Sledovanosť
Pekelné horúčavy dusia aj televízie: Na takéto leto si Markíza s Jojkou nepamätajú!
Sledovanosť, ktorá by v hlavnej sezóne znamenala fiasko, stačí počas tohtoročného leta aj na víťazstvo v prime-time.
Dva roky pandémie a mimoriadne horúčavy v celej Európe ženú Slovákov ďaleko od televíznych obrazoviek.
Horúce letné dni si krátia mimo svojich obývačiek, čo sa podpisuje aj pod historicky nízkymi číslami sledovanosti, počas už tak pravidelne slabého letné obdobia.
Výsledkom sú tak viaceré paradoxy, keď sa televízie večerným lídrom stávajú pri ratingoch, aké dosahovali s najhoršími výkonmi v prime-time najväčšie jarné prepadáky Survivor a Lego Masters.
Hranica a Šťastná rybka v čele, Naši hlboko
Priemerne najvyššiu sledovanosť z letných programov si spravidla udržujú dva pôvodné premiérové seriály v hlavnom vysielacom čase.
Hranica a Šťastná rybka sa v priebehu júla hýbu v priemere na ratingovej úrovni 4 – 5 % v komerčnej cieľovke. Uplynulý týždeň klesli oba seriáli bližšie k štvorpercentnej úrovni, Hranica podielovo uhrala výkon pod 15 %, Šťastná rybka prekonala 16 %.
Markíza uplynulý pondelok nahradila o 20:30 tvrdý prepadák českého seriálu Co ste hasiči prvými Babovřeskami, podliezla hranicu 4 ratingov s podielom takmer 16 %. Podielovo ju dvíhala výrazná dĺžka filmu až k 23:30. Po skončení Hranice boli Babovřesky bezproblémovým lídrom.
V utorok si Markíza taktiež pomohla dlhším programom, Utajený šéf rástol po skončení Šťastnej rybky a v priemere atakoval 4 ratingy s podielom 15,5 %.
Joj sa, naopak, vôbec nedarí s piatou sériou Našich, ktorá už pravidelne dosahuje podiely pod 10 %. Ostatne sa hýbala len okolo osmičky.
Špunti na ceste úspech neudržali
Ešte pri štarte na začiatku júla Markíze vyšiel nástup štvrtkového českého seriálu Špunti na ceste. Pri úvodnej časti sa dokonca stali najsledovanejším večerným programom Markízy v danom týždni.
Už s ďalším vysielaním postupne klesali a uplynulý týždeň sa vzdialili aj 4% ratingovej hranici. Tú dovtedy udržiavali aspoň s prvou z dvoch častí vysielaných za večer.
Najnovšie Špunti na ceste vo štvrtok už prepadli ratingami len pod 3 % pri podieloch cez 12 a 13 %.
Joj posilnila večer nahradením tvrdého seriálového prepadáku Sestričky filmami, k štvrtkovému líderstvu s filmom Muži v naději jej stačil rating iba 3 % pri podiele cez 13 %.
Podobne nízke ratingy stačili na líderstvo aj v stredajší a piatkový večer.
V stredu bola Joj vo vedení s českou kriminálkou Dvojka na zabitie pri ratingu len cez 3 % a podiele vyše 11 %, Markíza s filmom Rozzúrený uhrala podobne hlboký výkon. Ratingovú trojku tesne podliezla a podielovo uhrala presne 11 % v komerčnej cieľovke.
Piatkovým víťazom večera sa stala taktiež Joj s filmom Serenity: Ticho pred búrkou, ktorá dosiahla rating iba 2,8 % s podielom 13,3 % v komerčnej cieľovke. Markíza na tom bola ešte horšie s reprízovou Chart Show, ktorá vybuchla pri ratingu len cez 2 % a podiele vyše 11 %.
Chudobný víťaz týždňa
Joj si takto pripísala v hlavnom čase po 20:30 tesné vedenie v každý večer od pondelka do piatka.
Najsilnejším večerným programom týždňa sa však stala sobotná snímka Bláznivé prázdniny na Markíze, ktorej k výskoku na čelo všetkých dní stačil rating iba 4,3 %. Podiel prekročil hranicu 18 %.
Takýto rating znamenal túto jar výrazný neúspech pre premiérové šou Markízy Svadba na prvý pohľad alebo 2 na 1.
Joj uhrala s filmom John Wick štandardný rating tohto leta 3 % v komerčnej cieľovke.
V nedeľu sa obe televízie dostali pod 4 %, tesne vpredu bola Markíza s filmom Anjel pomsty a podielom cez 14 %, o málo zaostala česká komédia Přes prsty s podielom pod 14 %.
Rodinné prípady stiahli Markízu na dno
V polovici júla Markíza v podvečernom čase ukončila vysielanie nového kvízu Na love a nahradila ho premiérami Rodinných prípadov.
Kým ešte do minulého roka dokázali Rodinné prípady na pomery letného programu udržiavať slušné výkony na úrovni okolo 20 – 22 %, toto leto sa niekdajšej istote Markízy vôbec nedarí.
Už od svojho nástupu na júlové podvečery Rodinné prípady často prepadávajú na úrovni len okolo 10 – 12 %, skôr výnimočne vyskočili k výkonom okolo 14 – 18 %.
Podobne je na tom české Prostřeno na Joj, v minulom týždni dvakrát poskočilo k úrovni 15 – 16 %, trikrát však prepadlo výkonom okolo 11 %.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“