Viete prví
Exkluzívne: Ohrozené vysielanie Dunaja? Markíza nové časti nestíha podľa plánu!
Markíza spustila výpravný Dunaj o niekoľko týždňov skôr, ako plánovala, prípravu seriálu sprevádzajú problémy.
Mimoriadny úspech minuloročného dramatického seriálu Druhá šanca motivoval Markízu predĺžiť úspešnú seriálovú šnúru aj v čase jej dlhej prestávky.
Najsledovanejší seriál minulého roka bude pauzovať na obrazovkách minimálne celý tento rok, pričom obdobie bez Druhej šance sa Markíza rozhodla vyplniť uvedením jej rovno najväčšieho seriálového projektu v histórii, ktorý začala pripravovať súbežne so sesterskou televíziou Nova.
Dva rovnaké seriály
Práve v Českej republike vznikol seriálový námet s pracovným názvom Obchodný dom, ktorý mohol čerpať inšpiráciu z rôznych seriálov sveta. Diváci ho prirovnávajú napríklad k španielskej sérii Velvet.
Posadený do medzivojnového obdobia rozpráva príbeh prvého miestneho obchodného domu v Prahe, resp. v Bratislave, ktorý svoje brány otvára na konci 30. rokov minulého storočia. Seriálový dej začína v čase pred vypuknutím 2. svetovej vojny v čase, kedy nacistické Nemecko dosiahlo odtrhnutie Sudet od Česko-Slovenska.
Markíza s Novou začali na vlastných adaptáciách seriálového námetu pracovať v rovnakom čase.
Kým na Slovensku sa už stihla novinka uviesť pod názvom Dunaj, k vašim službám, v Česku sa na jej štart stále ešte pripravujú. Na Nove sa divákom česká verzia seriálu predstaví pod názvom Zlatá labuť.
Na oboch televíziách ide o najväčšiu novinku tejto sezóny a rovnako o prvý historický seriál od začiatku ich vysielania.
Dva odlišné príbehy
Tu sa však príbehy dvoch seriálových verzií dobového obchodného domu začínajú rozchádzať.
Markíza aj Nova štart svojich seriálov chystali v podobnom čase.
Zlatá labuť mala podľa prvých informácií v Česku odštartovať najskôr koncom januára, nakoniec sa tak stane vo štvrtok 2. februára.
Markíza s Dunajom pre zmenu v pôvodných januárových plánoch ani nepočítala, nástup slovenskej verzie seriálu sa taktiež očakával v priebehu februára. Nakoniec však jeho štart urýchlila rovno zmenou programu a uviedla ho už v utorok 10. januára.
Na Nove sa súčasne Zlatá labuť rozbehne pri vysielaní iba raz do týždňa.
Patriť jej v úvodné týždne budú len štvrtkové večery, kde sa dobový seriál, rovnako ako na Slovensku, postaví najsilnejšiemu dlhodobejšiemu programu konkurencie, a to seriálovej Zoo na Prime. Tá beží tiež v utorky.
Markíza zas s Dunajom prekryla konkurenčnú Nemocnicu, a to od zaciatku rovno v oba dni jej vysielania. Výpravný seriál takto vysiela až dvakrát do týždňa, čo pri seriáloch v ostatných sezónach nebolo na jej obrazovke zvykom.
Prioritou útok na Nemocnicu
Markíza vytiahla nový seriál Dunaj o niekoľko týždňov skôr, než pôvodne plánovala.
Za uponáhľaným štartom nákladnej dobovej série stálo práve zachytenie nástupu Nemocnice, ktorej návrat na obrazovky po vianočnej prestávke Jojka avizovala na utorky a štvrtky od 10. januára.
Markíza v čase, kedy nebolo jasné v aké dni chce Dunaj nasadzovať, počas januára avizovala na utorky českého Utajeného šéfa a na štvrtky posledné časti neúspešnej komediálnej série Chatári.
Po oficiálnom potvrdení dátumu Nemocnice však Markíza uprostred decembra operatívne zmenila program.
Potvrdila tým ambíciu postaviť proti Nemocnici ďalšiu silnú konkurenciu a definitívne ju zbaviť nadpriemernej výkonnosti.
Ako celý minulý rok, aj tentokrát na to doplatila, keď Dunaj odštartoval za očakávaniami a Nemocnicu, ktorá sa vrátila na priemerné výkony z minuloročnej jesene, nateraz neoslabil.
Markíza s Dunajom v problémoch
S tak skorým štartom Dunaja však podľa našich informácií nikto nepočítal.
Ako sme už vlani informovali, pôvodný februárový termín nástupu Dunaja bol prispôsobený aj začiatku výroby, ktorá pri tomto type seriálu, navyše s množstvom veľkých hereckých mien, nie je vôbec jednoduchá a vyžaduje si väčší časový priestor.
Výsledkom je, že je Markíza podľa našich informácií pri výrobe Dunaja v hlbokom sklze.
Tvorcovia epizódy seriálu dokončujú na poslednú chvíľu, pričom v plnom tempe prebieha aj samotné nakrúcanie. To je o to intenzívnejšie, že Markíza seriál vysiela v periodicite dvakrát do týždňa.
Sesterská Nova, ktorá bude seriál rozbiehať iba v týždennej periodicite, naopak štart svojho seriálu Zlatá labuť oproti prvým očakávaniam ešte jemne posunula na začiatok februára.
Problémy Markízy s Dunajom už pred štartom odkryla platforma Voyo.
Kým česká Nova rovno v týchto chvíľach avizuje prvú epizódu seriálu Zlatá labuť v klasickej predpremiére týždeň pred televíznym štartom na Voyo, slovenská verzia seriálu Dunaj bola na Voyo dostupná až v deň televíznej premiéry. Rovnako na tom bola denná seriálová novinka Mama na prenájom.
Práve výrobné dôvody v tom čase priznala aj televízia, ktorá však ubezpečovala, že ide iba o dočasný problém prvého vysielacieho týždňa nových seriálov.
„Z výrobno-kapacitných dôvodov sú epizódy seriálových noviniek Mama na prenájom a Dunaj, k vašim službám v ich prvom vysielacom týždni k dispozícii na Voyo vždy až po ich odvysielaní v TV. Od druhého vysielacieho týždňa si už predplatitelia Voyo budú môcť vychutnávať nové časti oboch seriálov v predstihu tak, ako sú na zvyknutí,“ uviedol pre Živé.sk PR manažér Markízy, Lukáš Kočišek.
Kým Mamu na prenájom si už diváci v predstihu nájdu, Dunaj naďalej Markíza pridáva na poslednú chvíľu.
Kým bežne sú na Voyo dostupné nové diely programov odo dňa televízneho odvysielania poslednej časti, najbližšia piata epizóda Dunaja nie je na Voyo dostupná ani tri dni po odvysielaní štvrtej časti.
Markíze sa tak ani naďalej nedarí dobehnúť prípravu Dunaja podľa plánov.
Televízia ani na začiatku tretieho týždňa vysielania seriálu nestíha pripravovať epizódy v dostatočnom predstihu a dobehnúť seriálovú výrobu či postprodukčné práce.
Dlhodobejší projekt
Pre Markízu sa Dunaj stal jedným z vôbec najdôležitejších projektov roka 2023.
Okrem toho, že ide o jednu z vôbec najdrahších seriálových produkcií televízie, do ktorej zlákala množstvo veľkých hereckých mien, ide o projekt s dlhodobejšími ambíciami.
Ako vzťahový seriál nemá definitívne stanovený počet epizód, televízia je v prípade úspechu pripravená pokračovať v jeho vysielaní aj v priebehu ďalšej sezóny. Práve možnosť väčšieho počtu častí avizovali aj českí autori seriálu.
Dunaj by sa tak mal ideálne stať náhradou za pauzujúcu Druhú šancu v priebehu celého tohto roka. Druhá šanca sa totiž s novou treťou sériou vráti najskôr v roku 2024. Zároveň je nový dobový seriál pre Markízu o to dôležitejší, že obsadzuje rovno dva večery v týždni.
Markíza sa takto Dunajom pokúsila napodobniť konkurenčný seriál Nemocnica, ktorý sa stal základným kameňom úspešných sezón Jojky. V jej programe taktiež obsadzuje dva večery v týždni, s nadpriemernou sledovanosťou sa mu to k tomu darí už štvrtú sezónu po sebe.
S výpravnou dobovou sériou sa pritom mohla Markíza pripravovať rovno na ovládnutie utorňajších a štvrtkových večerov a definitívne zlomenie konkurenčnej Nemocnice.
V histórii slovenského televízneho trhu podobných príbehov nastalo už niekoľko.
Kedysi valcujúcu Ordináciu v ružovej záhrade na Markíze začal postupne oslabovať jojkársky Panelák, ktorý bol následne niekoľko sezón strašiakom Markízy. Definitívne ho o divákov pripravila až ďalšia denná séria Búrlivé víno, ktorá ovládala televízne obrazovky ďalšie dva roky.
Márne pokusy Jojky o oslabenie Búrlivého vína vyústili do prípravy podobného denného seriálu Divoké kone, ktorý zas zlomil väz vínnej ságe Markízy.
Aktuálne sa tak Markíza po neúspešných pokusoch oslabiť Nemocnicu, ktorá tri sezóny po sebe priemerne prevzala vo svojich dňoch postavenie lídra na trhu, mohla pokúsiť napísať ďalší výrazný televízny príbeh a konkurenčný seriál odstaviť výpravným Dunajom.
Sledovanosť Dunaja a Nemocnice
Dunaj a Nemocnica sa od začiatku pohybujú na podobnej úrovni.
Dosiaľ zakaždým bol Dunaj lídrom v komerčnej cieľovke, kde s najnovšou štvrtou časťou stúpol na rating 7,6 %, vďaka čomu zopakoval dosiaľ najlepší výkon zo štartu. Získal tiež zatiaľ najvyšší podiel na trhu 24,3 %.
Nemocnica za Dunajom v komerčnej cieľovke zaostáva pravidelne rozdielom do ratingového bodu. Ostatne uhrala rating 7,1 %, čo bolo pre túto chvíľu najviac v tomto roku.
V celkovom počte divákov však už Nemocnica opäť prevzala od druhého týždňa vzájomného súboja líderské postavenie na trhu.
Aktuálne ostatný štvrtok Nemocnicu sledovalo 461-tisíc divákov, Dunaj celkovo zaostal so 435-tisíc divákmi.
Dunaju sa tak zatiaľ nepodarilo Nemocnicu v sledovanosti oslabiť, lekárska séria Joj dosahuje priemerné čísla z vlaňajšej jesennej sezóny.
Od začiatku vysielania Nemocnice sa však Markíze v jej konkurencii darí nateraz najlepšie.
Dunaj, ktorý však patrí k najdrahším seriálom Markízy, dosahuje výrazne lepšiu sledovanosť ako vlani na jar Svadba na prvý pohľad alebo 2 na 1, rovnako tak jesenní Chatári alebo Výnimočná Nikol. Okolo výkonu Dunaja sa hýbal minulú jeseň v komerčnej cieľovke v utorky Pán profesor.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“