ČT konkurentom ukázala, ako má vyzerať prezidentská debata, v sledovanosti valcovala
26. januára 2018  //  Aktuálne, Názory, Tlač  //  Bez komentárov

Súboj o prezidentský palác v Česku vyvrcholil sériou štyroch predvolebných debát, kvalitou aj sledovanosťou jednoznačne viedla Česká televízia.

Veľký záujem o prezidentské voľby využila pred rozhodujúcim kolom volieb každá televízia. Okrem tej verejnoprávnej, na ktorej sa debata dvoch najúspešnejších prezidentských kandidátov po prvom kole očakávala, svoj televízny duel ohlásili všetky tri celoplošné komerčné stanice.

Kým súčasný český prezident Miloš Zeman prijal pozvanie všetkých štyroch televízií, jeho oponent, Jiří Drahoš, len do dvoch. Okrem Českej televízie dostala príležitosť komerčná Prima, ktorá však svoju šancu ukázať sa pred divákmi vôbec nevyužila.

Prima nevybočila zo svojho komerčného smerovania a prezidentskú debatu poňala ako reality šou. Nazvala ju Česko hľadá prezidenta pripomínajúc niekdajší najväčší hit medzi reality šou Česko hľadá Superstar, uskutočnila ju v Hudobnom divadle Karlín kam pozvala dva rozvášnené tábory fanúšikov zastupujúce oboch prezidentských kandidátov. Viac ako prezidentskú debatu pripomínala debata správaním publika rockový koncert, kvalitou navyše neprekvapil ani moderátor debaty, Karel Voříšek, ktorý pre publikum nebol autoritou a nepresadil sa ani v debate. Prezidentský duel na Prime vo veľkom kritizovali nielen médiá ale aj diváci. Televízii slúži ku cti, že sa snažila na kritiku na sociálnych sieťach reagovať, sama však narážala na to, že diváci mali jednoducho pravdu.

Prima mala k dispozícii o to väčšiu šancu, že bola vôbec prvou, ktorá vzájomnú konfrontáciu Zemana a Drahoša v Česku ponúkla. Pred prvým kolom volieb sa dvojica nestretla, nakoľko sa Miloš Zeman predvolebných debát nezúčastňoval, pred druhým kolom zas na Nove aj Barrandove debatoval sám.

Debaty mali u divákov mimoriadnu sledovanosť. One man show Zemana na Nove si pozrelo vyše 1,5 milióna divákov, na Barrandove zas okolo 660-tisíc divákov. Z rekordných čísel sa mohla tešiť Prima, ktorej debatu sledovalo až 2,2 milióna divákov, vysokou sledovanosťou sa v živom prenose niekoľkokrát aj sama pochválila.

Maratón predvolebných debát uzavrela vo štvrtok Česká televízia, okolo ktorej bolo v ostatných dňoch rušno. Diskusiu Zemana s Drahošom totiž odmietol moderovať Václav Moravec, ktorého pravidelne, rovnako ako samotnú ČT, kritizuje súčasný prezident Miloš Zeman. Debaty sa nakoniec chopila Světlana Witowská, ktorá je dnes jednoznačne najkomentovanejšou moderátorkou u našich českých susedov. Narozdiel od Voříška si vyslúžila od médií aj divákov pochvalu, keď nad debatou držala pevné opraty, trvala na jednoznačnom zodpovedaní otázok, pričom sa snažila eliminovať nič nehovoriace frázy, bola tiež obojstranne kritická a aktívna, debatu neraz aj oživila. Na konci vysielania jej výkon dokonca vyzdvihli obaja súperi.

Česká televízia sa vyvarovala všetkého, čo na Prime nefungovalo. Publikum sa správalo kultivovane a nepreberalo v debate na seba celú pozornosť, Witkowská sa tiež vyhla zbytočným rečiam a už od začiatku prešla okamžite k vecnej debate prezidentských kandidátov. Plnohodnotnejšie ČT poňala aj výber tém. Verejnoprávna televízia uspela aj u divákov, keď jej debata bola vôbec najsledovanejšou, spoločne na prvom kanáli ČT a spravodajskej ČT24 sledovalo priamy prenos debaty až okolo 2,7 milióna divákov. Navyše ďalších 200-tisíc divákov sledovalo debatu, aj s následným pozretím zo záznamu, prostredníctvom live streamu na Facebooku.

Foto: Česká televízia