Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Aktuality

RTVS zažíva veľký prepad hokejovej sledovanosti! Zarezal prenosy presun na športovú stanicu?

MS v hokeji sa po prvýkrát za dlhé roky nevysielajú na hlavnom verejnoprávnom okruhu, na športovej stanici dosahujú hokejové zápasy Slovenska aj polovičnú sledovanosť oproti minulému roku.

Koncom roka 2021 spustila RTVS po druhýkrát vlastný športový kanál, ktorý by mal tentoraz čakať výrazne optimistickejší osud ako pred rokmi športovú Trojku.

Nová stanica s prozaickým názvom :Šport okrem stabilnejšieho zázemia od prvých dní vysiela aj najväčšie športové udalosti a prenosy, keď RTVS presunula všetky zápasy, ktoré mohla, na športový kanál a odľahčila tak najmä vysielanie menšej Dvojky.

Presun sa týkal taktiež absolútne najsledovanejších prenosov slovenskej futbalovej a hokejovej reprezentácie na veľkých športových podujatiach ako Majstrovstvá sveta, Majstrovstvá Európy a olympiáda.

V týchto prípadoch prenosy Slovákov vysielala RTVS ako nosnú udalosť sezóny na hlavnom televíznom okruhu Jednotka. V priebehu rokov už šlo o zvyk a v prípade akéhokoľvek dôležitého zápasu Slovenska v hokeji či vo futbale ho diváci automaticky hľadali na Jednotke.

Túto filozofiu RTVS spustením novej stanice zmenila. 

Prvým veľkým podujatím, počas ktorého verejnoprávna televízia nevysielala zápasy Slovenska na Jednotke, bola olympiáda, kedy hokejové duely od začiatku turnaja až po záverečný úspešný zápas o historický bronz odvysielala na :Športe.

Ten sa postaral o prvé zlomenie magickej miliónovej hranice sledovanosti pre športovú stanicu RTVS, keď olympijský duel o bronz v sobotu popoludní sledovalo priemerne 936-tisíc divákov, čo znamenalo trhový podiel 51,8 % v skupine 12+. V komerčnej cieľovke dosiahol zápas ešte silnejší podiel 55,9 %. Záverečná tretia tretina pritom pokorila spomínaný milión, keď ju sledovalo 1,096 milióna divákov.

Už vtedy sme však informovali, že zápas mohol dosiahnuť výrazne vyššiu sledovanosť v prípade vysielania na Jednotke, ktorá dosahuje 100% pokrytie.

Prial mu aj dobrý vysielací čas v porovnaní s inými duelmi či športmi z ázijskej olympiády. Slovensko o medaily zároveň nehralo dlhé roky, pričom už vlaňajšia sledovanosť MS v hokeji ukázala zvýšený záujem divákov o hokejové prenosy.

Rapídny prepad hokejovej sledovanosti

Na sledovanosť minuloročného turnaja sa RTVS tento rok nedoťahuje ani z diaľky.

Úvodný zápas proti Francúzsku, vysielaný v piatok po 15. hodine, dosiahol na :Športe po tretinách sledovanosť 375, 499 a 514-tisíc divákov s podielmi na trhu okolo 37, 44,5 a 41 % v univerzálnej skupine 12+.

Ide o polovičný výkon oproti minuloročnému duelu proti Rusku, ktorý sa ako prvý vysielal popoludní a taktiež v pracovný deň.

V sobotu nasledoval náš prvý večerný zápas, ktorý ani počas víkendu výrazne neporástol.

Sobotný duel proti Nemecku po 19. hodine sledovalo po tretinách 455, 615 a 667-tisíc divákov, čím zaostal za sledovanosťou ktoréhokoľvek zápasu minuloročných majstrovstiev. Rovnako tak skončil mimoriadne ďaleko za miliónovou hranicou.

Dosiahol navyše jedny z najhorších podielov na trhu slovenských zápasov.

Podiely dosiahli v 12+ zároveň hlbokú úroveň iba 31, 34,4 a 33,8 %, čo je hranica, na akú si zápasy Slovenska pamätajú skôr v prípadoch už rozhodnutého priebehu turnaja, bež nášho postupu do štvrťfinále. Pre prvý zápas odohrávajúci sa vo večerných hodinách, navyše po historickej bronzovej medaile z olympiády, ide o veľký neúspech.

Sledovanosť hokeju neporástla ani na začiatku nového týždňa.

Pondelňajší popoludňajší zápas proti Kanade po 15. hodine sledovalo napriek mimoriadne lákavému súperovi, aj výbornému hokeju v prvých dvoch častiach hry, po tretinách 401, 558 a 496-tisíc divákov. Podiely na trhu dosiahli úroveň okolo 42, 49 a 40 %.

Ako sa hokeju darilo pred rokom?

Aj vlani sa MS v hokeji rozbiehali za očakávaniami, no napriek tomu už prvé zápasy dosiahli na tradičný milión divákov.

Pred rokom prvý, hneď večerný zápas Slovenska na turnaji proti Bielorusku, sledovalo po 19. hodine  po tretinách 738, 945 a 992-tisíc divákov. Sklamaním bolo, že nepokoril milión, najmä po ročnej prestávke MS v hokeji spôsobenej pandémiou. Rovnako za očakávaniami zaostali podiely na trhu okolo 41, 45 a 44 % v univerzálnej cieľovke 12+. Bežne sa zápasy Slovákov dostávali nad hranicu 50 aj 60 %.

Nasledovný zápas proti Veľkej Británii, vysielaný cez víkend už po 11. hodine, po prvýkrát v jednej tretine zlomil milión. Duel proti Rusku, ako prvý vysielaný po 15. hodine ho napodobnil, podarilo sa mu to však počas pracovného dňa. V pondelok ho po tretinách sledovalo 650, 880-tisíc a takmer 1,1 milióna divákov. Podiely vtedy dosiahli úroveň  55, 60,5 a 62 % v univerzálnej skupine 12+.

Očakávanú sledovanosť dosiahli hokejové zápasy Slovenska až v záverečnej časti základnej fázy. Vybičovaný zápas proti Švédsku, vysielaný v nedeľu po 19. hodine, v každej tretine zlomil milión a zároveň dosiahol najvyššie hodnoty celého turnaja s 1,17, 1,37 a viac ako 1,39 miliónom divákov. Podiely na trhu šli na úroveň 50,5 a dvakrát cez 53 %.

Posledné dva zápasy turnaja, odohrávajúce sa v pracovné dni popoludní po 15. hodine, sa hýbali na úrovni okolo 600 cez 700-tisíc divákov s podielmi na trhu 50 – 60 %. V prvom proti Česku bolo už rozhodnuté o našom postupe do štvrťfinále, druhý samotný štvrťfinálový súboj s USA skončil vysokou prehrou Slovákov.

Ďaleko za bežnými výkonmi

Prvé tri zápasy Slovenska na tohtoročných hokejových majstrovstvách tak pri vysielaní na stanici :Šport ďaleko zaostali za výkonmi z minulých rokov.

Ani jeden duel nedokázal dosiahnuť na bežnú podielovú hranicu 50 %, pričom bežne sa zápasy Slovákov dostávali aj nad 60-tku. Zároveň každý zápas zatiaľ ďaleko zaostal za miliónovou hranicou, ktorej sa bežne minimálne približovali.

Pokles sledovanosti hokeja nie je dobrou správou pre samotnú popularitu športu. Zároveň však bude musieť byť RTVS vo svojom rozhodnutí presunúť aj najsledovanejšie prenosy Slovenska na športovú stanicu trpezlivá.

Zápasy na RTVS posledné dva roky

Na druhej strane, RTVS viaceré atraktívne prenosy Slovákov vysiela už len posledné roky.

Od roku 2024 sa MS v hokeji kompletne presunú na komerčnú Jojku, zároveň veľké futbalové podujatia EURO 2024 a EURO 2028 získala kompletne pre svoje vysielanie Markíza.

Rovnako tak RTVS prišla o časť prenosov slovenskej futbalovej reprezentácie v kvalifikácii na najväčšie európske a svetové turnaje, respektíve o prenosy slovenskej reprezentácie v Lige národov, vrátane časti priateľských zápasov. Oklieštený program slovenského futbalu bude na jej obrazovke minimálne 6 rokov.

Verejnoprávna televízia rovnako prišla o väčšinu prenosov zjazdového lyžovania, vrátane prenosov s Petrou Vlhovou. V minulej sezóne odvysielala iba kolá, ktoré sa konajú v Rakúsku a Švajčiarsku, zvyšné prenosy, vrátane pretekov mužov, získala komerčná stanica Joj Šport.

Rekordy ostatných ročníkov MS v hokeji (12+)*

MS v hokeji 2012
Slovensko – Rusko (finále, 2. tretina) – 1,788 milión divákov (najsledovanejšia hokejová tretina v celej ére peoplemetrov od roku 2004)
Slovensko – Rusko (finále, 3. tretina) 1,640 milióna divákov
Slovensko – Rusko (finále, 1. tretina) 1,519 milióna divákov
Slovensko – Česko (semifinále, 3. tretina) 1,453 milióna divákov

MS v hokeji 2013
Slovensko – Rusko (základná časť, 2. tretina) – 1,129 milión divákov

MS v hokeji 2014
Slovensko – Nórsko (základná časť, 3. tretina) – 1,197 milión divákov

MS v hokeji 2015
Slovensko – Bielorusko (základná časť, 3. tretina) – 1,388 milión divákov
(najsledovanejšia hokejová tretina za posledné 3 roky. Ročník s výrazným nárastom divákov, ktorý prekonal sledovanosť predošlých dvoch ročníkov – a teda úroveň 1,2 milióna divákov, hneď so štyrmi zápasy. Tie boli zároveň v každej tretine nad miliónom. Rovnako sa nad milión dostal ešte aj úvodný duel s Dánskom vysielaný po 12. hodine)

MS v hokeji 2016
Slovensko – Francúzsko (základná časť, 3. tretina) – 1,12 milióna divákov
Slovensko – Francúzsko (základná časť, 2. tretina) – 1,02 milióna divákov
(jediný zápas šampionátu, ktorý pokoril miliónovú sledovanosť)

MS v hokeji 2017
Slovensko – Lotyšsko (základná časť, 2. tretina) – 970-tisíc divákov
(historicky jeden z najslabších rokov vôbec)

MS v hokeji 2018
Slovensko – Česko (základná časť, 3. tretina) – 1,04 milióna divákov
(jediná tretina, v ktorej sa sledovanosť dostala cez miliónovú hranicu)

MS v hokeji 2019
Slovensko – Nemecko (základná časť, 2. tretina) – 1,457 milióna divákov
Slovensko – Kanada (základná časť, 2. tretina) – 1,424 milióna divákov
Slovensko – USA (základná časť, 3. tretina) – 1,415 milióna divákov
Slovensko – Fínsko (základná časť, 2 tretina) – 1,409 milióna divákov
(nad miliónovú hranicu sa dostalo až 14 tretín hokeja, pravidelne dokonca nad hranicu 1,3 milióna divákov)

MS v hokeji 2020
Šampionát zrušený kvôli pandémii covid-19.

MS v hokeji 2021
Slovensko – Švédsko (základná časť, 3. tretina) – 1,398 milióna divákov
Slovensko – Švédsko (základná časť, 2. tretina) – 1,371 milióna divákov
Slovensko – Dánsko (základná časť, 3. tretina) – 1,177 milióna divákov
Slovensko – Švédsko (základná časť, 1. tretina) – 1,172 milióna divákov
(nad milión sa zároveň dostali ešte ďalšie tri hokejové tretiny zápasov)

MS v hokeji 2022 (po prvých troch odohraných zápasoch)
Slovensko – Nemecko (základná časť, 3. tretina) – 667-tisíc divákov divákov
Slovensko – Nemecko (základná časť, 2. tretina) – 615-tisíc divákov divákov
Slovensko – Kanada (základná časť, 2. tretina) – 558-tisíc divákov divákov

* aktualizované 17.5.2022

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor