Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Traf to! na začiatku mesiaca oslávilo 100. premiérové vydanie špeciálom s tvárami RTVS (Zdroj: RTVS)

Exkluzívne

RTVS sa snaží presvedčiť o úspechu Traf to! Potichu už môže hľadať na podvečer náhradu

Televízia na vykreslenie úspechu relácie Juraja „Šoka“ Tabačeka využila aj poriadne odvážne čísla, v zákulisí už má testovať nový formát, ktorý by u divákov zabodoval aj v skutočnosti. Aktualizácia.

Nová podvečerná denná šou RTVS sa ani po polročnom vysielaní výraznejšie neosvedčila.

Pôvodná súťažná novinka Traf to!, ktorá od tohto roka v pracovné podvečery nahradila dlhoročný licencovaný formát 5 proti 5, je na obrazovkách šiesty mesiac, v ktorom naďalej dosahuje výkony na úrovni najhorších výkonov svojho vyčerpaného predchodcu.

Traf to! od začiatku januárového vysielania po súčasnosť podľa našich informácií dosahuje spravidla podpriemerné podiely na trhu na úrovni okolo 8 – 11 % v univerzálnej cieľovej skupine.

Na všeobecnú cieľovku všetkých divákov starších ako 12 rokov cieli RTVS, pričom Jednotka v nej má celodenný priemer okolo 11 %.

Najčastejšie sa však výkonnosť šou Juraja „Šoka“ Tabačeka hýbe pod podielovou hranicou 10 %.

Nestačí ani na reprízové 5 proti 5

Novinka Traf to! tak spravidla nedosahuje ani na čísla predchádzajúcej dennej šou 5 proti 5 z jej záverečných sezón, v ktorých sa už zväčša trápila.

5 proti 5 sa na Jednotke vysielalo nepretržite od roku 2007, pričom najmä v posledných rokoch pôsobilo vyčerpane. Program definitívne „zarezalo“ covidové obdobie, s ktorým sa tvorcovia vysporiadávali iba sťažka. Relácia častokrát ponúkala reprízy, v snahe natáčať nové diely a dodržiavať opatrenia jej autori neraz experimentovali s dramaturgiou či formami prekrytia tváre.

V posledných dvoch rokoch sa sledovanosť Bičanovej dennej šou najčastejšie hýbala na podieloch na trhu okolo 10 až 13 % v univerzálnej cieľovej skupine. Často vysielala už iba reprízy.

Argumentom na spustenie novej dennej šou bola práve vyčerpanosť 5 proti 5, klesajúca sledovanosť a šetrenie nákladov.

Traf to! je autorským formátom RTVS, kým pre 5 proti 5 musela nakupovať licenciu. Bičanova šou skutočne v sledovanosti posledné roky klesala, na výslní bola ešte v roku 2017, až do príchodu seriálových Oteckov v nasledovnom roku.

Výhodou licencovanej šou však je, že ponúka hotovú bibliu a spravidla fungujúci formát s vychytanými detailmi, najmä vďaka vysielaniu v rôznych krajinách sveta a skúsenosti z viacerých trhov. Traf to! sa predstavilo ako výrazne slabší formát, citeľne domácej výroby.

Navyše v súčasnosti predstavuje pri podpriemerných výkonoch pre RTVS drahšiu alternatívu, keď v minulom roku dosahovala Jednotka s reprízami 5 proti 5, pre ktoré musela platiť už len licenciu, porovnateľnú či vyššiu sledovanosť. Pre Traf to! musí denne vyrábať nové časti, 1. júna odvysielala televízia 100. diel programu.

Presviedča o úspechu

RTVS v ostatnom období začala skúšať nafukovať úspešnosť neúspešnej relácie.

Využila k tomu čoraz populárnejšiu metriku súkromných staníc, ktoré namiesto najrelevantnejšieho priemerného počtu divákov (rating, Rtg) vyzdvihujú tzv. priemerný dosah alebo zásah (average reach, AvRch). Ten však udáva celkový počet divákov, ktorý program sledovali nepretržite aspoň v priebehu 3 minút.

Tento údaj má svoje opodstatnenie a vie priniesť zaujímavé fakty.

Najdrahšia tohtoročná šou Let´s Dance napríklad dokázala s niektorými priamymi prenosmi zasiahnuť až 1 milión divákov, priemerná sledovanosť prenosu však bola polovičná. Aj takto bolo zrejmé, ako veľmi programu ubližuje najmä jeho dĺžka k polnoci, ktorá priemernú sledovanosť prenosu ťahala nadol. Pre porovnanie, k miliónovému zásahu sa pri prvej časti ťahala aj seriálová Iveta, ktorej priemerná sledovanosť už bola 800-tisíc divákov. Väčšinu publika tak držala pri obrazovke v celom svojom priebehu, nielen v kratšom úseku.

V bežnej komunikácii sledovanosti smerom k verejnosti je však tento údaj skôr marketingom, keď dáva možnosť prezentovať vyššie hodnoty sledovanosti, no neodráža roky komunikovanú a zaužívanú priemernú sledovanosť programov. O to viac dochádza k zámene týchto dvoch metrík pri interpretovaní čísel v médiách.

RTVS napríklad koncom apríla oznámila, že Traf to! sledovalo dva dni po sebe 308-tisíc a 276-tisíc divákov.

Takáto formulácia sa spravidla využíva na vyjadrenie priemerného počtu divákov celého programu, faktom však bolo, že išlo o spomínaný priemerný zásah v univerzálnej cieľovke. Televízia na to upozornila v malej poznámke.

Miliónová sledovanosť?

Traf to! má v skutočnosti dosahovať pravidelne priemerne polovičnú sledovanosť, najčastejšie v širšom okolí 130-tisíc divákov.

S najlepšími vydaniami v sezóne sa dokázalo vyšvihnúť aj k okoliu 170-tisíc divákov, s prvými časťami v roku to bolo ešte 190-tisíc. V ostatných dňoch už sledovanosť klesá k 100-tisícovej hranici pod vplyvom pekného počasia a nastupujúcich dovoleniek.

Ešte optimistickejšia bola RTVS na konci mája, kedy zverejnila, že Traf to! malo v jednom týždni vyše 1,1 milióna divákov.

V tomto prípade šlo priemerný zásah relácie rovno v celom 21. týždni, zarátal sa tak každý jeden divák, ktorý od pondelka do piatka aspoň jeden raz prepol na daný program v priebehu pár minút.

Až k takémuto nafukovaniu čísel smerom k verejnosti sa televízie doteraz neuchýlili, zásahom sa chválili len v rámci jedného odvysielaného dielu programu.

Traf to! aktuálne pomohla pauza vo vysielaní denného seriálu Mama na prenájom na Markíze.

Podiely na trhu minulý týždeň stúpli nad hranicu 10 %, za minulú stredu sa televízia pochválila podielom na trhu 11,9 %. Už v piatok však mala relácia spadnúť späť k celosezónnemu priemeru s podielom okolo 9 %.

Hľadá na podvečer náhradu?

V čase, kedy sa verejnoprávnatelevízia snaží presvedčiť o úspešnosti Traf to!, môže hľadať za reláciu náhradu.

RTVS podľa našich informácií testuje prostredníctvom súkromného internetového prieskumu tri zábavné programy, ktoré by sa v budúcnosti mohli objaviť práve v podvečernom vysielacom čase.

Prieskum sa pýtal na trojicu relácií, z ktorých si potenciálni diváci mali vybrať ten, ktorý by najradšej sledovali na Jednotke po 18. hodine pred Správami RTVS.

Nachádzala sa medzi nimi súťažná relácia podobná 5 proti 5 či Traf to! založená na súťažení dvoch štvorčlenných tímov, skeč šou, pre ktorú by televízia hľadala áčkových hercov, stand-up komikov a zabávačov a do tretice zábavná šou, v ktorej dvojica komikov plní divácke výzvy.

Aktualizácia: RTVS informácie oficiálne dementovala.

Prieskum sa nachádzal na webe iprieskum.sk, za ktorým stojí prieskumná agentúra 2muse, ktorá vyzdvihuje spoluprácu s RTVS aj na svojej stránke. Voči zverejneniu informácií z prieskumu sa ohradila.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor