Sledovanosť
Večerný obrat Markízy: Attila Végh zabral vo finále 2 na 1, Chart Show v piatok lídrom!
Markíza po prvý raz v piatok túto sezónu neprepadla, ťah s obsadením piatkového večera po jarnom finále Milujem Slovensko na Jednotke s premiérovou Chart Show zabral. Čo ja viem, naopak, divákov Milujem Slovensko neudržalo.
Viac sklamaní než úspechov zažíva už dve sezóny po sebe televízna jednotka, ktorá pokračuje v snahách o nájdenie stratenej výkonnosti.
V priebehu celej jari mieša svojím večerným programom, v ktorom presúva hlavné projekty z jedného večera na druhý. Po rokoch stabilných sezón pristúpila ku kompletnému prekopaniu štruktúry, pričom v prípade niektorých programov skúša ich nasadenie už v niekoľký odlišný vysielací deň po sebe.
Televízia takto hľadá programy, ktoré by zabrali v dni s problematickou sledovanosťou, zároveň slabo výkonným projektom hľadá vysielacie okno, kde by sa k nim vrátila časť stratených divákov.
Príkladom je komediálny seriál Horná Dolná, ktorý sa v priebehu pár mesiacov objaví už v tretí vysielací deň po sebe.
Po tom, čo ho Markíza roky vysielala stabilne vo štvrtkové večery, sa na začiatku tohto roka rozhodla náhlou zmenou programu vytiahnuť novú sériu na piatky. Zachraňovala tým večer po prepadáku Survivora, Hornou Dolnou si však k vykročeniu z hlbokých podpriemerov nepomohla. Nakoniec ju z vysielania v marci stiahla. Už od budúceho mesiaca ju ale vracia do vysielania a opäť v nový večer – tentokrát v pondelky, v ktorých seriál bežal kedysi v prvých rokoch vysielania. Viac v tomto článku.
Podobné putovanie jarným programom zažíva Chart Show, ktorá si len v tomto roku vyskúšala už tri rôzne vysielacie dni po sebe.
Kým celé roky sa stabilne vysielala v stredajšie večery, Markíza ju od tohto roka chcela presunúť na utorky. Chart Show sa však v utorok stihla ohriať len jeden večer začiatkom januára a už o týždeň sa – opäť pre zmeny vo vysielaní Survivora, musela náhle presúvať na štvrtky. Tam zažila vlažné aj hlbšie výkony s podielmi na trhu okolo 14 – 17 %. Po dvoch mesiacoch ju už Markíza skúša v piatky, viac v ďalšej časti článku.
2 na 1 zachránilo najhoršiu sezónu
Chart Show sa vo štvrtky vysielala do konca februára, keď ju následne vystriedala šou 2 na 1.
V minulosti skôr programový pilier Markízy zažil svoju najhoršiu sezónu od uvedenia pilotného dielu v roku 2018, pričom takisto po zmene vysielacieho dňa.
Pôvodne sa 2 na 1 vysielalo počas dvoch sezón stabilne v stredy, v roku 2020 z dôvodu zrušenia prípravy novej série Tvoja tvár znie povedome šou Adely Vinczeovej a Dana Dangla Markíza nasadila ako náhradný ťažiskový program sezóny na nedele.
Šou 2 na 1 zažila túto jar celkovo viac neúspešných vydaní, s ktorými sa ratingovo hýbala na slabej úrovni len 5 – 6 % s podielmi okolo 15 – 18 % v komerčnej cieľovke. Ešte minulú jar dosahovalo 2 na 1 v stredajšie večery ratingy okolo 7 – 9 %.
Trikrát sa však relácii podarilo aj túto jar vyskočiť. Po prvýkrát po silnej mediálnej kampani vystrelilo vydanie s Dominikou Kavaschovou, ktoré porástlo na najvyšší rating tejto série 7,8 %, podobne sa šou zadarilo aj pred Veľkou nocou s vydaním s Petrom Marcinom na ratingu 7,7 %, kedy jej však k tomu pomohla konkurencia. Jojka v ten večer jednorazovo nevysielala Nemocnicu ale filmovú premiéru Kým si so mnou, ktorá tvrdo prepadla.
Tretie najsledovanejšie vydanie 2 na 1 v tejto sérii prišlo na jej konci.
Hosťom poslednej premiérovej epizódy 2 na 1 v tejto sezóne bol vo štvrtok Attila Végh, ktorý pomohol šou udržať sa nad priemerom Markízy. Ratingovo sa dostala na 6,3 % s podielom 21,6 % v komerčnej cieľovke. Šou pomáhala dvojnásobná dĺžka oproti Nemocnici, ktorú však dokázala oslabiť na rating 7 %. Celkovo 2 na 1 sledovalo 335-tisíc divákov a Nemocnicu 478-tisíc divákov.
Piatkový víťazný obrat
Nárast si Markíza udržala aj do piatkového večera, v ktorom sa tento rok trápi vôbec najviac.
Prepadák v piatok zažila ako v januári so Survivorom, tak počas februára a marca s premiérovou Hornou Dolnou. Vlažne jej hrávali aj operatívne nasadené reprízové filmy, ktoré s podielmi na trhu okolo 13 – 15 % výkony po Hornej Dolnej výraznejšie nezlepšili.
Ako sme už skôr informovali, Markíza sa v problematické piatky rozhodla využiť šancu, ktorá sa jej naskytla uprostred apríla.
Od začiatku roka si stabilné postavenie v piatkové večery udržiavala šou Milujem Slovensko na Jednotke, ktorú RTVS netradične pre tento rok ponúkla nielen na jeseň, ale aj na jar. Rodinná šou svoje vysielanie pre túto sezónu uzavrela uprostred Veľkej noci, po ktorej sa Markíza rozhodla v piatky opäť zmeniť žáner a miesto filmov skúsiť voľný priestor zabrať premiérovými časťami Chart Show.
Chart Show sa v ďalší nový večer darilo zatiaľ najlepšie v tomto roku.
Markíze sa po prvýkrát v priebehu tohtoročnej jari podarilo dostať z piatkových podpriemerov, keď Chart Show prvý raz v piatkový večer uhrala rating 6,2 % s podielom 19,5 % v komerčnej cieľovke. Celkovo si ju pozrelo 314-tisíc divákov.
Markíza sa zároveň premiérovo v tomto roku dostala v piatok do pozície lídra.
Čo ja viem návrat na piatky nepomohol
Kým Hranica na Jojke mala uhrať rating 5,4 %, Jednotke nezabral návrat kvízu Čo ja viem na piatky.
RTVS mala s týmto večerom po uzavretí Milujem Slovensko podobné úmysly, ako Markíza, keď sa pokúsila zachrániť sledovanosť zábavného kvízu Čo ja viem. Práve tomu patril piatkový prime-time na Jednotke po celé roky v jarnej sezóne, v niektorých rokoch bol dokonca v piatky sledovanejší, ako na jeseň vysielané Milujem Slovensko.
Po tom, čo sa RTVS pre tento rok rozhodla Milujem Slovensko vysielať v obe hlavné sezóny na jar aj na jeseň, presunula Čo ja viem do nového večera, na štvrtky do konkurencie Nemocnice. Kvíz s Marcelom Merčiakom okamžite od začiatku tejto série prepadol na takmer polovičné čísla, z ktorých neporástol v priebehu celého štvrtkového vysielania.
Čo ja viem sa po uvoľnení piatkového prime-time vrátilo do svojho pôvodného večera, divákov Milujem Slovensko však neudržalo.
Čo ja viem prvýkrát v tejto sezóne v piatok uhralo v komerčnej cieľovke rating 3,6 %, Milujem Slovensko sa túto jar hýbalo na úrovni spravidla okolo 6 – 7 %. Zábavný kvíz si mierne polepšil oproti vysielaniu vo štvrtky, kde uhrávalo ratingy okolo 3 %. Takto pred rokom však v piatky dosahovalo ratingy na úrovni 5,5 %.
V celkovom publiku si Čo ja viem tento piatok pozrelo 281-tisíc divákov, Milujem Slovensko sa pravidelne dostávalo na úroveň 400 až 450-tisíc divákov.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“