Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: vysielanie TV Markíza

Aktuality

Večerný špeciál Markíze nevyšiel, RTVS si začiatok vojny nevšimla! Čierny deň ovládli správy

Spravodajský špeciál zaradený o 20:40 Markíze po celom dni mimoriadnych správ nezabral, dorovnalo ho aj špeciálne vydanie večernej diskusie Na hrane. Rozpútanie vojny na Ukrajine vystrelilo sledovanosť spravodajskej TA3, dopoludnia, naopak, zlyhala RTVS. Po fiasku skončil kontroverzný šéf jej spravodajstva.

24. februára 2022 po pol štvrtej ráno odštartovalo Rusko vojenskú inváziu na Ukrajinu, ktorá uvrhla Európu do temných čias z obdobia 2. svetovej vojny.

Tak, ako sa v skorých ranných hodinách objavovali prvé informácie o vypuknutí vojny a Slovensko sa začalo prebúdzať do čierneho rána, tak narastal aj počet divákov vyhľadávajúcich informácie v televíznom vysielaní.

RTVS suplovali komerčné stanice

Kým komerčné televízie Markíza, Joj aj spravodajská TA3 odštartovali informačný servis od 6. hodiny ráno vo svojich ranných spravodajských blokoch, vypuknutie vojny odignorovala verejnoprávna RTVS, ktorá s prvými informáciami prišla až o hodinu a pol neskôr.

Z veľkých televízií tak ako posledná zareagovala na vojnový konflikt u našich východných susedov, keď od 6:00 miesto mimoriadneho spravodajstva vysielala reprízu Dámskeho klubu, navyše bez akéhokoľvek dodatočného informovania o mimoriadnych udalostiach aspoň prostredníctvom textovej lišty.

S prvými správami RTVS začala o 7:30, aj to iba podľa naplánovaného programu. Už po hodine pokračovala s cestopisným dokumentom a seriálom Na krok od neba. Ďalší informačný servis ponúkla o hodinu a pol neskôr.

Najmä TA3 a Markíza práve v tomto čase prinášali neustály spravodajský servis.

Markíza premenila na spravodajské vysielanie Teleráno, ktoré vystrelilo na podiel 31,1 % v komerčnej cieľovke, zároveň po ňom o 8:30 odvysielala prvé Mimoriadne Televízne noviny, ktoré ťahala až do 10:00. Dosiahla s ním nadpriemerný podiel v komerčnej cieľovke 28,8 %. RTVS medzitým vysielala spomínaný dokument a seriál.

Koniec šéfa spravodajstva RTVS

Po fiasku s ranným vysielaním verejnoprávneho vysielateľa v čase, kedy sa v Európe rozpútal vojnový konflikt, skončil v RTVS kontroverzný šéf jej spravodajstva, Vahram Chuguryan.

Už jeho nástup do funkcie riaditeľa Sekcie spravodajstva a publicistiky sprevádzali zvláštne okolnosti.

Chuguryan je totiž druhým šéfom spravodajstva od nástupu Jaroslava Rezníka do funkcie generálneho riaditeľa. Rezník pôvodne obsadil vedúce pozície v spravodajstve RTVS v septembri 2017 Jurajom Rybanským a Borisom Chmelom, tí však po pol roku prekvapujúco odišli. Rybanského následne nahradil Chuguryan, Chmela zas Hana Lyons.

Neprešli ani mesiace a v spravodajstve RTVS sa začali hromadiť konflikty a kontroverzné situácie. Prvou témou Chuguryana vo funkcii boli v marci 2018 krátko po vražde novinára Jána Kuciaka odznaky „allforjan“, ktoré nosili tváre spravodajstva vo vysielaní, po pár dňoch presiakli informácie o dusnej atmosfére v spravodajstve, ktorá vyústila až do odchodu viacerých redaktorov. K ďalším konfliktom došlo o dva roky neskôr, ktoré sa postarali o kauzu s investigatívnou reláciou Reportéri aj o odchod jej moderátora či Hany Lyons.

Po odchode Chuguryana je vedením sekcie spravodajstva a publicistiky dočasne poverený riaditeľ sekcie národnostného vysielania, Attila Lovász.

Dominovali správy a TA3

V ďalšom priebehu dňa všetky televízie premenili svoje vysielanie na mimoriadne spravodajstvá.

Mimoriadnu sledovanosť zaznamenala v prvý deň vojny na Ukrajine, očakávane, spravodajská TA3, ktorá dosiahla priemerný celodenný podiel na trhu 7 % v univerzálnej cieľovke 12+. Išlo o viac ako o dvojnásobok oproti predošlému dňu.

Počas štvrtkového vysielania dosahovala od rána až po 15. hodine vysoké trhové podiely na úrovni 12 – 17 % v skupine 12+, následne do začiatku hlavných správ sa hýbala okolo siedmich až desiatich percnet. Priemer TA3 je na úrovni dvoch percent. Vysoko bola počas dňa aj v komerčnej cieľovke s podielmi okolo 7 – 15 %.

Do nadpriemerov vyskakovali spravodajské programy aj na ďalších staniciach.

Najvyššiu sledovanosť dosiahli Prvé Televízny noviny Markízy o 17:00, ktoré natiahla mimoriadne na hodinu, v komerčnej cieľovke šli na podiel až 32,5 %. Na Jednotke zas dosiahli predošlé popoludňajšie predĺžené Správy RTVS od 15:30 do takmer 17. hodiny podiel 18,6 % v univerzálnej cieľovke.

Medzi hlavnými spravodajstvami Televízne noviny sledovalo celkovo 603-tisíc divákov s podielom 26,6 % v skupine 12+, v komerčnej cieľovke dosiahli rating 11,3 % s podielom 30 %.

Nasledovali Noviny TV JOJ, ktoré televízia mimoriadne odštartovala o 19. hodine a vynechala tak Krimi, priemerne si ich pozrelo celkovo 490-tisíc divákov s podielom 21,6 %. Správy RTVS sledovalo celkovo 363-tisíc divákov pri podiele 17,4 % v univerzálnom publiku.

Večerný špeciál Markíze neuspel

Po hodinách mimoriadneho spravodajského vysielania pripravila Markíza po vzore koronašpeciálov z jari 2020 aj špeciálnu večernú reláciu. Nahradila ňou Chart Show a potiahla ju od 20:40 až do 22. hodiny.

Hosťami Mimoriadnych TN v prime-time boli okrem iných hneď v úvode prezidentka SR, Zuzana Čaputová či minister zahraničných vecí a európskych záležitostí SR, Ivan Korčok.

Večerný špeciál Markíze nevyšiel, keď dosiahol v komerčnej cieľovke rating 6,7 % s podpriemerným podielom 17,6 %.

Celkovo si ho oproti hlavným správam televízie pozrel polovičný počet divákov, priemerne špeciál v univerzálnej cieľovke sledovalo 312-tisíc divákov s podielom 14,2 %.

Markíze sa tak ani s mimoriadnym vysielaním nepodarilo poraziť najsilnejší seriál konkurencie Nemocnica, ktorá opäť odolala.

Markízou ostáva nezdolaná od svojho štartu v auguste 2021, vo štvrtok dosiahla Nemocnica rating 7,7 % s podielom 19,9 %, celkovo ju sledovalo 524-tisíc divákov.

Aj Joj reagovala vo večernom vysielaní na mimoriadnu situáciu, keď miesto naplánovanej debaty Na hrane odvysielala špeciálne vydanie s Ivanom Korčokom venovanom situácii na Ukrajine. Dosiahla ním rovnaký počet divákov, ako večerný špeciál Markízy, keď Na hrane sledovalo priemerne 312-tisíc divákov s podielom 18,8 %. V komerčnej cieľovke dosiahol share 16,8 %.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor