Televízia
Markíza už chystá odhalenie piatej televíznej stanice! Odštartovať môže čoskoro
Líder sa po rokoch bez rozširovania staničného portfólia chystá posilniť programovú ponuku druhý rok po sebe.
Markíza bude mať ďalšiu televíznu stanicu.
Po desiatich rokoch od príchodu rakúskeho riaditeľa Matthiasa Setteleho na čelo Markízy sa slovenský televízny líder vydáva na cestu, na ktorú chcel pod súčasným šéfom nastúpiť ešte v roku 2015.
Ten bol v rozširovaní televíznych staníc na Slovensku zásadným.
Markíza v jeho priebehu uvažovala o spustení až dvoch nových kanálov – v jednom prípade dokonca úspešne získala aj licenciu na vysielanie. Konkurenčná Jojka v rovnakom období rovno spustila prvú detskú stanicu v slovenčine RiK (dnes Jojko), v rovnakom roku nasledovala ďalšia detská stanica Ťuki šitá na mieru operátorovi Telekom a platený filmový kanál Joj Cinema.
Kým Joj v roku 2015 naplno rozbehla zväčšovanie staničného portfólia, do ktorého následne pribudlo ďalších sedem televíznych kanálov, Markíza svoje plány nakoniec nedotiahla do konca.
K téme zväčšovania portfólia sa vrátila až v roku 2021.
Dlhé roky jej ponuku tvorili tri stabilné stanice – Markíza, Doma a Dajto, čo sa rozhodla zmeniť až vlani s kompletným rebrandom jej vizuálnej identity. V júni 2022 spustila nový kanál Markíza Krimi, ktorý už v predstihu niesol nové logo televízie a odhalil tak prvú podobu identity, ktorú prevzali zvyšné televízne stanice Markízy až od augusta.
Predstavenie piatej stanice
Po desaťročí bez zväčšovania staničnej ponuky plánuje Markíza nový kanál pridať druhý rok po sebe.
Potvrdila to už aj oficiálne, uviesť by ho mala do života v tomto roku.
Televízia by pritom mala počítať s uvedením nového kanála v podobnom období, ako tomu bolo vlani v prípade krimi stanice.
Markíza sa totiž podľa prvých informácií už pripravuje na odhalenie svojho piateho televízneho kanála. Verejnosti by ho mala predstaviť tento mesiac.
Svoju štvrtú stanicu Markíza Krimi televízia oficiálne predstavila vlani ešte v druhej polovici marca. Vysielať následne začala o dva a pol mesiaca neskôr 6. júna 2022.
Podobné zámery by mala mať Markíza aj s piatou stanicou.
Televízii sa totiž minulý rok vyplatila taktika s uvedením novej stanice s nástupom leta, kedy sa programová ponuka na trhu začína vyprázdňovať. Markíza Krimi dokonca prvé týždne vysielala bez reklám.
Nová krimi stanica zabrala na prelome júna a letných prázdnin dokonca natoľko, že Markíza urýchlila jej meranie sledovanosti. Zaznamenala niekoľko výrazných úspechov a sledovanosť na úrovni roky etablovaných menších staníc.
Aktuálne je už úspešnosť Markíza Krimi nižšia a dosahuje v priemere najnižšiu sledovanosť spomedzi menších kanálov Markízy a Joj. Viac na konci článku.
Akú stanicu Markíza spustí?
V posledných dňoch sa objavilo niekoľko špekulácií ohľadom zamerania piateho televízneho kanála Markízy.
Prinášame prehľad, o čom sa hovorí, aké stanice si želali samotní diváci a aká je pravdepodobnosť ich realizácie, či aké kanály boli v hre v minulosti a televízia by po nich mohla poškuľovať aj v súčasnosti.
Markíza Gold
Horúcim favoritom môže byť jedna zo staníc, o ktorej sa hovorilo už v spomínanom roku 2015.
Markíza si vtedy na Úrade priemyselného vlastníctva nechala zaregistrovať ochrannú známku s názvom „Gold“, pričom malo ísť o potenciálny projekt archívnej stanice po vzore nemeckého kanála Sat.1 Gold. V rovnakom období televízia rovno požiadala aj získala licenciu pre platenú stanicu Markíza Passion, ktorá zas pripomínala kanál nemeckej RTL s identickým názvom Passion. Spustenia sa nakoniec nikdy nedočkala. Práve pre RTL v minulosti pracoval Matthias Settele, súčasný riaditeľ Markízy.
Archívnu stanicu však spustila sesterská Nova.
Tá ešte v roku 2013 uviedla nízkonákladový kanál Telka zložený najmä zo starých programov televízie. V roku 2017 sa však premenoval na Nova Gold a postupne omladil svoj program. Nova aktuálne kombinuje vo vysielaní reprízy novšej a staršej pôvodnej tvorby spolu so značkovými krimiseriálmi ako CSI Miami či Monk vysielanými v prime-time. Kriminálky presunula z poobedného vysielania Nova Cinema.
Markíza a Nova zdieľajú rovnakého majiteľa.
Začínajú sa na seba podobať stále viac, deje sa tak aj pod vplyvom spoločnej programovej riaditeľky, ale taktiež šetrenia a zdieľania nákladov. Spoločne pracujú na platforme Voyo, od tohto roka majú aj rovnaké webstránky.
Názov Markíza Gold má slovenská televízna jednotka poistený dodnes.
Spustenie archívneho kanála by mohlo byť pre televíziu lákavé. V pomere k investíciám do Doma, Dajto či Krimi by si vyžadovala výrazne nižšie investície. Popri zrecyklovaní zadarmo dostupného archívu by sa Markíza mohla zamerať na ešte staršie seriály a zaplniť tak napríklad miesto po zrušenej Trojke. Tá v obchodne atraktívnej cieľovke 12-54 dosahovala s lepším programom celodenný priemer 0,5 až 1 %, práve priemerný podiel nad 1 percentom začína byť pre televízie atraktívny.
Markíza, na rozdiel od Novy, však disponuje kriminálkovou stanicou, ktorá v ponuke Novy chýba a seriály umiestňuje práve do štruktúry Nova Gold.
Markíza Show
Ešte atraktívnejšou môže byť pre Markízu inšpirácia na poli staníc zameraných na reality šou.
Na jeseň 2021 presne takýto kanál s názvom Prima Show spustila česká súkromná dvojka. Jej highlightom bola od začiatku vysielania vlastná reality šou Like House, ktorá bežala denne o 18. hodine. Po 22. hodine ponúkala aj nočnú šou. V predpremiére dokonca vysielala aj reality zoznamku Farmár hľadá ženu. Nemalú časť programu tvoria reprízy bývalých šou či dennej relácie Prostřeno. Veľký priestor k tomu zaberajú akvizičné reality šou ako zahraničné verzie Svadby na prvý pohľad alebo Zámeny manželiek.
Väčšinu týchto programov už má Markíza pod svojimi krídlami.
Tá totiž pre platformu Voyo nakúpila hneď niekoľko zahraničných reality šou či doku seriálov – aktuálne ponúka napríklad austrálske verzie Strážcov hraníc, Svadby na prvý pohľad, Zámeny partnerov, Survivora alebo Zámeny manželiek, ktoré dopĺňa ich americkou verziou. Z Austrálie a Veľkej Británie priniesla tiež miestne verzie reality šou Love Island.
Zároveň televízia už teraz každú sezónu uvádza premiérovú reality šou. Vysiela ich však iba na Voyo.
Podobne ako v prípade Primy a jej vlastnej reality šou Like House sú každosezónnou vlajkovou loďou Markízy na jej platforme Voyo reality šou ako Love Island či Survivor. Obe sa už dočkali dvoch sérií a obe začínali na televíznej obrazovke.
Love Island začínal ako spoločná reality šou Markízy a Novy na jeseň 2021, Markíza ho nasadila aj do televízneho vysielania do neskorších hodín po dlhoročnej jesennej reality šou Farma. Z nej by na novej stanici taktiež mohla televízia vyťažiť ešte viac.
Na jar 2022 sa obe televízie vrátili aj k dobrodružnej reality šou Survivor. Highlightom mala byť nielen na internete, ale aj v televízii. Kým na Nove sa až do konca udržala v hlavnom vysielacom čase, na Markíze sa do nočných hodín začala prepadávať po dvoch týždňoch vysielania. Druhú sériu už Markíza do televízie nenasadila. Na pomery potenciálnej novej malej stanice by však bol Survivor mimoriadnym lákadlom.
Love Island aj Survivora k tomu Markíza každú sezónu dopĺňa primárne televíznou reality šou.
Od roku 2020 v jarných sezónach odvysielala tri série Svadby na prvý pohľad, tento rok ich vystriedala Ruža pre nevestu. Zároveň odštartovala novinka Na nože. Na jeseň je pravidelným reality highlightom Farma, nepravidelne doplnená Extrémnymi premenami.
Markíza má okrem iného k dispozícii bohatý archív sesterskej Novy.
Už dlhodobo od nej preberá viaceré české verzie známych reality šou Zámena manželiek, Utajený šéf alebo Svadba na prvý pohľad. Vo večernom vysielaní hlavnej Markízy však už ich úspešnosť klesá.
Len z českej Zámeny manželiek má Markíza už teraz k dispozícii okolo 240 častí.
Filmový kanál
Už niekoľko rokov sa časť verejnosti pravidelne dožaduje filmového kanála.
Aj v tomto prípade by sa Markíza mohla inšpirovať u svojej českej sestry, ktorej vôbec prvým menším kanálom bola Nova Cinema. Pôvodne sa jej program skladal z kombinácie seriálov a menšieho počtu filmov. Po zostrení konkurencie zo strany konkurenčnej televízie Prima spustením filmovej stanice Prima Max napodobnila Nova kroky svojho rivala a program Nova Cinema vyplnila filmami už od predpoludnia do noci.
V neprospech filmovej stanice hovorí dlhodobo slabšia filmová knižnica Markízy.
Tá sa už pred rokmi začala vzdávať niekoľkých atraktívnych balíkov a zamerala svoje investície do pôvodnej tvorby. Minuloročnú jeseň dokonca Markíza vo väčšine sezóny úplne vyškrtla z večerného programu o 20:30 filmové okno. Naopak, vlani popri odkúpení kriminálky Kosti prebrala Markíza Jojke aj viaceré značkové filmy z jej vysielania v balíku od štúdií Disney a Fox.
Pokiaľ by sa Markíza rozhodla pre filmovú stanicu, musela by, podľa všetkého, zmeniť aj dlhoročne vyprofilovaný večerný program mužského kanála Dajto, ktoré je roky postavené na filmovej ponuke.
Aj v tomto prípade majú Markíza a Nova odlišnú skladbu staníc.
Nova má totižto vo svojom portfóliu ako filmovú Nova Cinema, tak sitkomový kanál Nova Fun a taktiež kanál na mužov Nova Action. Markíza tento typ diváka láka iba stanicou Dajto.
V prípade filmových staníc je televízna ponuka mimoriadne bohatá na poli platených kanálov.
K dispozícii je množstvo filmových televíznych okruhov, kde má svoje zastúpenie aj Joj so svojimi dvomi stanicami Joj Cinema a CS Film. Dostupné sú nielen v Česku ale aj na Slovensku. Na našom trhu pôsobia viaceré kanály Filmboxu, Cinemaxu, HBO, stanice Film+, Film Europe alebo AMC. Diváci si naladia aj českú Prima Max. Večer filmy ponúkajú tiež Dajto a Joj Plus.
Spravodajská stanica
Súčasťou špekulácií ohľadom rozširovania staničného portfólia bol dlhodobo aj spravodajský kanál.
Markíza stavia svoju značku na silnom spravodajskom základe, ktorý sa snaží umocňovať politickou debatou Na telo, pravidelnými volebnými štúdiami aj mimoriadnym vysielaním v prípade rôznych významných udalostí akou bol napríklad pohreb kráľovnej Alžbety a bude ňou aj májová korunovácia Karola III.
Debaty ohľadom spravodajskej stanice však boli najintenzívnejšie v čase, kedy na Slovensku vysielala iba TA3.
Tá dvadsať rokov na trhu nemala konkurenciu, čo sa zmenilo vlani po vypuknutí vojny na Ukrajine. Vlastnú spravodajskú stanicu na kolene ešte vo februári spustila RTVS, v rovnakom čase rozbehla prípravy spravodajského kanála súkromná Joj. Odštartovala ho v októbri.
Šéf spravodajstva Markízy, Henrich Krejča, v tomto období naznačil, že televízny líder do preplnenej ponuky spravodajských staníc nevstúpi.
„Nesmieme mať každá televízia spravodajský kanál, lebo nemáme na Slovensku toľko ľudí,“ uviedol Krejča na jar 2022 v diskusii časopisu .týždeň.
Potvrdil však, že v čase eskalujúceho napätia u našich susedov bola Markíza pripravená prepnúť do režimu spravodajskej televízie.
„Vedenie televízie som pripravil na dve veci. Po prvé, že musíme štruktúru nášho vysielania prepnúť do možnosti mať mimoriadne vysielanie, a po druhé, že v prípade, ak by konflikt prerástol do konfliktu medzinárodného, ktorý by sa mohol dotknúť nás, musíme byť pripravení na to stať sa okamžite spravodajskou televíziou,“ povedal Krejča na margo udalostí spred vypuknutia vojny.
Úspešnosť menších kanálov
Nateraz posledný prírastok v staničnej ponuke Markízy čoskoro oslávi prvý rok vysielania.
Po mimoriadne silnom nástupe na obrazovky v priebehu minuloročného leta už priemerná sledovanosť Markíza Krimi tento rok klesla na priemernú celodennú úroveň okolo 2,5 % v obchodnej cieľovej skupine.
V konkurencii menších staníc býva spravidla priemerne poslednou.
Markíza Krimi sa pomeriava so v súčasnosti sledovanejšími menšími stanicami Dajto, Joj Plus, Wau a Doma. Tie momentálne dosahujú úspešnosť v tomto poradí.
Jej hlavným konkurentom je najmä Wau, ktorá sa v priebehu rokov taktiež vyprofilovala ako kriminálková stanica.
Dajto dominuje najmä s dennými sitkomami, s ktorými dokonca v sledovanosti naháňa aj denný program na veľkej Jojke. Doma sa aktuálne darí iba s poobednou Skrytou vášňou a víkendovým vysielaním. Markíza Krimi taktiež divákov láka s denným programom, podpriemerne sa jej zväčša darí večer.
V prime-time sú, naopak, najsilnejšie jojkárske kanály.
Wau v prvých mesiacoch roka dokonca dokázala, podobne suverénne ako Dajto cez deň, vyskakovať po 22. hodine a v neskorých časoch prebrať aj pozíciu lídra na trhu.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“