Sledovanosť
Tohtoročné Vianoce ovládla Jojka! Dominovala každý deň, Markízu sklamali aj klasiky
Prinášame prehľad najúspešnejších programov troch vianočných sviatkov aj najväčšie sklamania.
Televízne Vianoce 2024 majú suverénneho víťaza.
Napriek tomu, že dva úplne najsledovanejšie programy sviatkov priniesli Markíza a Jednotka, vo zvyšku vysielania v drvivej väčšine dominovala slovenským domácnostiam ponuka Jojky.
Markíze tituly z Joj nezabrali
Do vedenia sa postupne dostala už v pondelok 23. decembra.
Podvečer vyhrala s tradičnou rozprávkou Princezná so zlatou hviezdou, ktorá jej v obchodnej skupine vyniesla rating 7,6 % s podielom na trhu 28,8 %. Markíza ešte držala krok s animákom Shrek: Zvonec a koniec, ktorý získal podiel na trhu 23 %. Princezná so zlatou hviezdou ale vyhrala dvojnásobným rozdielom v celkovom publiku, keď si ju priemerne pozrelo necelých 450-tisíc divákov.
Večer už Joj valcovala s komédiou S tebou ma baví svet, ktorá vystrelila na rating 10,3 % s podielom na trhu 28,3 % v obchodnej cieľovke (celkovo 476-tisíc divákov v univerzálnom publiku). Jednotka v pondelok odvysielala kultovú rozprávku Byl jednou jeden král, stačila iba na podiel na trhu 13 %. V celkovom publiku bol ale dvojkou na trhu s takmer 300-tisíc divákmi.
Markíza v pondelňajší večer konkurovala tradičnou komédiou Posledné Vianoce, ktorej sa v minulých rokoch darilo na Jojke.
Po návrate na jej obrazovku ale Posledné Vianoce neuspeli pri podiele na trhu iba cez 15 % v obchodnej skupine, celkovo ich videlo vyše 240-tisíc divákov.
Podobne sklamaním skončili ale aj ďalšie filmy, ktoré ostatné roky s úspechom nasadzovala Jojka. Príkladom sú dva diely Kúzelnej opatrovateľky, ktoré kedysi vysielala Markíza stabilne v podvečerných hodinách, posledné roky sa k nim ale dostala Joj, ktorá sa s nimi presadila rovno v prime-time. Od tohto roka vlastní práva opäť Markíza, ktorá ich skúsila taktiež vytiahnuť na večer, už s prvým filmom však tvrdo pohorela.
Joj, naopak, aj tieto sviatky bodovala s titulmi, na ktorých roky držala práva Markíza – vrátane S tebou ma baví svet ale tiež Pelíšok či Perinbaby, ktorú vysielala po prvý raz.
Na Štedrý deň sa celodenným lídrom stala opäť Joj, ktorá aj vďaka Perinbabe s veľkým náskokom ovládla denný program.
Večer však konkurenti odvysielali dva najsledovanejšie programy Vianoc – klasické Tri oriešky pre Popolušku s celkovo 726-tisíc divákmi, ktoré ale zaskočil veľký prepad sledovanosti, a novú vianočnú rozprávku Čarovné jablko s 589-tisíc divákmi. Sledovanosť Štedrého dňa nájdete v samostatnom článku.
Klasiky aj sklamali
V stredu na 1. sviatok vianočný bola Joj celodenným aj prime-time lídrom. Stala sa ním v oboch hlavných cieľových skupinách.
Jednotka sa ešte ráno po 9. hodine pripomenula reprízou Čarovného jablka, ktorá vystrelila na podiel na trhu 25 % v obchodnej skupine, celkovo si pripísala ďalších 262-tisíc divákov. Následne už ale Jednotka dosahovala v obchodnej cieľovke podiely na trhu okolo 9 – 14 %.
Markíza sa v priebehu stredajšieho dňa hýbala na vlažných podiel na trhu okolo 15 – 18 %. Najvyššie jej vyskočila na obed vysielaná Princezná ze mlejna 2 s trhovým podielom cez 23 %, sklamala ju, naopak, iná klasika Plavčík a Vratko, ktorá v netradične neskorom čase až po 16. hodine prepadla s podielom na trhu pod 13 %. Podvečerná repríza Troch orieškov pre Popolušku dosiahla podiel 18,5 %.
Aj Jojka zažila sklamanie s rozprávkovou klasikou Ako sa budia princezné, ktorá mala v obednom čase ísť iba cez 13 %. Následne sa už dostala do vedenia s trojičkou Princezná so zlatou hviezdou, S čerty nejsou žerty a Kráľ Drozdia brada, hýbala sa s ňou na podieloch na trhu okolo 20 – 22 %.
Líderstvo udržala v spravodajskom pásme aj s večernou komédiou Ako vytrhnúť veľrybe stoličku, ktorá dosiahla rating 8,6 % s podielom na trhu 20,8 %. Ccelkovo ju sledovalo 424-tisíc divákov.
Jednotka v tom čase odvysielala premiéru tohtoročnej novej českej rozprávky Tri princezné, s ktorou získala rating 7,1 % pri trhovom podiele 17 % v obchodnej skupine. Celkovo ju videlo 420-tisíc divákov a doťahovala tak klasickú komédiu na Joj.
Ďaleko vzadu bola Markíza, ktorá na stredu do prime-time nasadila pokračovanie spomínanej Kúzelnej opatrovateľky 2. V obchodnej skupine opäť prepadla, aj keď s o niečo vyšším podielom na trhu cez 14 %, celkovo ju sledovalo priemerne 230-tisíc divákov v univerzálnom publiku.
Do sviatočného programu prehovoril hokej
Štvrtkový 2. sviatok vianočný znovu celodenne a v prime-time ovládla v oboch hlavných skupinách Joj.
Jej dominancia sa tentoraz začala už ráno s animákmi Doba ľadová a Grinch pri podieloch na trhu cez 20 %, na obed valcovala s komédiou Sám doma 2: Stratený v New Yorku, ktorá bola s ratingom 7,1 % a podielom 28,4 % jedným z najúspešnejších programov dňa v mladšej cieľovke. Predbehla v nej aj večernú ponuku Markízy a Jednotky. Uspela tiež následná repríza Perinbaby pri trhovom podiele cez 25 %.
Zaostali až podvečerné Pelíšky, ktoré šli pod 14 %, predbehli ich Mrázik na Markíze pri podiele pod 17 % aj Tri zlaté dukáty na Jednotke s trhovým podielom cez 15 % v obchodnej skupine.
Joj bola ale i v tom čase lídrom na trhu ako skupina, veľká časť podvečerných divákov sa totižto presunula na JOJ Šport, kde sa po 18. hodine odohral prvý zápas Slovenska na MS v hokeji do 20 rokov. Neúspešné stretnutie proti Švédsku sa hýbalo na ratingoch okolo 6 % a priemernom podiele na trhu okolo 16 %.
Večer bola Joj lídrom v obchodnej cieľovke s filmovou premiérou Cruella pri ratingu 7,4 % a podiele na trhu 21,1 %. V univerzálnom publiku si ju pozrelo priemerne 312-tisíc divákov, čím už zaostala za ponukou konkurencie.
Markíza odvysielala slovenskú klasiku Pacho, hybský zbojník, u mladších dosiahla rating 6,7 % s podielom na trhu 18,3 %, celkovo už bola ale lídrom s priemerne 345-tisíc divákmi. Jednotka ponúkla nové spracovanie rozprávky bratov Grimmovcov Zlatovláska a návrat sokolov, v obchodnej skupine sa výraznejšie nepresadila s podielom na trhu cez 11 %, lákala však skôr staršie ročníky a celkovo pritiahla 327-tisíc divákov.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy televízií, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 14-56 (od roku 2025). V roku 2024 bola uvádzaná vo veku 13-55 rokov, do roku 2023 vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.