Pikošky
Odkladanie vysielania sa Markíze vypomstilo: Najväčší tromf posledných rokov skončil fiaskom!
Mala to byť najsilnejšia filmová novinka minulého roka, jej odkladaná televízna premiéra nakoniec vybuchla.
Špekulovanie televízií s nasadením programov sa im neraz nevypláca.
V snahe čo najlepšie využiť svoje investície a ich potenciál v čase, kedy je na trhu najvyšší dopyt po televíznej reklame, televízie často prehodnocujú zaradenie svojich hlavných pôvodných programov či nakúpených filmov, od ktorých majú vysoké očakávania.
Náhla zmena
Len nedávnym príkladom je prekvapivá zmena vo vysielaní premiérového seriálu Klamstvo.
Markíza ho nečakane programovou zmenou vyškrtla počas Veľkej noci a v programe ho na Veľkonočný pondelok nahradí netradične iba reprízovým filmom.
Ako sme už informovali, televízia týmto krokom mohla sledovať predĺženie vysielania Klamstva v priebehu mája.
Tento rok sa totiž podľa zákulisných správ hlavná časť jarnej sezóny neskončí začiatkom Majstrovstiev sveta v hokeji a televízie budú o diváka, pod tlakom dopytu po reklame, bojovať aj v posledné dva jarné mesiace do začiatku letných prázdnin. Markíza však bola v uplynulom období zvyknutá svoje hlavné programy ukončovať už začiatkom mája.
Náhlou prestávkou pre Klamstvo ušetrila jednu aprílovú epizódu.
Zaradením reprízového filmu rovno na Veľkonočný pondelok naznačila, že počas apríla už nepotrebuje naháňať divákov, podobne ako už roky vypúšťa program napríklad na Silvestra. Naopak, vysielanie Klamstva predĺži v priebehu mája, kedy by mala ešte pokračovať aj s vysielaním Dunaja, k vašim službám a Mamy na prenájom.
Najväčší filmový hit roka 2021
Podobne televízie pristupujú aj k uvedeniu najsilnejších filmov.
V súčasnosti už medzi najatraktívnejšie premiéry na televíznom trhu patria lokálne česko-slovenské filmy, o to viac, keď sa úspechu tešili počas distribúcie v kinách.
Práve tieto snímky si televízie nechávajú na najdôležitejšie obdobie v roku. Neraz ich zaraďujú ešte pred vianočnými sviatkami, alebo v okolí Veľkej noci, kedy je jarná televízna sezóna v plnom prúde.
Takto úspešným filmom sa stala aj česko-slovenská snímka Známi neznámi.
Premiéru mala ešte v auguste roka 2021, ktorý bol ešte vo veľkom poznačený pandémiou. Kiná boli otvorené iba 189 dní a ochota divákov vrátiť sa do kinosál rástla iba pomaly. Napriek ťažkej situácii film Známi neznámi zlomil 100-tisícovú hranicu návštev a stal sa druhým najnavštevovanejším filmom roka.
K vôbec najväčšej filmovej premiére roka 2021 sa dostala Markíza.
Ešte v decembri toho roka portál Mediaboom.sk informoval, že sa televízny líder pripravuje na jeho odvysielanie v priebehu roka 2022. Televízne práva mohli Markíze začať plynúť počas jesennej sezóny, pričom odložiť si ju chcela smerom k záveru roka.
Práve vtedy televízna sledovanosť rastie a s ňou pred Vianocami tiež dopyt po televíznej reklame. Úspešnej premiére v okolí Vianoc nahrávalo aj samotný obsah filmu, keď sa odohráva počas silvestrovskej noci.
Príkladom je úspech komédie Šťastný nový rok 2: Dobro došli, ktorej televíznu premiéru odvysielala Jojka začiatkom decembra 2022. Po sérii neúspešných filmových premiér v jesennej sezóne zvrátila trend a zabodovala ratingom 10,2 % s podielom na trhu 29,7 % v obchodnej cieľovke. Celkovo si komédiu pozrelo 499-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Premiéru odložila
Markíza však film Známi neznámi v rovnakom období neuviedla.
Televízia zmenila svoje plány a rozhodla sa silnú česko-slovenskú premiéru šetriť ďalej až do tohto roka. Medzitým ju od novembra 2022 vo veľkom promovala na svojej platforme Voyo, pre ktorú za obe krajiny Česko aj Slovensko súčasne ohlásila pokorenie polmiliónovej hranice platiacich užívateľov. Zároveň je film mesiace dostupný aj na Netflixe.
Televíznej premiéry sa nakoniec film Známi neznámi dočkal až o rok.
Markíza si na apríl odložila dve hlavné česko-slovenské premiéry jarnej sezóny.
V sobotu 1. apríla odvysielala odkladanú snímku Známi neznámi, počas veľkonočných sviatkov na Bielu sobotu 8. apríla uvedie očakávanú novú Evitkovku V lete ti poviem ako sa mám.
Tá mala premiéru v kinách vo februári 2022, stala sa deviatym najnavštevovanejším filmom roka s vyše 125-tisíc návštevníkmi. Výrazne viac divákov prišlo do kín v roku 2022 na komédiu Šťastný nový rok 2, ktorá obsadila tretiu priečku s vyše 190-tisíc návštevníkmi.
Po odsune skončili fiaskom
Načasovanie odkladanej premiéry Známi neznámi Markíze vôbec nevyšlo.
Takmer dva roky premiére v kinách, po mesiacoch na Netflixe a približne pol roka od uvedenia na platformu Voyo zažil na pomery česko-slovenských premiér prepadák.
Známi neznámi pri svojej televíznej premiére v sobotu 1. apríla 2023 mali dosiahnuť rating iba 5,9 % s podielom na trhu 19,7 % v obchodnej cieľovej skupine.
Tento výkon je ďaleko za sledovanosťou iných najatraktívnejších lokálnych filmových premiér.
Z najnavštevovanejších česko-slovenských filmov v kinách trhlo Všetko alebo nič v televíznej premiére v novembri 2017 trhlo rating 13,4 % s podielom 33,5 %, druhá Evitovka Príliš osobná známosť dosiahla v novembri 2020 pri televíznej premiére rating 9,8 % s podielom 26,2 %.
Najúspešnejšou filmovou premiérou roka 2020 sa v televízii stal Šťastný nový rok odvysielaný v decembri pri ratingu 13,4 % s rekordným podielom až 37,9 %. Šťastný nový rok 2 dosiahol v decembri 2022 spomínaný rating 10,2 % s podielom na trhu 29,7 %.
Celková trojka večera
Známi neznámi boli pri svojej premiére iba tesnou jednotkou na trhu v obchodnej skupine.
Repríza vlaňajšieho filmového hitu Chladnokrvný odkaz mala dosiahnuť na Jojke rating 5,4 % s podielom 17,6 %, minulý rok bola jednou z najsledovanejších filmových premiér roka s ratingom 9,2 %. Záhady tela na Jednotke mali ísť túto sobotu v obchodnej cieľovke na rating 5,5 % s podielom 17,3 %.
V celkovom počte divákov mali byť Známi neznámi dokonca trojkou na trhu.
Sobotnému večeru uplynulý týždeň jasne dominovali Záhady tela so 440-tisíc divákmi, viac divákov si dokonca zaplo aj akčný Chladnokrvný odkaz, celkovo ich malo byť 307-tisíc.
Film Známi neznámi si pri televíznej premiére malo zapnúť 255-tisíc divákov. Ide o sledovanosť na úrovni Einsteina či Ruže pre nevestu.
Pre porovnanie, jednotku Šťastný nový rok sledovalo pri televíznej premiére až 671-tisíc divákov, Všetko alebo nič priemerne celkovo 555-tisíc divákov. Vysielala sa však vtedy proti relácii V siedmom nebi, ktorá mala v tom čase ešte mimoriadnu silu s vyše sedemstotisíc divákmi.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“