Sledovanosť
Prvý televízny hit roka 2023: Iveta pri štarte totálne prevalcovala obrazovky!
Nová miniséria sa na úvod stala jedným z najsledovanejších programov v celej histórii Joj.
Už na konci druhého januárového týždňa sa rozbehol jarný súboj televízií, ktoré hneď skraja roka uvádzaju na obrazovky rovno najväčšie novinky ostatných rokov.
Markíza už dnes uvedie po piatich rokoch nový podvečerný denný seriál Mama na prenájom, v utorok ho bude nasledovať jej vôbec prvý dobový seriál Dunaj, k vašim službám, ktorý sa pokúsi zbaviť úspechu tri sezóny po sebe výkonnú Nemocnicu.
Vôbec prvú novinku roka však uviedla Joj, ktorá stavila rovnako na jeden z najvýraznejších seriálových projektov v jej histórii.
V nedeľu 8. januára predstavila nový 8-dielny seriál Iveta z dielne scenáristu Petra Kolečka a režiséra Jana Hřebejka, ktorý už od začiatku televíznej kampane vyvolal veľký divácky ohlas.
Seriál o dievčati z Trebišova od prvých upútavok zaujal prostredím a východoslovenským nárečím. Miestni už od prvých ukážok odhalili, že sa seriál v Trebišove nenakrúcal a postavy nestvárňujú rodení východniari.
O seriáli sa však o to viac hovorilo počas kampane, ktorá bežala rovno v priebehu najsledovanejších vianočných sviatkov a nevyhla sa ani provokatívnym hláškam, ktoré sú jednou z kľúčových súčastí seriálu pripodobňovaného k českému Mostu.
Novinka vzbudila mimoriadnu zvedavosť, ktorá sa postarala o jeden z najsledovanejších televíznych momentov vo vysielaní Jojky.
Iveta sa zaradila k absolútne najsledovanejším seriálom v histórii peoplemetrového merania.
Prvý diel si pozrelo priemerne takmer 800-tisíc divákov, čím sa priblížila aj sledovanosti Troch orieškov pre Popolušku z posledných dvoch rokov. Práve tie sú každoročne najsledovanejším programom roka s výnimkou športových podujatí. Iveta na úvod zasiahla 1,07 milióna divákov.
Jojka odštartovala Ivetu po zmene programu dvomi časťami po sebe, pričom prvá dosiahla vysoký rating 14 % s podielom na trhu 36,5 % v komerčnej cieľovke. Vysielala sa bez reklamy. Druhý diel, prerušený jednou reklamou, mal o rating menej – 13 %.
Podobnú sledovanosť pri rozbehu seriálov si Jojka pamätá z čias štartu Našich, ktorí v úvode trhli rating 14,4 %, a Prázdniny, ktoré s prvou časťou valcovali pri ratingu 13,9 %. Prázdniny držali úspech aj ďalej ratingami okolo 10 – 11 %, Naši klesli postupne k 8 %.
Výrazný rozdiel medzi týmito na deti zameranými seriálmi a dramatickejšou Ivetou je ich celková sledovanosť.
Kým Naši pri štarte prilákali priemerne okolo 630-tisíc divákov a Prázdniny sa ťahali k 700-tisícovej hranici, Iveta ju vysoko pokorila.
Prvý diel si pozrelo celkovo priemerne 799-tisíc divákov, s druhou časťou prerušenou brejkom seriál klesol na úroveň 755-tisíc divákov.
V celkovej sledovanosti sa takto Iveta mala stať vôbec najsledovanejším seriálom v histórii Joj a prekonať napríklad aj rekordnú sledovanosť Paneláka.
Prvý diel najúspešnejšieho seriálu Joj v celom jej vysielaní si koncom februára 2008 pozrelo priemerne 650-tisíc divákov, pričom ho v tom čase predbehla repríza vtedy stále valcujúcich pôvodných Susedov, ktorých si pozrelo 786-tisíc divákov.
Absolútne najsledovanejší diel ponúkol Panelák koncom roka 2012, kedy si ho zaplo priemerne 709-tisíc divákov. Iveta ho tak, ako aj iné seriály Joj, hneď pri štarte s oboma svojimi časťami predbehla.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“