Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Sledovanosť

Šťastný nový rok 2 zlomil televízne prekliatie: Najsledovanejšia filmová premiéra roka 2022!

Filmovým premiéram sa tento rok na obrazovke príliš nedarilo, vyskočiť v sledovanosti dokázalo iba pár.

Pôvodná slovenská tvorba zohráva v ostatných rokoch v boji o udržanie diváka stále dôležitejšiu úlohu.

Aj pri narastajúcej konkurencii zahraničných platforiem je lokálny obsah to, čo dokáže prilákať k televíziám či ich službám slovenských divákov, čo sa odráža aj vo filmovej ponuke slovenských televízií.

Tie sa snažia čoraz viac participovať na vzniku česko-slovenských filmov, ktoré si u lokálneho diváka naďalej udržujú popularitu, kým zahraničné snímky v sledovanosti klesajú.

Trend podčiarkol bezprecedentný krok Markízy, ktorá sa pre veľkú časť jesene rozhodla filmové premiéry o 20:30 vyhodiť z programu úplne. Nahradila ich kompletne pôvodnou tvorbou.

Filmy do prime-time vrátila až v priebehu novembra po dovysielaní neúspešnej 7. série Tvoja tvár znie povedome v nedele.

Strácajú na exkluzivite

Exkluzivita zahraničných premiér totiž každým rokom klesá.

Kedysi si ich mohli diváci pozrieť iba v kine alebo zakúpiť na DVD či načierno stiahnuť na internete. S príchodom platforiem sa ich dostupnosť aj na našom trhu výrazne zmenila.

Pre veľké televízne stanice ako Joj či Markíza je distribúcia najväčších premiér následne uvoľňovaná aj po dvoch či troch rokoch od uvedenia v kinách, kým na platformy domácich štúdií sa dostávajú dokonca aj pred kino distribúciou. Pri najlukratívnejších filmoch si navyše štúdiá dávajú záležať aj na lokálnom znení, keď v tomto roku obsadili dabingové štúdiá výrobou slovenského dabingu aj pre pripravované veľké premiéry.

O to väčší význam tak pre Markízu s Jojkou má uvádzanie lokálnych premiér, ktoré dokážu na obrazovky prinášať aj pár mesiacov po uvedení v kinách.

Tie síce aj v minulosti dosahovali vo väčšine rekordnú sledovanosť medzi filmami, no kým kedysi televíziám nadpriemerne fungovali aj zahraničné novinky, dnes je to skôr výnimkou.

Extrémna sledovanosť minulosťou

Odrazilo sa to aj na sledovanosti filmov v tomto roku, počas ktorého do nadpriemerov vyskočilo iba niekoľko.

Nateraz najsledovanejšiu premiéru tohto roka priniesol začiatok decembra, keď na Jojke zabodovala televízna premiéra pokračovania mimoriadne úspešnej česko-slovenskej romantickej komédie Šťastný nový rok.

Jej prvý film prevalcoval obrazovky pred dvomi rokmi, keď sa stal najúspešnejšou filmovou premiérou roka 2020. Taktiež počas decembrového vysielania vystrelil na rating 13,4 % s podielom na trhu až 37,9 % v komerčnej cieľovej skupine (12-54). Celkovo si ho pozrelo 671-tisíc divákov starších ako 12 rokov.

Takéto výkony filmových premiér sú v tomto roku minulosťou.

Najsledovanejšie filmy roka

Druhému pokračovaniu k statusu doteraz najsledovanejšieho filmu roka stačil aj výrazne nižší výkon.

Televízna premiéra Šťastný nový rok 2: Dobro došli dosiahla rating 10,2 % s podielom na trhu 29,7 % v komerčnej cieľovke, pričom celkovo si ju pozrelo 499-tisíc divákov.

Pre Jojku ide o suverénne najúspešnejší program tohto roka, zároveň ide o jediný film v roku, ktorý zatiaľ dokázal prekročiť hranicu 10 ratingov.

Dá sa však očakávať, že vo zvyšku decembra, najmä v priebehu Vianoc, ho predbehne viacero titulov.

Naopak, v predchádzajúcich jedenástich mesiacoch väčšina filmových premiér dosiahla len priemernú alebo podpriemernú sledovanosť. Väčšina filmov sa hýbala v rozmedzí 4 až vyše 6 ratingov.

Dosiaľ najvyššie vyskočila júnová akčná premiéra so Jeanom Renom Chladnokrvný odkaz, ktorá dosiahla rating 9,2 % s podielom 27,4 % v komerčnej cieľovke.

Na Nový rok vďaka veľkému počtu divákov pred obrazovkou na nadpriemerný rating vyskočila ako dojímavá premiéra na Jojke Umenie pretekať v daždi s výkonom 8,7 % pri podiele 19,8 % v komerčnej cieľovke, tak česká premiéra Bábovky na Markíze s ratingom 8,1 %.

Medzi úspešnejšími filmami roka je aj novoročná premiéra slovenského televízneho filmu Jozef Mak, ktorá na Jednotke uhrala rating 6,8 % s podielom 15,4 % v komerčnej cieľovke.

Silu si naďalej udržujú klasiky, ktoré môžu najvýraznejšie prehovoriť do filmovej sledovanosti roka 2022 v jeho posledných dňoch.

Hneď začiatkom januára popularitu potvrdila komédia Slunce, seno, erotika, ktorá však bez reklám dosiahla rating 8,5 % s podielom 22,2 % v komerčnej cieľovke.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor