Aktuality
Markíza po 8 rokoch zmenila svoje stanice! Nový grafický vizuál dostali najmä Doma a Dajto (galéria)
Slovenský televízny líder prechádza najväčšou zmenou vo svojej histórii. V jeden deň mení úplne všetko – identitu celej televíznej skupiny aj všetkých staníc. V článku video showreel novej grafiky každej stanice.
Najstaršia komerčná televízia na Slovensku predstavuje novú tvár.
Celé mesiace pracovala Markíza na historicky najväčšej zmene svojej vizuálnej identity, keď v jediný deň kompletne zmenila grafický vizuál staníc Markíza, Doma, Dajto aj Markíza International súčasne s ich logami.
O plánovaných zmenách už v predošlých článkoch komplexne informoval portál Mediaboom.sk. Pôvodnú správu sme uverejnili začiatkom mája, hneď na konci júla sme informovali o nasadení nového vizuálu pre začiatok novej televíznej sezóny. V pondelok už došlo k potvrdeniu jej odhalenia ešte tento týždeň.
Najväčšou zmenou nakoniec prešli len menšie stanice Doma a Dajto.
Markíza s kozmetickými úpravami, inšpirovala sa aj Joj
Z trojice staníc Markíza, Doma, Dajto najmenšou zmenou prechádza hlavný kanál.
Markíza vo svojej novej televíznej grafike vychádza z doterajšieho vizuálu používaného od začiatku roka 2015 – prakticky len minimálne zmenila zvukovú grafiku, v pôvodnej podobe ponechala animáciu loga aj grafiku prepájajúcu jednotlivé upútavky.
Vôbec nezmenila ani koncept staničných jinglov, kde však, ako sme informovali, doplnila novú sadu pre jeseň 2022.
Ich súčasťou sú už napríklad hviezdy Druhej šance – Adam Bardy alebo Ján Koleník, ktorý v jingle vystupuje v štýle tanečnej šou Let´s Dance spoločne s hereckou kolegyňou zo seriálu, Sarah Arató.
Markíza v rámci nového identu výraznejšie mení len infografiku, kde sa inšpirovala aj konkurenčnou Jojkou.
Zmenou prešli injektáže promujúce programy v priebehu vysielania v pravom dolnom rohu, taktiež infolištu v prípade oznamov vo vysielaní či mimoriadnych správ.
Obmenila tiež grafiku informácie o nasledovnom či práve sledovanom programe, kde zavádza prvok z grafického identu Joj. Do informácie o sledovanom programe dopĺňa indikáciu, koľko ešte ostáva do jeho konca.
Markíza do infografiky pridáva indikáciu, koľko ostáva do konca sledovaného programu (porovnanie s kompletnou infografikou JOJ)
„Súčasťou grafického vizuálu je úplne nové písmo a tento čistý, moderný a príjemný font dodáva Markíze ešte sviežejší vzhľad,“ povedala vedúca kreatívneho oddelenia v rámci Centra marketingu skupiny Markíza, Jana Vavreková
Cieľom Markízy v novom vizuále bolo osvieženie staničnej grafiky.
„Všetky grafické elementy prúdia v staničnej grafike vďaka plynulému a organickému štýlu pohybu. Celkovým efektom je nový svieži vzhľad Markízy, ktorý je nielen na prvý pohľad známy a príjemný, ale aj moderný a čistý, no stále vzrušujúci,“ dodala Vavreková.
Showreel a nové staničné jingle Markízy
Úplne novú tvár dostali Doma a Dajto
Vôbec najdôležitejšou zmenou lídra prešlo logo televízie a tiež komunikácia menších staníc.
Markíza zjednotila všetky svoje stanice pod charakteristické logo televízie a pridáva ho aj do vizuálov menších kanálov. Tie dosiaľ pôsobili na trhu na pohľad samostatne, s hlavnou Markízou ich nespájal žiadny grafický prvok.
Výnimkou bola nová stanica Markíza Krimi, ktorú však už predčasne televízia uviedla v novom grafickom koncepte, pripravovanom pre celú skupinu.
Prihlasovanie menších kanálov pod hlavičku celej televíznej skupiny je trendom ostatných rokov.
Doma aj Dajto sa po novom hlásia ku svojej domácej stanici zakomponovaním jej znaku do vlastného loga ako aj staničného identu. Rovnaký krok urobila iba začiatkom júla konkurenčná Joj, ktorá charakteristický zavináč pridala k logu menšej stanice WAU. Pred dvomi rokmi zavináč vrátila aj do loga menšej JOJ Plus.
Markíza zjednotila všetky stanice pod svoje logo
Doma a Dajto zároveň, na rozdiel od hlavnej Markízy, prešli úplnou zmenou vizuálu.
Ženská stanica Doma sa po rokoch vracia ku farebnej kombinácii ešte z prvých rokov vysielania (2009 – 2014), kedy jej vizuálu dominovala fialová farba. Od zmeny v roku 2014 prešla na dominantne červenú farbu.
„Rebranding stanice Doma využíva symboliku kvetov na zachytenie emocionálneho jadra obsahu stanice. Zdôrazňujeme tak dôležitosť vzťahov, ľudského kontaktu a emócií v našom živote. Kvety sú v novej vizuálnej identite vždy prítomné a vytvárajú výraznú estetiku. Grafické elementy kvetov sa pohybujú s ľahkosťou a eleganciou. Používame okvetné lístky kvetov, aby sme diváka previedli naprieč obsahom stanice,“ približuje vedúca kreatívneho oddelenia v rámci Centra marketingu skupiny Markíza, Jana Vavreková.
Showreel nového grafického vizuálu Doma
Dajto zas svoje logo prefarbilo na krikľavo zelenú. Používať ju bude v kombinácii s výraznými odtieňmi modrej alebo oranžovej. Nazeleno svoje logo pred dvomi rokmi premaľovala aj konkurenčná menšia stanica JOJ Plus.
„Obsah na Dajto je skutočne populárny a má vášnivú a lojálnu fanúšikovskú základňu. Chceli sme, aby to odrážal aj grafický vizuál a tak sme sa rozhodli urobiť z Dajto tzv. „super fanúšika“. Stanicu, ktorá je rovnako posadnutá obsahom, ako aj jej diváci. Grafika je hlasná, sebavedomá a hravá, môže sa pochváliť popkultúrnym teplom, sviežosťou a energiou. Vďaka farebnej palete, pruhom a štylizovanej typografii je Dajto okamžite rozpoznateľné bez ohľadu na to, kde sa značka použije,“ uzavrela Vavreková.“ doplnila Vavreková.
Showreel nového grafického vizuálu Dajto
Podobné zmeny ako na Nove
Markíza v celej svojej vizuálnej zmene prakticky len nadväzuje na kroky sesterskej českej televízie Nova.
V priebehu tohto roka robí vo svojom staničnom portfóliu rovnaké zmeny, akými prešla jej česká sestra, podobnou cestou sa vydáva aj v rámci grafického vizuálu.
Nova v minulosti razila cestu Markízy, keď k hlavnej stanici spúšťala samostatné kanály ako Fanda, Smíchov a Telka. V roku 2017 sa premenovali a prihlásili k hlavnej stanici s názvami Nova Action, Nova 2 a Nova Gold. Výnimkou bola jej vôbec prvá a dodnes najsledovanejšia menšia stanica Nova Cinema, ktorá si príslušnosť k televízii nesie v názve od začiatku vysielania v roku 2007.
Posilnenie a obrodu staničného portfólia zavŕšila Nova vlani.
Výraznejšie začala s obsahovou profiláciou svojich kanálov, keď komediálne ladenú stanicu Nova 2 premenovala na Nova Fun, pričom jej obsah tvoria primárne sitkomy, zmenila logo aj obsah mužskej stanice Nova Action a zároveň v októbri spustila aj novú stanicu Nova Lady zameranú na ženské publikum.
Nova si tieto zmeny po pár mesiacoch pochvaľovala. Primárnym cieľom bolo najmä odlíšenie obsahového zamerania jednotlivých kanálov a vyšpecifikovanie žánrov podľa očakávaní jednotlivých diváckych skupín.
Markíza spravila koncom tohtoročnej jari rovnaký krok.
Začala ešte s výraznejšou profiláciou staníc Doma a Dajto, z ktorých odstránila kriminálne seriály. Presunula ich na nový kanál Markíza Krimi, na Doma postupne pridáva viac telenoviel, na Dajto zas sitkomov.
Historická zmena
Takto veľkú a komplexnú premenu svojich staníc súčasne robí Markíza prvýkrát vo svojej histórii.
Grafické vizuály staníc či ich logá obnovovala naposledy ešte pred rokmi a samostatne, pričom posledných sedem rokov nepredstavila žiadne zásadné úpravy v oblasti televíznej grafiky.
Markíza aktuálnu grafiku a podobu loga využíva od februára 2015, Doma v súčasnej podobe vysiela od mája 2014. Dajto svoju dosiaľ jedinú komplexnú zmenu loga a vizuálu absolvovalo vo februári 2014.
Zároveň ide o najväčšiu zmenu podoby loga Markízy v jej histórii.
Doteraz vždy pracovala s elegantným vykreslením písmena „m“, ktorého línie v priebehu rokov len zjednodušovala. Aktuálne však úplne opúšťa jeho pôvodnú líniu aj podobu vykreslenia loga, ktoré po novom bude vsadené do plného farebného kruhu.