Pikošky
Markíza takmer prišla o svoj veľký hit: Tento seriál mohla mať konkurencia!
Slovenské televízie stále častejšie stavajú pri realizácii seriálov na overené zahraničné námety, už o nejeden mali záujem hlavní konkurenti.
Televízny súboj prebieha medzi hlavnou konkurenčnou trojicou v priebehu roka na viacerých frontoch. Podoba samotných štruktúr a boj o diváka je mnohokrát až tou poslednou fázou, ktorej predchádzajú rôzne kroky či pozičné hry v prípade angažovania hercov, nákupu práv či výbere formátov.
Trendom uplynulých rokov sa stala realizácia seriálových projektov vychádzajúcich zo zahraničného originálu. Takéto licencované série majú za sebou úspech neraz nielen s originálnou verziou, ale aj viacerými následnými adaptáciami z ďalších krajín.
Výhodou pre televízie je, že podstupujú menšie riziko, keď sa nepúšťajú do neovereného námetu a scenára, ale dostanú kompletnú predlohu ako s dejovými linkami, tak neraz kvalitnými dialógmi.
Úspech tohto trendu sa preukazuje stále viac vo výsledku. Televízie v prípade licencovaných seriálov prinášajú v ostatnom období často kvalitnejšie a nakoniec aj sledovanejšie seriálové projekty, než tomu je v prípade neraz domácich pokusov.
Joj sa takto v minulosti osvedčila napríklad stávka na kanadský originál pri realizácii seriálu Naši, vo veľkom zahraničné predlohy miesto vlastných námetov však začala využívať najmä Markíza, ktorá na nich v posledných rokoch postavila väčšinu svojich sérií Kuchyňa, Sestričky, Milenky alebo Najhorší týždeň môjho života.
Výnimkou nie je ani absolútne najúspešnejšia minuloročná televízna novinka Pán profesor, ktorá sa po jarnom prerušení vysielania stala na jeseň televíznym hitom.
Sledovanosťou každotýždenne rástla, rekord zaznamenala vo finále prvej série na začiatku novembra ratingom 12,4 % a podielom 31,4 % v komerčnej cieľovke a celkovo 546-tisíc divákmi. Zo seriálov podobné čísla Markíze dokázali generovať už iba Sestričky.
Pán profesor sa rovnako stal kľúčovým imidžovým projektom Markízy pri cielení na mladých divákov. Okrem poctivého kastingu mladých hercov ich naplno zviditeľňuje prostredníctvom sociálnych sietí a prácou na webe, seriál navyše k mladým ešte viac priblížila výraznou spoluprácou s portálom Refresher orientovaným na atraktívnu cieľovku, aj z pohľadu televízií.
Seriál Pán profesor pritom na Markíze vôbec bežať nemusel.
Seriál vychádza z nemeckého originálu mimoriadne úspešného seriálu Der Lehrer, ktorý sa na stanici RTL objavil už v roku 2009 a čaká naňho v poradí už deviata séria. Pokračovať tak bude aj v tomto roku.
Práve po tomto nemeckom seriáli sa neobzerala iba Markíza.
Podľa viacerých informácií úspešnú sériu mohla získať konkurenčná Joj, ktorá sa v podobnom čase ako Markíza rozhliadala po seriáloch zo školského prostredia. Záujem mala prejaviť o tento nemecký seriál s cieľom adaptovať ho do vlastnej lokálnej verzie.
Pre Markízu sa však následne stal zisk licencie na túto sériu prioritou a rozhodla sa o ňu zabojovať. Joj nakoniec uprednostnila holandskú sériu De Luizenmoeder (Lice Mother), ktorej adaptácia ale skončila fiaskom.
Markíza tak môže mať dnes pokojne nakročené k úspechu nemeckého originálu. Minuloročný silný rozbeh Pána profesora a získanie si divákov ho spolu so silnou cielenou podporou u mladého publika môže držať vysoko aj niekoľko rokov.
Nejde pritom o prvú seriálovú licenciu, o ktorú sa intenzívne zaujímali v rovnakom čase obe televízie.
V podobnom čase bolo rušno aj okolo kanadského originálu seriálu Jenny, ktorý zas v sebe niesol overený námet mimoriadne emotívneho seriálu postavenom na mladom dievčati bojujúcom s rakovinou. V tomto prípade bola úspešnejšia Joj.
Markíza však na túto kúpu okamžite zareagovala a začala sa rozhliadať po podobnom námete. Nakoniec si vybrala pôvodom katalánsky seriál Polseres vermelles (Pulseras Rojas), ktorý do vlastnej série adaptovala aj americká stanica Fox pod názvom The Red Band Society. Námet zo Španielska sledoval osudy rovno šiestich detských hrdinov bojujúcich s vážnym ochorením na pediatrii.
Markíza seriál adaptovala pod názvom Červené pásky, pričom spoločne s Jenny štartoval v rovnakom období minulú jar. Do rozbehu oboch seriálov zasiahla pandémia, kým Joj sa ten svoj rozhodla dovysielať, Markíza Červené pásky okamžite stopla. Už ich uvedenie však naznačilo, že môžu televíznemu lídrovi priniesť úspech, po štarte na ratingu 7,8 % stúpli s druhou časťou na 9 ratingov v komerčnej cieľovke. Celkovo tento diel videlo 363-tisíc divákov. Následne ich Markíza pre vypuknutie koronakrízy zastavila, vráti ich na obrazovky túto jar.
V minulosti zároveň pritom mohol úplne odlišný osud čakať aj jeden z najúspešnejších pôvodných slovenských seriálov. Joj zažila jeden zo svojich najväčších rozmachov v roku 2008, kedy spustila aj svoj kľúčový projekt pre najbližšie roky denný seriál Panelák. Práve ten pritom ležal na stole konkurenčnej Markízy v čase, kedy jeho tvorca Andy Kraus ešte pre lídra nakrúcal pôvodných Susedov.