj prospech.

Viac ako tri roky vysielania Oteckov sa však už postupne prejavujú na ich výkonnosti, pričom po viacerých sezónach tápania sa v súčasnosti späť na úspešnú vlnu vracia konkurenčná Joj.

Tá to pre tento rok riskla s návratom kuchárskej šou Bez servítky, ktorá v minulosti pomohla práve Markíze presadiť sa podvečer popri niekdajšiemu fenoménu Súdnej sieni.

Návrat Bez servítky v novej podobe a modernom spracovaní opäť zamiešalo televíznym trhom.

Pre Joj prinieslo Bez servítky jej najlepšiu sezónu od štartu Oteckov, keď sa oproti predošlej sezóne dvihla v rovnakom slote o tretinu aj polovicu. Spravidla dosahovala bez ovplyvnenia sledovanosti počasím ratingy na úrovni 4 – 5 %, pričom podielovo sa v ostatných týždňoch už začína častejšie ťahať k hranici 20 %.

Oteckovia, naopak, zažili svoju najslabšiu sezónu. Napriek tomu, že vo väčšine jarných vydaní dosiahli nadpriemery Markízy a naďalej patrili k najsledovanejším programom celého trhu, aj voči večernej ponuke, ich pravidelný podiel na trhu sa už zošupol pod hranicu 30 % a častejšie padal nielen k hranici 25, ale aj bližšie k 20 %. Ratingovo seriál mimo dní ovplyvnených počasím mimoriadne skákal, Oteckovia dokázali padnúť aj k hranici 6 ratingov, no mnohokrát sa držali na úrovni medzi 8 – 10 %.

Symbolicky najväčší podvečerný obrat nastal s vôbec posledným dielom jarnej šiestej série Oteckov.

Markíza uzavrela pre túto jar vysielanie denného seriálu ostatný piatok 11. júna jedným z vôbec najhorších vydaní Oteckov z pohľadu sledovanosti, kedy zároveň historicky po prvýkrát podľahli konkurenčnej kuchárskej reality šou na Joj.

V období horúceho počasia mali Oteckovia s piatkovým finále padnúť na rating 3,6 %, čo pre nich znamenalo jeden z najhorších podielov na trhu 21,8 %. Ešte vo štvrtok šli podielovo nad 27 % s o rating lepším výkonom.

V komerčnej cieľovke sa dosiaľ Oteckom konkurenčné Bez servítky priblížilo najbližšie na dostrel približne jedného ratingu. Tentokrát program zaznamenali vôbec najmenší rozdiel iba dvoch desatín ratingu, keď Bez servítky malo na záver týždňa uhrať 3,4 % s podielom 20,8 %.

Zároveň kuchárska reality šou po prvýkrát Oteckov dokázala aj poraziť. Tesne sa jej to podarilo v celkovom publiku, kde ratingový rozdiel tvoril jedinú desatinu.

Podvečerné programy sa tak s touto sezónou lúčia vo výrazne odlišnej nálade.

Bez servítky, ktoré pre Joj vyrába režisér Tomáš Eibner s jeho produkčnou spoločnosťou Eibner Production, ukončí televízia pre túto jar o týždeň neskôr a potiahne šou ešte najbližší týždeň, samotnému formátu však vydýchnuť nenechá, okrem jeho repríz v popoludňajšom čase okolo 15. hodiny bude o 18:00 počas leta vysielať českú verziu šou pod názvom Prostřeno.

Markíza klasicky nechá Oteckov oddýchnuť ich vystriedaním za rodinnú klasiku v podobe Rodinných prípadov. Televízia však na úvod zostrí konkurenciu, keď pre júnové vysielanie plánuje nasadzovať premiérové diely seriálu.


Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj “hostia”

Odporúčame

Facebook

Nahor