Aktuality
Veľké zmeny v RTVS: Koniec 5 proti 5 aj skrátenie správ! Večerný program začne už po ôsmej
Do RTVS nastupuje od utorka nový generálny riaditeľ, od začiatku začína pracovať aj na zásadných zmenách v televíznom vysielaní.
Verejnoprávny rozhlas a televíziu najbližších päť rokov povedie nový muž, Ľuboš Machaj, ktorý vo verejnoprávnych médiách strávil väčšinu svojho pracovného života.
V rozhovoroch pred voľbou generálneho riaditeľa, aj po nej, predstavil Machaj viaceré svoje vízie. Niektorými už stihol vyvolať aj väčšiu pozornosť, najmä pri pripustení oklieštenia počtu televíznych okruhov. Viac v tomto článku.
Kratšie hlavné správy
Veľkou témou Machaja je spravodajstvo, kde bude chcieť, podľa všetkého, zanechať na konci svojho funkčného obdobia najvýraznejšiu stopu.
Už skôr potvrdil ambíciu spraviť z telerozhlasu informačného lídra, ktorý nielen bude ponúkať aktuálne spravodajstvo v atraktívnej forme, ale aj na miestach, kde ho dnes konzumenti správ vyhľadávajú.
„V prvom rade by mali byť správy oveľa aktuálnejšie, flexibilnejšie a zaujímavejšie,“ povedal pred časom pre Denník N.
Machaj sa pritom otvorene rozrozprával o zmene podoby hlavnej spravodajskej, ktorá je naďalej výkladnou skriňou každej televízie.
Podľa nového riaditeľa Správy RTVS dlhodobo preukazujú nedostatočnú atraktivitu pre divákov, ktorí odchádzajú ku komerčným staniciam.
„Keď sa dnes platiteľ koncesií pozerá na to, že spravodajstvo RTVS dosahuje polovičnú sledovanosť správ Markízy a Jojky, tak to je problém,“ povedal otvorene. Riešiť to chce ako zmenou dramaturgie, tak samotnej dĺžky správ.
Tú bývalé vedenia televízie prispôsobovali Markíze s Joj. Postupom času sa tak dĺžka Správ RTVS taktiež natiahla na takmer hodinu.
„Spravodajstvo by malo byť kratšie, dynamickejšie, témy by mali byť jasnejšie vyberané, nech sa tam nedostávajú veci, ktoré sú, povedzme, rozpačité a znamenajú odliv divákov,“ pokračoval.
Pridlhé správy sú pritom skutočne často podrobené diváckej kritike. Neplatí to len o tých na verejnoprávnej televízii.
Jednotka dnes hlavné správy vysiela od 19:00 do 19:50, Markíza svoje Televízne noviny ťahá od 19:00 až za 20:00. Pri dvoch reklamných prestávkach však obe televízie musia správy naplniť rovnakým množstvom reportáží. Joj hlavné večerné Noviny vysiela od 19:30 do 20:10, ešte predtým však od siedmej vysiela krimi spravodajstvo.
Hlavný program už po ôsmej
Filozofia nového šéfa RTVS by mala vyriešiť aj ďalšiu kritiku divákov. Tá sa tentoraz týka neskorého začiatku hlavného televízneho programu.
Televízny prime-time v minulosti pravidelne začínal o 20:00, s predlžovaním správ sa nakoniec vysunul až za 20:30. Markíza s Jojkou v súčasnosti reálne svoje hlavné večerné programy začínajú až o približne 20:40.
Tomu sa postupne prispôsobovala vo svojom vysielaní aj Jednotka.
Tá aj po dramatickom posune začiatku prime-time na komerčných staniciach zotrvávala istý čas s nástupom svojho večera o približne 20:20, ani ona však neodolala a v priebehu mesiacov nenápadne zosúvala jeho začiatok aj ona. Dnes už pravidelne štartuje večerné programy o 20:30.
Machaj chce prime-time na Jednotke vysunúť výrazne bližšie k ôsmej hodine.
„Rád by som skrátil spravodajstvo, aby sa začali hlavné večerné programy skôr,“ povedal najnovšie pre Nový čas.
Podľa prvých informácií by sa v blízkej budúcnosti po novom večerný program na Jednotke mohol začínať už o 20:10.
RTVS by takýmto spôsobom mohla spôsobiť aj pohyby na televíznom trhu, keď práve v tomto čase vysielajú komerčné stanice reklamné prestávky po správach.
Veľké zmeny od januára
Machaj pritom naznačuje komplexné zmeny v televíznom vysielaní, ktoré chce zrealizovať už v prvom roku svojho funkčného obdobia.
K zásadným zmenám vo vysielaní Jednotky by malo dôjsť od 1. januára 2023.
„Od januára očakávam zásadnejšie zmeny,“ povedal Machaj deň pred nástupom do funkcie priamo v diskusii na obrazovke RTVS.
Nový riaditeľ sa chce pozrieť na celú štruktúru najsledovanejšieho televízneho pásma, k zmenám by malo dôjsť ako v spravodajskej hodine, tak rovnako okolo nej.
Nový podvečerný hráč
Zaujímavým spôsobom takto môže RTVS vstúpiť do podvečerného súboja v čase pred hlavnými správami.
Práve tam sa budúci rok rozohrá nový televízny príbeh, keď sa, ako sme exkluzívne informovali, Markíza chystá vyraziť do útoku s novým veľkým projektom. Postaví ho priamo do konkurencie kuchárskej reality šou Bez servítky, ktorá túto jar ovládla na Joj podvečerný vysielací čas.
Kartami by nakoniec mohla v súboji o 18. hodinu už od jari 2023 zamiešať aj verejnoprávna televízia.
Machaj už otvorene naznačil možný koniec dennej súťažnej šou 5 proti 5, ktorá je na obrazovke Jednotky od roku 2007. Na obrazovke je tak nepretržite neuveriteľných 15 rokov.
„Táto relácia je pre mňa už za zenitom a to chcem riešiť. Vysiela sa 15 rokov a je to už vyčerpaný formát. Určite chcem urobiť zmenu vo vysielacom čase pred začiatkom hlavnej spravodajskej relácie,“ uviedol otvorene pre Nový čas.
5 proti 5 už dlhšie dosahuje len vlažné výkony sledovanosti, v univerzálnej cieľovej skupine (12+) sa uplynulú jar denná šou spravidla hýbala okolo podielovej úrovne 9 – 10 %. V komerčnej cieľovke to bývalo o tretinu aj polovicu menej.
Nový denný seriál
Práve v kontexte plánovanej zmeny podvečerného vysielania zaujímavo vyznievajú aj ďalšie plány nového šéfa RTVS.
Ten už pri voľbe generálneho riaditeľa spomenul aj projekt denného seriálu, ktorý by chcel počas svojho funkčného obdobia zrealizovať.
Vzhľadom na rôznorodú programovú ponuku Jednotky v prime-time by tak ideálnym časom pre denný seriál bol práve podvečer pred správami.
Pri večernom vysielaní by musela Jednotka seriál vytiahnuť na hlavný vysielací čas.
Takýmto spôsobom by mu dokázala zabezpečiť stabilný vysielací slot s nemenným začiatkom vysielania. Takémuto riešeniu by mohlo priestor otvoriť práve vysunutie prime-time už na 20:10.
Vôbec jediným denným seriálom vo vysielaní Slovenskej televízie bol ešte v roku 2008 Obchod so šťastím.
Najzbabranejší nástup denného seriálu
Do dnešných čias predstavuje jeden z najzbabranejších momentov v histórii televízneho vysielania.
Projekt za desiatky miliónov eur, ktorý mal ambíciu vrátiť na slovenské obrazovky kvalitnú seriálovú tvorbu, vtedajšia programová riaditeľka STV, Petra Kolevská, umiestnila do priamej konfrontácie s dominujúcimi Televíznymi novinami Markízy, ktoré mali ešte v tom čase 60 – 70% podiely na trhu.
Obchod so šťastím sa mal vysielať od pondelka do piatka o 18:45. V tomto slote v septembri 2008 aj odštartoval, po týždni ho televízia sťahovala z vysielania. Dopriať mu chcela novú šancu od októbra s nasadzovaním trikrát do týždňa o 21:30, pre Jednotku STV znamenal absolútne trápenie. Projekt sa nakoniec predčasne skončil a napriek viacerým prísľubom o jeho pokračovaní v budúcnosti sa viac na obrazovke neobjavil.
Príbeh Obchodu so šťastím je o to bizarnejší, že si ním STV zlikvidovala vlastný mimoriadny úspech so spomínanou šou 5 proti 5.
Práve tá sa totiž predtým vysielala o 18:45 a ako vtedajšia stále čerstvá televízna novinka sa postarala o odliv divákov z Televíznych novín Markízy. Udialo sa tak v čase, keď s nimi Markíza začala začiatkom roka 2018 experimentovať a hľadať spôsoby, ako ich predeliť reklamou.
O pol roka neskôr, s nástupom Obchodu so šťastím, však 5 proti 5 STV vysunula už na 18:15. Týmto krokom narušila návyk na dennú šou Andreja Bičana a prišla o väčšinu divákov v kľúčovom čase pred 19. hodinou. Napriek tomu, že už po týždni vrátila program do pôvodného stavu, 5 proti 5 viac pôvodný úspech nezopakovalo.