Televízia
Najväčšie večerné prepadáky RTVS: Prvý rok skončil fiaskom, rozhodnuté o ich pokračovaní!
Na jar minulého roka prekvapila RTVS zaradením malých žánrových formátov do večerného vysielania hlavnej stanice, ani po roku si tento krok nenašiel divákov. Napriek hlbokým podpriemerom budú večer na Jednotke pokračovať.
Koncom januára 2021 prebehla médiami veľká správa o odchode Veroniky Cifrovej Ostrihoňovej zo spravodajstva Markízy a jej prestupe do verejnoprávnej RTVS.
Bývalá redaktorka Televíznych novín si to namierila tam, odkiaľ húfne odišli viacerí jej kolegovia i priatelia po vzbure redaktorov na jar roku 2018, pričom sa stala novou moderátorskou tvárou verejnoprávnej televízie.
Tento prestup bol súčasťou prekvapivého rozhodnutia RTVS nasadiť na hlavnú Jednotku do exponovaného večerného času malé žánrové relácie, ktoré kedysi vysielala na to určená menšia Dvojka.
Prvou takouto reláciou bola panelová diskusia Silná zostava, ktorej novou moderátorkou sa stala práve Ostrihoňová spoločne so stálou hostkou stand-up komičkou Simonou Salátovou.
Talkshow už v tom čase na obrazovke RTVS mala svoju históriu, no ako jeden z viacerých diskusných formátov vysielaných na verejnoprávnej Dvojke.
Štartovala tam pôvodne v máji 2017 s vysielaním v pondelky po 22. hodine, moderátorkou bola Oľga Baková. Tá po sporoch s vedením RTVS dostala v marci 2018 po rokoch výpoveď v rozhlase, následne pokračovala externe v moderovaní televíznej diskusie. Tú však RTVS po prepuknutí koronakrízy v marci 2020, podobne, ako iné programy, stopla, no na rozdiel od ostatných ju už neskôr v tomto roku nevrátila.
Cifrovej talkshow sa z dna neodlepila ani po roku
Silnú zostavu do vysielania vrátila RTVS až po roku v marci 2021, kedy ju po zmenách v obsadení nečakane vytiahla na hlavnú Jednotku. Miesto jej našla vo štvrtky po hlavnom zábavnom programe Zlaté časy o 21:40.
Napriek veľkej mediálnej kampani spojenej s Ostrihoňovej prestupom prepadla diskusná relácia už pri štarte.
Po prvýkrát vo vysielaní Jednotky sledovalo Silnú zostavu 109-tisíc divákov, podiel na trhu sa v univerzálnej cieľovke dostal len na 5,8 %. Relácii mohlo okrem vysielania na veľkej stanici uškodiť už samotné nasadenie po zábavnej relácii, navyše v konkurencii politickej diskusii na komerčnej Joj, ktorá v rovnakom čase vysiela debatu Na hrane.
Relácia neporástla ani v ďalších mesiacoch. Za celý rok vysielania sa relácia stabilne nepohla do vyšších priemerov, minulú jeseň sa jej podiely na trhu hýbali mnohokrát len na úrovni okolo 4 až 6 %.
Priemerné podiely Jednotky sa pritom v univerzálnej cieľovej skupine hýbu na dvojnásobných číslach nad 10 %. Ani v komerčnej cieľovke, na ktorú by RTVS mohla chcieť cieliť tvárami populárnymi u mladšej generácie, diskusia nehrala lepšie čísla. Napriek zaradeniu na veľkej stanici aj obsadeniu známymi menami tak nedosahuje výkony nad úrovňou malej stanice, akou je na žánrové diskusie určená Dvojka.
RTVS však chce aj po ročnom neúspechu s vysielaním Silnej zostavy pokračovať v rovnakom nastavení aj naďalej.
Televízia počíta s návratom diskusnej relácie na Jednotku od februára, kde jej opäť budú patriť stabilné štvrtkové večery v druhom hlavnom pásme.
Tentokrát sa Silná zostava dočká dosiaľ najsilnejšieho nábehu.
Túto jar bude Silnej zostave predchádzať zábavný kvíz Čo ja viem, ktorému Jednotka po rokoch mení vysielací deň. Miesto piatkov ho bude vysielať vo štvrtky. Nová 9. séria Čo ja viem odštartuje vo štvrtok 10. februára 2022, v rovnaký deň sa na obraz vráti aj diskusia Silná zostava.
Najdrahší magazín RTVS večer tvrdým fiaskom
Silná zostava však nebol jediný program ako vystrihnutý z malej stanice, ktorý RTVS zaradila minulú jar na hlavnú televízny kanál.
Po dvoch mesiacoch od návratu Silnej zostavy uviedla v máji 2021 nový magazín Peniaze, ktorý sa stal ešte väčším prepadákom vo večernom vysielaní Jednotky.
Magazín zameraný na financie už pri nástupe zaujal mimoriadnymi financiami vynaloženými na jeho výrobu. Nákladmi predbehol aj večerné zábavné programy RTVS.
„Za minútu novej relácie Peniaze zaplatí RTVS 1178 eur, to je viac, ako dáva za zábavné relácie vyrábané vo veľkých štúdiách s hosťami a divákmi. Verejnoprávne médium vysvetľuje, že redakcia nemá kapacity vyrábať vlastný magazín o finančnej gramotnosti, a tak relácia vzniká externe, čo býva drahšie,“ informoval Denník N. Zaujímavosťou je, že aj samotné zábavné relácie ako Milujem Slovensko či Čo ja viem vyrába externe.
Aj s týmto magazínom vyrukoval telerozhlas do vysielania hlavnej stanice, keď ho nasadil ako druhý večerný program na Jednotku v utorky po filme.
Premiéra magazínu Peniaze v utorok 4. mája 2021 dosiahla podiel 4,9 %, čo malo zasiahnuť približne 60-tisíc divákov. Opäť tak skončil hlboko pod priemerom Jednotky RTVS.
V ďalšom svojom vysielaní sa program s viacerými vydaniami prepadol ešte hlbšie.
Na jeseň 2021 sa jeho priemery mali hýbať iba na hlboko podpriemernej úrovni okolo 2 – 4 % zväčša s celkovo 40 až 50-tisíc divákmi.
Úspešnejší príbeh píše relácia vo svojej repríze, keď jej RTVS dopriala jeden z najsilnejších denných slotov. Nasadila ju v nedele medzi úspešnú reláciu Občan za dverami a seriál Hercule Poirot, ktoré si udržiavajú podiely na úrovni 13 – 15 % a výrazný divácky návyk vďaka rokom nepretržitého vysielania.
Aj v úspešnom sendviči síce magazín Peniaze znižuje výkony Jednotky, keď je najmenej sledovaným programom z tejto trojice, jeho podiely sa však už hýbu spravidla na úrovni okolo 7 – 8 %, navyše s väčším počtom divákov ako vo večernom vysielaní, a to aj dvojnásobne.
Magazín Peniaze napriek tomu RTVS ponechá vo večernom vysielaní Jednotky.
Televízia reláciu vracia do štruktúry rovno od začiatku nového roka v utorok 11. januára 2022, kde sa bude naďalej vysielať okolo 22. hodiny. Rovnako bude pokračovať aj vo výrazne úspešnejších reprízach, ktoré však napriek tomu podliezajú celodenné priemery Jednotky.