Pikošky
Markíza je pripravená prepnúť do režimu spravodajskej televízie! Samostatnú stanicu nespustí
Vypuknutiu vojny na Ukrajine neveril ani riaditeľ Markízy, šéf jej spravodajstva sa napriek tomu začal na možný konflikt pripravovať dva týždne pred jeho vypuknutím.
Dnes je to presne osem týždňov, čo na ukrajinskom území rozpútali ruské vojská vojnový konflikt. Kým mnohí možnosti útoku na Ukrajinu pred vypuknutím vojny neverili, informácie svetových tajných služieb hovorili o opaku.
„Sledujem už historicky všetky podobné udalosti týkajúce sa Ruska, a keď Joe Biden 11. februára oznámil, že je Putin pripravený zaútočiť, tak som mu absolútne veril,“ povedal v diskusii časopisu .týždeň riaditeľ spravodajstva Markízy, Henrich Krejča.
Šéf najsledovanejšieho televízneho spravodajstva v dňoch, kedy sa na Slovensku či vo svete odohrávajú mimoriadne udalosti, sa tak na možnú vojnu u susedov začal pripravovať dva týždne pred jej vypuknutím.
„Od toho okamihu sme si vyskúšali všetky spojenia s našimi medzinárodnými partnermi, nastavili sme si naše vnútorné komunikačné systémy, vytvorili sme si nonstop služby,“ uviedol.
Markíze sa dva týždne príprav vyplatili, hneď v deň vypuknutia vojny 24. februára od rána sa na spravodajský program zmenilo Teleráno, zároveň pravidelne prinášala mimoriadne spravodajské bloky. Rovnako sa vojne od rána venovala aj komerčná Joj či spravodajská TA3.
Výnimkou bola verejnoprávna RTVS, ktorá miesto spravodajstva vysielala na Jednotke reprízový program. Vyústilo to do odchodu kontroverzného šéfa spravodajstva a do pár dní spustenia nepretržitého spravodajského vysielania na pôvodnej Trojke.
Markíza ako spravodajská televízia
Prípravám v Markíze predchádzali rozhovory vo vnútri televízie, počas ktorých vojenskému napadnutiu Ukrajiny mnohí neverili. Patril medzi nich aj samotný šéf Markízy, Matthias Settele.
„Aj keď mi neverili, ani generálny riaditeľ, že sa niečo také môže stať, stále som hovoril, že šťastie praje pripraveným. Radšej byť takto nastavený, ako potom posledný,“ uviedol Krejča.
Markíza sa nakoniec už pred vojnou pripravila na dva scenáre, medzi ktorými je aj možnosť prepnúť vysielanie hlavného kanála do režimu spravodajskej televízie.
„Vedenie televízie som pripravil na dve veci. Po prvé, že musíme štruktúru nášho vysielania prepnúť do možnosti mať mimoriadne vysielanie, a po druhé, že v prípade, ak by konflikt prerástol do konfliktu medzinárodného, ktorý by sa mohol dotknúť nás, musíme byť pripravení na to stať sa okamžite spravodajskou televíziou,“ potvrdil Krejča.
„Každá televízia nemôže mať spravodajský kanál“
Nad samostatnou spravodajskou stanicou Markíza v tejto chvíli, podľa všetkého, neuvažuje.
Aj keď sa v minulosti podobné špekulácie objavili, medzičasom spustenie spravodajského kanála oznámila Jojka s jej pripravovaným projektom JOJ 24, zároveň chce verejnoprávna RTVS, podľa všetkého, v budúcnosti plynule prepnúť svoje dočasné spravodajské vysielaní na Trojke na plnohodnotnú spravodajskú stanicu :24. Joj aj RTVS už požiadali o licencie na nové stanice.
Samotný Krejča zároveň počas debaty naznačil, že práve v tomto kontexte v Markíze samostatná stanica nie je témou.
„Nesmieme mať každá televízia spravodajský kanál, lebo nemáme na Slovensku toľko ľudí,“ uviedol počas debaty. V tejto chvíli spravodajský kanál neohlásila zo slovenských televízií už iba Markíza.
Stiahli sa aj klienti televízií
Na vypuknutie vojny reagovali ako samotné televízie, tak ich klienti.
„V ten deň my sme zrušili kompletne celý platený program, reklamu sme dali úplne nabok. Aj sami klienti sa stiahli, povedali, že to je nevhodné, aby sme tu rozprávali o nejakej práčke a robili súťaže, pochopili tú situáciu a v princípe celé dva dni sa takto držali,“ priblížil Krejča v debate .týždňa.
Situácia trvá dodnes, keď klienti odkladajú niektoré kampane, pričom viacerí sa vyhýbajú spotom priamo v televíznych spravodajstvách.
„Dokonca klienti majú problém, keď ide tá reklama vnútri Televíznych novín, keď napríklad informujeme o tragédii v Buči a hneď na to ide reklama. Lenže my, bohužiaľ, iné príjmy nemáme, iba z tej reklamy, čiže musíme tú reklamu hrať, inak to môžeme za mesiac zabaliť,“ uzavrel šéf správ Markízy.