Televízia
RTVS po 8 rokoch prichystala kompletný rebrand! Predstaví nové logo aj vizuál (archívny článok)
V súvislosti s plánovaným štartom športovej stanice RTVS, ktorá mala vlani predstaviť aj kompletne novú grafiku a logá verejnoprávnej televízie, pripomíname archívny článok z júla minulého roka.
Špekulácie sa stanú skutočnosťou, RTVS sa po ôsmich rokoch začala pripravovať na kompletný rebrand vizuálu televízie a rozhlasu. Pozná už aj obdobie, kedy chce novým brandingom nahradiť ten súčasný.
Na začiatku toľko zatracovaná dvojbodka, ktorá sa nakoniec stala charakteristickým a medzinárodne oceneným spojovacím prvkom naprieč RTVS, sa skutočne môže stať minulosťou.
Už od nástupu tretej vlády Roberta Fica, kedy sa po rokoch opäť k moci vrátila Slovenská národná strana, začali jej predstavitelia otvorene hovoriť o zmene názvu inštitúcie aj loga RTVS. Prekážala im dvojbodka, ktorú by „zmazali“ aj zmenou názvu telerozhlasu na Slovenský rozhlas a televízia, za čo hneď čelili kritike pre zodpovedajúcu skratku SRaT.
O kompletnom rebrande RTVS sa po týchto mediálnych výstupoch primárne ex-poslanca Antona Hrnka z SNS začalo opäť hovoriť ešte v roku 2019 pred blížiacimi sa parlamentnými voľbami. Nakoniec už nejde len o špekulácie, ale realitu, ktorú oficiálne potvrdzuje aj samotný generálny riaditeľ telerozhlasu, Jaroslav Rezník, mnohokrát spájaný práve s predstaviteľmi SNS.
RTVS tak po približne ôsmich rokoch opäť prejde veľkým rebrandom. Súčasný vizuál zaviedla ešte prvá riaditeľka Rozhlasu a televízie Slovenska, Miloslava Zemková, po tom, čo RTVS v januári 2011 vznikla zlúčením verejnoprávnej televízie a rozhlasu pod jednu spoločnú strechu.
Súčasné prvky vizuálu začala mladá inštitúcia využívať ešte na jeseň toho roka, kompletný vizuál RTVS aj s novými logami Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu bol predstavený na jar 2012.
Po ôsmich rokoch s vizuálom, ktorý bol v rámci televíznej grafiky dokonca medzinárodne ocenený a vytvoril charakteristický dizajn RTVS s dvojbodkou v očiach verejnosti, má telerozhlas už pripravený kompletný rebrading.
RTVS nový brand celej inštitúcie, televíznych staníc a rozhlasových okruhov pripravila tentokrát interne a zverila ho kreatívnemu oddeleniu. Celý rebranding pritom je už celý pripravený, čaká sa len na jeho vhodné nasadenie.
Zaujímavosťou je, že nový brand RTVS už mohol byť v týchto dňoch na svete. Telerozhlas pripravoval kompletnú zmenu svojho vizuálu pri príležitosti spustenia kľúčového nového televízneho kanála Šport, kedy sa mala zároveň rebrandovať celá RTVS, jej televízia aj rozhlas.
„Áno, je pravda, že sme ho chceli urobiť pri príležitosti spustenia športového kanála. Máme ho hotový,“ uviedol v lete 2020 v rozhovore pre Denník N generálny riaditeľ RTVS, Jaroslav Rezník.
Rovnako tak platí, že nový branding bude čakať práve na spustenie novej športovej televíznej stanice. Kedy k tomu dôjde, je otázne, stať sa tak má v priebehu roka 2021.
S rebrandom RTVS dôjde aj na legendárnu disciplínu, a to zmenu lôg staníc verejnoprávnej televízie. Nové logá dostane aj rozhlas a samotná značka RTVS.
Nové logá potvrdil samotný Rezník. „Nielen logo, všetko,“ uviedol k otázke, či si pre RTVS nechal urobiť nové logo.
V tejto súvislosti bol Rezník konfrontovaný s otázkou, ohľadom odstránenia dvojbodky, ktorá spája celý súčasný dizajn, a ktorá ležala v žalúdku predstaviteľom SNS. Rezník sa však otázke, či dvojbodka zmizne, vyhol: „Uvidíte, ak to vôbec spustíme. Rebranding nemá zmysel robiť teraz. Malo by to zmysel len pri spustení športového kanála.“
Rezník už pri voľbe generálneho riaditeľa naznačoval, že jeho záujmom je prinavrátenie používania skratiek STV a SRo a označení Slovenská televízia a Slovenský rozhlas, miesto preferovania jednej spoločnej skratky RTVS. Aj v tejto súvislosti podľa vlastných slov nechal vypracovať spoločnosti Kantar štúdiu ohľadom pozicioningu televíznych aj rozhlasových okruhov a samotných značiek.
Či nakoniec dôjde k návratu označení STV a SRo, nepotvrdil. „Po mojom príchode do RTVS som zistil, že značky staníc nemajú urobený pozicioning. Urobili sme verejné obstarávanie na veľkú štúdiu o tom, aký je pozicioning jednotlivých okruhov a značiek, ale aj o tom, či necháme RTVS len ako strešnú administratívnu značku a vrátime naspäť používanie skratiek STV a SRo, teda Slovenská televízia a Slovenský rozhlas… Mňa osobne bolí, že značka SRo zaniká, lebo je dobre vnímaná a ľudia ju chcú naspäť. Lenže, ako sme zistili, ľudia zároveň nechcú naspäť značku STV. Aby som sa nerozhodoval podľa toho, čo sa páči mne, dali sme si urobiť štúdiu od Kantaru, aby sme videli, ako sú značky poziciované,“ uviedol.
Televízne okruhy STV zmenia svoje logá už po šiesty raz vo svojej krátkej histórii od roku 1993. Prvá zmena nastala v roku 1996 pod vedením riaditeľa Igora Kubiša, ďalšia prišla po ďalšej trojročnici na čele s Milanom Materákom, radikálnu zmenu predstavil v roku 2003 riaditeľ Richard Rybníček, ktorý celú STV zmodernizoval a zaviedol aj familiárnejšie názvy Jednotka a Dvojka. Logá sa využívali od 1. januára 2004 do 1. marca 2012, kedy prešli zmenou do súčasnej podoby.