Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: Markíza

Televízia

Preskakujete pri sledovaní televízie reklamy? Markíza otvorene, kedy túto možnosť zakáže!

Sledovanie televízie z archívu je stále populárnejšie, diváci sa musia pripraviť na blížiace sa obmedzenia.

Lineárna televízia, a teda sledovanie televíznych programov v reálnom čase ich vysielania, tvorí stále nosnú časť sledovanosti televíznych staníc.

Popri dlhodobo rozmáhajúcom sa sledovaní programov na internete a v predplatených službách každým rokom narastá aj podiel divákov, ktorí sledujú programy až spätne po ich odvysielaní – či už prostredníctvom nahrávania programov alebo čoraz dostupnejšieho televízneho archívu.

Ten archivuje televízne programy spravidla do 7 dní od ich odvysielania, pričom diváci majú v tomto časovom úseku neobmedzené možnosti ich sledovania. Voľne si môžu vybrať televízny program, kedy či koľkokrát si ho pozrú, alebo ktorú pasáž preskočia. Nie sú tak odkázaní na ich sledovanie v čase, ktorý zvolila televízia, a hlavne sa môžu vyhnúť reklamným prerušeniam, ktoré jednoducho pretočia a pokračujú v pozeraní programu.

Ešte pred dekádou dochádzalo k archivovaniu televízneho vysielania živelne.

Operátori v konkurenčnom boji zavádzali postupne túto populárnu službu, nie všetci však mali vysporiadané práva s televíznymi vysielateľmi. Súkromné televízie Markíza či Joj poskytujú operátorom za poplatok šírenie ich lineárneho vysielania, na dodatočnom archivovaní ich programov sa museli operátori s televíziami dohodnúť.

Obsah v archíve tak majú v rukách televízie.

Popularita archívu narastá

Tým aj vďaka archívu neklesá priemerná sledovanosť programov.

Kým v prípade internetových služieb Voyo alebo Joj Play televízie sledovanosť nezverejňujú, Markíza v priebehu uplynulej jari viackrát informovala o náraste sledovanosti programov ako Dunaj, k vašim službám alebo Mama na prenájom po započítaní 3-dňovej oneskorenej sledovanosti.

Tieto dáta sa priamo s tými, ktoré bývajú štandardne reportované na druhý deň po odvysielaní programov, nedajú porovnávať – už aj tie totiž reflektujú spätné sledovanie v rámci daného vysielacieho dňa.

V porovnaní s čisto živým vysielaním narastala vďaka 3-dňovému odloženému sledovaniu sledovanosť Dunaja či Mamy na prenájom o približne štvrtinu. Markíza spravidla hovorila o nárastoch nad úrovňou 2 ratingových bodov. Išlo však aj o tých divákov, ktorí si dané programy pozreli o čosi neskôr aj v ten istý deň, ako boli vysielané.

Pretáčanie reklamy

Narastajúca popularita spätného sledovania televízneho vysielania však pravidelne odkrajuje z percenta tých divákov, ktorí sledovali reklamu.

Televízie upozorňujú, že tá naďalej dominantne živí televízne programy.

„Stále sme súkromná televízia, ktorá svoj obsah živí v drvivej väčšine predajom reklamného priestoru,“ povedal pre Aktuality.sk generálny riaditeľ Joj, Marcel Grega.

Najsledovanejšie televízie Markíza a Joj tlačia na to, aby operátori platili za šírenie ich obsahu poplatky na úrovni európskych štátov. Kým operátori pravidelne varujú, že na to doplatia klienti zvýšenými cenami, podľa televízií navyšovaním poplatkov doháňajú zameškané.

„Našou filozofiou je, že náš obsah má určitú hodnotu. Všetkým operátorom som už v máji 2014 povedal, že naše kanály majú minimálnu hodnotu jedno euro za jedného predplatiteľa. Dnes by to po započítaní inflácie bolo 1,25 eura. No naša cena tam stále nie je,“ povedal v nedávnom rozhovore pre Denník E končiaci generálny riaditeľ Markízy Matthias Settele.

 


Fámy sú realitou: Markíza potvrdzuje koniec Matthiasa Setteleho! Skončí skôr, nahnuté to mal už pred časomČítajte →

Náklady na prevádzku rastú operátorom aj televíziám.

Cena za produkciu niektorých programov vzrástla za desať rokov aj dvojnásobne. Kým v roku 2016 bola 13-dielna historická detektívka 1890 označovaná za dovtedajší najdrahší seriál Joj s miliónovým rozpočtom bez koprodukcie, dnes už produkcia programov prekračuje miliónovú úroveň bežne.

V Česku sa odhodlala Prima

Bolo tak otázkou času, kedy televízie začnú tlačiť na obmedzenia v archívoch u operátorov.

V susednom Česku už k nepopulárnemu kroku pristúpila súkromná Prima, ktorá obmedzila pretáčanie reklám v júni 2022. Na trhu to vyvolalo drámu a odpor niektorých operátorov.

Tí dostali možnosť implementovať vylepšenia pre divákov – možnosť skrátených reklamných brejkov a preskočenia reklamy po 3 minútach, 60-sekundové okno, počas ktorého sa môže divák voľne hýbať po celom programe aj presné začiatky programov.

Nie všetci operátori ich však zaviedli – medzi nimi aj O2, ktoré vlastnícky patrí pod rovnakého majiteľa ako TV Nova. U týchto operátorov diváci jednoducho majú pretáčanie reklám zakázané a musia si pozrieť celý reklamný blok.

K blokovaniu preskovania reklamy v archíve sa blíži už aj slovenský trh.

Zmeny od roku 2024

Ako prvá o tom začala otvorene hovoriť Markíza.

„Máme túto možnosť v zmluvách s operátormi,“ povedal v jednom z posledných rozhovorov pred ohlásením odchodu z Markízy Matthias Settele.

Markíza má s operátormi dohodu na súčasnom stave do konca roka, následne už bude môcť do svojho obsahu v archíve implementovať obmedzenia preskakovania reklám.

„V súčasnosti pracujeme na technickom riešení a následne budeme operátorov informovať. Máme šesť mesiacov, potom to nadobudne platnosť. Postupujeme teda aj v tomto smere a dôjde k tomu.“

Práve technológie boli problémom v susednom Česku.

Prima s operátormi hľadala najvhodnejší štandard tzv. „značkovania“ brejkov, a teda označenia úsekov, v ktorých sa divák nemôže po programe hýbať. Nakoľko na archivovanie programov používajú operátori rôzne systémy, proces trval dlhé mesiace, pričom nie všetci do nich dokázali implementovať ponúkané vylepšenia ako je skrátenie brejkov.

Markíza sa chystá pristúpiť k zmenám v priebehu budúceho roka.

Settele upozornil, že k tomu nedôjde hneď od jeho začiatku. „To je asi príliš optimistické. Ale môžeme to očakávať v priebehu budúceho roka.“

 

Čítať viac...
Nahor