Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Logo šou Pečie celé Slovensko, koláž

Nové projekty

Viete prví: Najväčšia šou roka 2021 bude stáť poriadny balík peňazí! Kedy začne RTVS s výrobou?

Verejnoprávna televízia sa už naplno pripravuje na tohtoročnú televíznu udalosť, na jeseň uvedie očakávanú šou Pečie celé Slovensko.

Kým vlani sa najočakávanejšou televíznou udalosťou roka stal príchod formátu Masked Singer na Slovensko, ktorý napriek celosvetovému úspechu v česko-slovenskom spracovaní prepadol, pre rok 2021 je takto očakávanou udalosťou prvé slovenské spracovanie svetového hitu The Great British Bake Off.

Veľká pekárska šou, ktorá sa u nás predstaví pod názvom Pečie celé Slovensko, bola vyhľadávaným formátom naprieč televíziami. Nemalý záujem o ňu mala mať aj komerčná Joj, ktorá s RTVS dokonca zviedla o formát súboj.

Verejnoprávna televízia sa však rozhodla miesto licencie, ktorá by jej umožnila realizovať formát na Slovensku, kúpiť od britskej verejnoprávnej stanice BBC rovno celý originálny formát, vďaka čomu je na území Slovenska prakticky jeho vlastníkom. Zvykom je, že televízie nakupujú iba licencie na zahraničné programy, vlastníkom licencií tak aj pre územie Slovenska ostávajú originálne produkčné spoločnosti či televízie.

RTVS sama avizuje pekársku šou Pečie celé Slovensko ako svoj najväčší projekt pre rok 2021.

Zodpovedá tomu aj rozpočet na výrobu súťažnej šou, ktorá patrí všeobecne medzi drahé televízne formáty. Jej súčasťou je napríklad striktne dané nakrúcanie v priestoroch kaštieľa či zámku ako nevyhnutná súčasť atmosféry celej šou. Priestory, kde sa bude nakrúcať, mali za úlohu vyberať produkčné spoločnosti, ktoré sa prihlásili do súťaže o realizáciu nákladnej šou. Tie oslovovali v priebehu minulého roka rôzne kaštiele a zámky po Slovensku.

Šou Pečie celé Slovensko bude jedným z najdrahších formátov do akých sa RTVS pustila.

Celkový rozpočet programu predpokladá úroveň vyše 1,4 milióna eur, z ktorého vznikne celkovo 12 vydaní šou. V rámci predstavenia prvých detailov slovenskej verzie šou bolo už ohlásených 10 klasických epizód plus dva špeciály – celebritný a vianočný.

Náklady na nakrúcanie jednej časti sa vyšplhali na úroveň 91-tisíc eur, po započítaní ďalších plošných nákladov na prípravu programu sa hodnota jednej časti vyšplhá na úroveň približne 120-tisíc eur.

Televízia ešte vlani uviedla, že napriek vysokým nákladom na získanie formátu či jeho realizáciu, sa jej investícia vyplatí. Peniaze sa jej majú vrátiť cez sponzorov, ktorí sa budu chcieť spájať s novou šou.

RTVS plánuje šou Pečie celé Slovensko ako televíznu udalosť jesennej sezóny. Samotný charakter formátu si vyžaduje nakrúcanie v príjemnom počasí počas teplejšieho obdobia.

Verejnoprávna televízia začne s výrobou šou Pečie celé Slovensko ešte na jar.

Po niekoľkomesačných produkčných prípravách už televízia stanovila výrobu na obdobie mája až júna, kedy nakrúti kompletne všetkých 12 častí programu.

V priebehu minulého roka na základe Centrálneho registra námetov vybrala produkčnú spoločnosť, ktorá bude formát na Slovensku realizovať.

Z 13 prihlásených produkčných spoločností najlepšiu a najlacnejšiu ponuku predložila spoločnosť režiséra Jeffa Minaříka Jeffo.tv, ktorá súťaž vyhrala. Minařík je v ostatných rokoch známy najmä ako režisér najväčšej šou Joj Česko Slovensko má talent, ktorá mala vlani pre koronakrízu prestávku. Rovnako režíroval posledné dva ročníky galavečera OTO.

Zaujímavosťou je, že Joj po vynútenej prestávke ohlásila realizáciu odloženého deviateho ročníka Česko Slovensko má talent na túto jeseň. Nakrúcanie kľúčových kastingových kôl Talentu pritom prebieha v rovnakom období, nakedy bola stanovená výroba Pečie celé Slovensko, a teda pred letom približne v okolí mája či júna.

Rovnako aj talentovej šou prechádzajú dlhodobé prípravy spojené s následnou náročnou postprodukčnou prácou a strihaním epizód. Tie začnú pri šou Pečie celé Slovensko prirodzene rovno od júla a potrvajú v priebehu jesene.

Formát Pečie celé Slovensko sa do nášho regiónu dostal vďaka Českej televízii na jar 2020. Pod názvom Peče celá země sa stal highlightom jarnej sezóny, po štarte nad miliónom sa šou postupne vyšvihla k úrovni 1,3 milióna divákov, finišovala dokonca na rekorde 1,7 milióna divákov. Po rozbehu sa pravidelne dostávala v oboch hlavných cieľovkách na podiel okolo 35 % aj vyššie.

Generálny riaditeľ RTVS, Jaroslav Rezník, v prípade slovenskej verzie minulý rok ohlásil, že televízia očakáva od programu výkony na podielovej úrovni okolo 15 až 19 %. V počte divákov by sa tak šou mala hýbať niekde v okolí 360 až 420-tisíc divákov.

O formáte The Great British Bake Off

Výpravná a láskavá súťaž o najlepšieho tvorcu báboviek, koláčov, tort a múčnikov. Jej cieľom a zmyslom je ukázať lásku k tak zdanlivo banálnej “práci”, akou je pečenie. V skutočnosti sa totiž za touto činnosťou skrýva oveľa viac, počínajúc úctou k tradíciám a umu predkov. Program vzdáva hold fascinujúcim zručnostiam ľudských rúk a vyslovuje uznanie zápalu pre vec, ktorý najlepší domáci pekári musí mať.

V neposlednom rade je poslaním sprostredkovať divákom pohľad na neuveriteľné skvosty, ktoré si budú chcieť doma ihneď po zhliadnutí sami upiecť. Pečie celá krajina ponúkne tradičné receptúry, ale aj inovatívne postupy. Dvanásť finalistov bude musieť čeliť kreatívnym výzvam, kedy môžu doma trénovať a vylepšovať, čakajú je takisto úlohy, s ktorými sa stretnú niekedy aj prvýkrát v živote.

Formát pochádza z Britských ostrovov. Tamojšia súťaž pre amatérskych kuchárov The Great British Bake Off sa prvýkrát vysielala na obrazovkách verejnoprávnej BBC 2 v roku 2010 a takmer okamžite si získala obrovskú popularitu, dôkazom je niekoľko ocenení BAFTA pre televízny program roka aj fakt, že sa v rokoch 2015 a 2016 stala najsledovanejším reláciou v Spojenom kráľovstve.

Vo Veľkej Británii dokázala táto súťaž veľmi výrazne pozmeniť názor verejnosti na domáce pečenie, za posledných pár rokov sa z neho stal oveľa rozšírenejší koníček a výhercovia jednotlivých sérií sú vo svojej vlasti nielen veľmi populárni, ale zároveň sa zo zapálených amatérov stali úspešní profesionálni pekári. O popularite relácie svedčí aj niekoľko odvodených formátov, v juniorskom Bake Off súťažia v pečení deti, v ďalšej verzii profesionálnej pekári a dokonca už existujú obdobné súťažné formáty pre domáce krajčírky alebo pri tvorbe keramiky. Licenciu na vysielanie Bake Off v súčasnosti kúpilo viac ako dvadsať krajín, od Argentíny cez Francúzsko až po Nový Zéland.

zdroj: Česká televízia

Odporúčame

Facebook

Nahor