Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj foto: Markíza

Televízia

Markíza tesnú výhru Dunaja vyhlásila za zdrvujúcu! Štartoval najhoršie z dobových seriálov

Televízny líder zachraňuje dosiaľ najkvalitnejšiu televíznu telenovelu správami o suverénnom úspechu, Dunaj sa napriek tomu uviedol tesným triumfom najslabšie spomedzi doterajších výpravných seriálov na Slovensku.

Markíza po čase opäť pristupuje k netradičnej komunikácii po neuspokojivom štarte jedného z jej nosných sezónnych programov.

Minulú jeseň po nečakanom výbuchu štartu 7. série Tvoja tvár znie povedome vydala správu, v ktorej sa snažila neúspech pripísať výpadkom zvuku, ktoré mali zaznamenať niektorí diváci.

Napriek bezproblémovým ďalším epizódam však Tvoja tvár v sledovanosti s pribúdajúcimi kolami ďalej padala a zaznamenala vôbec najhoršiu sériu od začiatku vysielania v roku 2016.

Tento týždeň trhový líder predstavil dve mimoriadne dôležité seriálové novinky, na ktorých stavia celú jarnú sezónu 2023.

Podvečer vyrazila Markíza do boja proti Bez servítky s novým denným seriálom Mama na prenájom, v utorok zas odštartovala svoj dosiaľ najväčší seriálový projekt Dunaj, k vašim službám, ktorým chce odstaviť konkurenčnú Nemocnicu.

Oba nové seriály štartovali na Markíze na podobnej úrovni.

V oboch prípadoch novinkami pritiahla k obrazovke viac divákov ako Jojka k zabehnutým projektom, pričom po čase sa Markíza ako televízna jednotka mohla tešiť z postavenia trhového lídra voči svojej konkurencii.

Tesná výhra bez brejkov

Najmä Dunaj však nezažil tak dominantný nástup, o akom sa v týchto dňoch snaží presvedčiť televízia.

Kým vlani zaslúžene pri Druhej šanci mohla hovoriť o televíznom suverénovi, ktorý celoročne dominoval titulkom aj na našom portáli, ešte väčšia seriálová novinka Dunaj ďaleko za Druhou šancou zaostala.

Dunaj sa ako najväčšia seriálová novinka Markízy v jej histórii dostala pred konkurenciu tesným rozdielom.

Veľkolepý dobový seriál, vysielaný pri štarte bez prerušenia reklamou, predbehol konkurenčnú Nemocnicu rozdielom 28-tisíc divákov, čo je na úrovni necelého ratingového bodu v univerzálnej cieľovke. Podobný rozdiel 0,9 ratingového bodu bol medzi seriálmi aj v komerčnej skupine.

Nemocničný seriál Joj sa pritom, na rozdiel od Dunaja, vysielal aj s dvomi reklamnými brejkami, pričom dokázal v konkurencii hviezdami nabitého nového seriálu Markízy udržať väčšinu divákov z jesene.

Dunaj rozdrvil konkurenciu

Markíza po tomto víťazstve ohlásila rozdrvenie konkurencie.

Zopakovala to v správe pre médiá aj na sociálnych sieťach. „Nedal šancu Nemocnici ani Vlhovej: Štart dobovej rodinnej ságy Dunaj, k vašim službám rozdrvil konkurenciu,“ oznámila Markíza tlačovou správou.

Dodala, že seriál bol v oboch hlavných cieľových skupinách jednoznačne najsledovanejším programom dňa mimo správ, kde konkurenčnú Nemocnicu predbehol o necelý ratingový bod.

Napriek suverénnemu nástupu však Markíza lákala na sledovanie prvej epizódy v archíve zadarmo samostatným článkom.

Zaujímavosťou je, že len dva dni pred Dunajom odštartovala na konkurenčnej obrazovke nová miniséria Iveta, ktorá sa stala nielen top programom celého dňa, ale rovno najsledovanejším seriálom v celej dvadsaťročnej histórii Joj. Uviedla sa pritom s náskokom 500-tisíc divákov pred premiérou českej komédie Srdce na dlani na Markíze.

Sám marketingový riaditeľ televízie, Michal Borec, sa na sociálnej sieti pozastavil nad hodnotením sledovanosti prvého dielu Dunaja portálom Mediaboom.sk, ktorý v kontexte očakávaní, nákladov aj kampane okomentoval výsledok prebudením sa do šokujúceho rána.

Televízia sklamanie odmietla argumentom o postavení Dunaja ako najsledovanejšieho nespravodajského programu dňa.

Zdôrazňuje to nielen pri štarte Dunaja, ale aj pri podvečernej Mame na prenájom, ktorej sa podarilo byť víťazom nespravodajským víťazom dňa v pondelok aj v stredu.

Na vrchole dňa sa však hneď po správach v priebehu roka umiestňujú neraz aj programy s nízkou výkonnosťou či mimo prime-time. Vlani takto napríklad porážalo večerné programy Nové bývanie alebo Bez servítky, aktuálne to z podvečera býva práve Mama na prenájom. O sledovanosti samotného programu ale toto postavenie nič nehovorí.

Najhorší rozbeh dobovej novinky

Dunaj ako prvý dobový seriál Markízy odštartoval najhoršie spomedzi vysoko nákladných výpravných seriálov na Slovensku.

Na pomery nákladov, veľkosti projektu, proma aj počtu hereckých hviezd zažil len vlažný nástup ďaleko za úrovňou podobných seriálov v jeho konkurencii.

Na začiatku januára 2023 sa Dunaj, k vašim službám uviedol ratingom 7,6 % s podielom 22 % v komerčnej cieľovke. Celkovo si štart veľkolepej dobovej novinky Markízy pozrelo 454-tisíc divákov.

Výrazne lepší nástup zažila v januári 2015 prvá slovenská telenovela označovaná svojou televíziou za výpravnú – Divoké kone.

Vo vtedajšom ostrom seriálovom súboji s dovtedy dominujúcim Búrlivým vínom sa Divoké kone uviedli ratingom 9,4 % a podielom 22,6 % v komerčnej cieľovke. Celkovo úvodný dvojdiel seriálu sledovalo 562-tisíc divákov. Búrlivé víno vtedy prišlo o veľkú časť svojej diváckej základne a štartovalo sériu ratingom 9,9 %.

Už v ďalších častiach za z Divokých koní, ohlasovaných ako výpravný denný seriál, stala klasická telenovela na úrovni Búrlivého vína.

Dunaj pritom prináša dosiaľ najkvalitnejšie spracovanie inak tradičného vzťahového televízneho seriálu.

Úctyhodné poňatie vo veľkolepom dobovom spracovaní plnom známych hereckých mien, s odkazmi na dôležité momenty nedávnej tragickej histórie, podľa všetkého, netrafilo načasovanie.

Za vhodných okolností sa práve z Dunaja mohol stať nový hit sezóny, na čo má všetky predpoklady.

Vôbec prvý moderný dobový seriál na Slovensku priniesla Joj na jar 2017, kedy predstavila svoj vtedajší najdrahší seriál v podobe historickej detektívky 1890.

Zaradila ju rovno do najsledovanejšieho nedeľného večera priamo proti štartu novej tretej série Tvoja tvár znie povedome, ktorá v prvých dvoch sezónach ovládala televízne obrazovky.

Dobová detektívka 1890 odštartovala začiatkom marca ratingom 10,8 % pri podiele 26,6 % v komerčnej cieľovke, pričom prvý diel si pozrelo celkovo 620-tisíc divákov. Tretia séria Tvojej tváre v tom čase štartovala na ratingu 9,4 % a vyššom podiele 29,8 % vďaka výrazne dlhšej stopáži oproti seriálu.

1890 sa následne vo väčšine vysielania usadilo na ratingovej úrovni okolo 7 – 8 %, na ktorej Dunaj aktuálne štartoval.

Ešte viac divákov ku svojmu štartu prilákala ďalšia masívne promovaná seriálová dobovka Slovania.

Ďalší projekt z kategórie najdrahších na Slovensku, nakrútený v ukrajinskej koprodukcii, vyvolal veľké očakávania a na jar 2021 pritiahol napriek fantazijnému žánru k obrazovkám divácke masy.

Slovania v marci pred dvoma rokmi štartovali na ratingu 11,5 % s podielom 28,3 % v komerčnej cieľovke, v univerzálnom publiku si úvodný diel pozrelo celkovo 639-tisíc divákov.

Vysoko nadpriemernú sledovanosť však udržali len s prvými časťami, následne klesol k priemerom okolo 7 ratingov, s príchodom teplého počasia to už bolo smerom k záveru seriálu len na úrovni 5 %. Tak ako veľké očakávania Slovania vyvolali, tak sa už bez väčšieho záujmu verejnosti lúčili.

Všetkých prevalcovala Mária Terézia

Vôbec najsledovanejší štart dobového seriálu však predviedla RTVS.

Tá polroka po premiére 1890 na Jojke predstavila spoločne s verejnoprávnymi televíziami v Česku, Rakúsku a Maďarsku spoločnú veľkovýpravnú minisériu Mária Terézia, ktorú uviedli na Vianoce 2017.

Prvá časť úvodnej dvojdielnej minisérie Mária Terézia, ktorá sa následne dočkala ďalšieho pokračovania, na 1. sviatok vianočný dosiahla rating 11,7 % s podielom 22,5 % v komerčnej cieľovke. V celkovom publiku prevalcovala obrazovky so 770-tisíc divákmi.

Čo viac, druhý diel odvysielaný na 2. sviatok vianočný ešte porástol ratingom 12 % v komerčnej cieľovke a celkovo 789-tisíc divákmi.

Druhá séria Márie Terézie odvysielaná na Vianoce 2019 už, naopak, vysoko nadpriemerne neuspela s ratingami na úrovni okolo 5 – 5,5 % v komerčnej cieľovke, o dva roky neskôr na Vianoce 2021 ponúkla finále, ktoré celkovo sledovalo 346-tisíc divákov, v komerčnej cieľovke šlo na rating 5,4 %.

Lepšie štartoval aj zabudnutý prepadák

Spomedzi najdrahších slovenských seriálov dokonca lepší štart ako Dunaj zaznamenal aj dnes zabudnutý seriálový prepadák Bodka.

Napriek obsahovému aj diváckemu fiasku patrí pre počítačové efekty a animácie psieho hrdinu k vôbec najdrahším seriálom, aké Joj vo svojej histórii nakrútila. Jeho náklady sa mali dokonca vyšplhať nad úroveň jedného dielu 1890.

Aj seriál Bodka štartoval začiatkom januára v roku 2021, kedy po masívnej vianočnej kampani vyskočil ratingom 9,4 % s podielom 21,5 % v komerčnej cieľovke. Celkovo prvú časť videlo 517-tisíc divákov.

Netrvalo však dlho a jeden z najhorších televíznych seriálov na Slovensku sa porúčal z hlavného vysielacieho času. Bez záujmu divákov skončil v dennom vysielaní.

 

Čítať viac...
Nahor