Viete prví
Exkluzívne: Rozhodnuté o osude novej Farmy 15! Bude po rokoch zimná séria?
Markíza už počas jesene začala poškuľovať po okamžitej príprave ďalšej série Farmy, s ktorou by po rokoch vrátila na obrazovky jej zimnú verziu.
Reality šou Farma čaká tento rok malé jubileum.
Po viac ako dvanástich rokoch na televíznej obrazovke sa farmárska denná šou dočká už 15. ročníka, pričom polokruhlým výročím predlžuje rekord slovenskej verzie Farmy, ktorej životnosť vo svete nemá obdobu.
Markíza ešte vo finálovom priamom prenose 14. série koncom decembra minulého roka oficiálne ohlásila prihlasovanie do ďalšieho ročníka, do ktorého pozývali viacerí úspešní účastníci predošlých sérií.
Špekulácie o zimnej verzii
Prvé informácie o novom ročníku však priniesol portál Mediaboom.sk exkluzívne ešte koncom októbra.
Televízny líder totiž už v tom čase podľa zákulisných informácií prejavil záujem realizovať Farmu 15, a to hneď krátko po ukončení štrnástej série.
Špekulovať sa začalo o návrate zimnej verzie reality šou, s ktorej nakrúcaním sa malo začať okamžite v priebehu januára a februára.
Zimná Farma je svetovým unikátom práve zo Slovenska, ktorý Markíza prvýkrát predstavila v roku 2012. Zrealizovala ju už v druhom ročníku reality šou. Zimnú verziu odvysielala celkovo trikrát – v rokoch 2012, 2016 a 2017.
Výsledkom skorého začiatku výroby novej zimnej verzie farmárskej reality šou mal byť jej skorý návrat. Doterajší rekord drží 7. séria, ktorá odštartovala už 26. februára.
V ostatnom čase sa o novej Farme šírili rôzne špekulácie.
Medzi inými sa hovorilo o možnosti, že by sa štáb reality šou mohol vrátiť na rovnaké miesto pri obci Dobrá voda, kde sa nakrúcala 14. séria.
Zábery z opusteného statku krátko po ukončení nakrúcania okrem iného ukázali, že štáb nechal na mieste napríklad natiahnuté káble pre zapojenie elektroniky, vrátane automatických kamier.
Využiť by ich tak mohol v prípade reštartovania televíznej výroby.
Kedy bude Farma 15?
V polovici januára už má byť o osude 15. série Farmy rozhodnuté.
Zimná verzia Farmy sa podľa našich informácií v tomto roku na obrazovky po viac ako piatich rokoch nevráti.
Markíza mala od plánov zrealizovať novú sériu reality šou pre jar 2023 upustiť, Farma 15 sa tak, podľa všetkého, uskutoční v klasickom jesennom termíne.
Dôvodom zastavenia nápadu so zimnou sériou nebol podľa našich informácií nezáujem televízie.
Markíza mohla od realizácie zamýšľanej zimnej Farmy upustiť z dôvodu výrobných kapacít.
Štáb reality šou od leta absolvoval náročné každodenné nakrúcanie, ktoré trvalo do konca októbra. Následne sa začala televízia pripravovať na priamy prenos veľkého finále, ktoré v 14. sérii ovládol youtuber Filip Jánoš.
Toho televízia okamžite angažovala do druhej série česko-slovenského Survivora, ktorý už vzniká primárne pre internetovú platformu Voyo.
Problémy v druhom pásme
Farma na jar mohla Markíze pomôcť vyriešiť trápenie, ktoré zažila v druhom večernom pásme počas minuloročnej jari.
Farmárska reality šou dodnes patrí medzi najstabilnejšie televízne formáty na trhu, o to viac, že uspokojivú sledovanosť aj po 12 rokoch dosahuje pri dennom vysielaní.
Zväčša obsadzuje čas po hlavných programoch, vlani Markíza jej vysielanie zintenzívnila už aj v prime-time.
Televízny líder mal pritom minulý rok na jar veľké problémy práve v čase po hlavnom programe.
Markíze v čase po 21:40 nefungovalo viacero formátov, v pondelňajšom druhom pásme predviedla rovno nebývalú kanonádu programových zmien so zaradením filmov, repríz Svätého Maxa, premiéry ukrajinského seriálu Sluha národa aj zaradením Dobre vedieť.
Istý čas v druhom večernom pásme ponúkala aj reality šou Survivor, ktorá však prepadávala v každom vysielacom čase, do ktorého ho Markíza presúvala.
Televízneho lídra dokonca viackrát dobehla či predbehla v priamom súboji v druhom večernom pásme nemecká reality šou Geissenovci, Markíze sa v tomto čase nedarilo ani s premiérami Susedov, ktorých minulú jar rovno zrušila.
Aktuálne Markíza v druhom pásme v stredy vysiela Chart Show, prvý týždeň prepadla podielom len na úrovni okolo 10 %.
V utorky a štvrtky po Dunaji ponúka český seriál Policie Modrava, v prvom týždni s ním dosiahla výkony na úrovni pod 14 a 18 % v komerčnej cieľovke.
Úspešná aj po rokoch
Reality šou Farma patrí už medzi najtrvácnejšie programy na trhu.
Markíze robí nenahraditeľnú službu práve v druhom vysielacom pásme, kde za ňu nevie nájsť adekvátnu náhradu. Podobne je na tom aj konkurenčná Joj, ktorá sa s druhým pásmom trápi už roky.
Vo svojej 14. sérii Farma v druhom pásme spravidla dosahovala podiely na trhu okolo 20 – 26 %, Markíze tak prinášala stabilné nadpriemery.
Minulý rok z reality šou spravila Markíza ešte dôležitejšiu súčasť aj jej hlavného programu, keď okrem sobotňajších duelov na 20:30 zaradila Farmu aj s predĺženými klasickými epizódami v piatky.
V hlavnom čase sa Farma priemerne najčastejšie hýbala na ratingoch okolo 5 – 6 % a podieloch okolo 17 až 21 %.
V samotnom finále 14. série zaznamenala výkon na úrovni predošlých ročníkov, keď priamy prenos vyskočil na najlepší rating série 9,1 % s podielom na trhu 31,3 % v komerčnej cieľovke. Celkovo si ho pozrelo priemerne 489-tisíc divákov.
V podiele na trhu dosiahla s finále najlepší výkon od roku 2016, aj keď ratingovo medziročne o málo klesla.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“