Pikošky
Z večerných noviniek RTVS je čistá katastrofa: Jednotka v prime-time prepadla na samé dno!
Po dvoch mesiacoch sa programové fiasko verejnoprávnej televízie ešte prehĺbilo.
RTVS do novej sezóny vstúpila aj výraznou personálnou akvizíciou, keď s veľkou pozornosťou médií stiahla z obrazovky televízneho lídra redaktorku Veroniku Cifrovú Ostrihoňovú.
Sajfova manželka sa po rokoch v spravodajstve Markízy rozhodla pre zmenu a dala prednosť verejnoprávnej televízii, z ktorej spravodajstva v roku 2018 na protest proti súčasnému vedeniu odišli viacerí jej kolegovia aj priatelia. Stať sa mala tvárou po novom nosnej televíznej diskusie RTVS vo večernom prime-time, od ktorej si sama televízia nasadením priamo na hlavnú Jednotku nemálo sľubovala.
Okrem zlákania známej komerčnej tváre RTVS podporila atraktivitu diskusie zapojením komičky Simony Salátovej ako stabilnej hostky. Hneď v prvých týždňoch navyše debata zaznamenala veľkú mediálnu pozornosť po tom, čo sa relácie zúčastnila bývalá tenistka Dominika Cibulková, ktorá si po svojej účasti v debate vymenila s jej tvárami štipľavé odkazy.
Napriek veľkej mediálnej pozornosti pred nasadením a už aj v priebehu vysielania, z veľkej novinky RTVS ostáva čistý prepadák.
Televízii sa hneď na začiatku vypomstilo naivné oprášenie stiahnutej debaty Silná zostava z malej Dvojky, ktorú iba moderátorskými posilami chcela vrátiť ako formát pre hlavnú Jednotku do hlavného vysielacieho času. Navyše ju nasadila do konkurencie ustálenej štvrtkovej politickej debaty Joj Na hrane.
Už reštart Silnej zostavy s výrazne väčšími ambíciami na hlavnom kanáli dopadol neúspechom, reláciu pri štarte sledovalo 109-tisíc divákov s podielom na trhu v univerzálnej cieľovke iba 5,8 %. Ide o polovičný výkon oproti priemerom Jednotky.
Ani po vyše dvoch mesiacoch vysielania pritom Silná zostava nenašla svojich divákov.
Programové zlyhanie prináša Jednotke vo štvrtky tvrdé podpriemery, ktoré naďalej potvrdzuje.
Ostatný štvrtok relácia opäť prepadla na samé dno, keď si ju malo pozrieť iba 87-tisíc divákov s podielom na trhu 4,9 %. Minulotýždňový prime-time priemer Jednotky bol pod úrovňou 14 % a celodenne nad 10 %.
V komerčnej cieľovke dopadla Silná zostava ešte horšie s podielom iba 3,7 %, a to napriek tváram, ktoré mali pritiahnuť práve mladých divákov. Ratingovo sa debata pravidelne hýbe okolo jediného percenta.
Silná zostava sa pritom vysiela po zábavnej relácii Zlaté časy, ktorá jej ponúka dostatočný nábeh. Uplynulý štvrtok si ich pozrelo 380-tisíc divákov s podielom 17,1 %, ešte aj v komerčnej cieľovke program zameraný skôr na univerzálneho diváka prekročil hranicu 12 %.
Nejde pritom o jediný pôvodný program z tejto sezóny, ktorý RTVS zaradila na hlavnú Jednotku, aj keď zameraním ani sledovanosťou na úroveň hlavnej stanice nedosahuje.
Ako informoval Denník N, premiéru tento mesiac zažil magazín Peniaze, ktorý taktiež našiel miesto vo večernom čase na Jednotke, a to v utorky o 22:40. Jeho premiéra v utorok 4. mája dosiahla podiel 4,9 %, čo malo zasiahnuť približne 60-tisíc divákov.
RTVS tak v ostatnom čase zväčšuje okruh programov nasadzovaných na Jednotku, ktoré jej výtlak nedosahujú. Posledne sa takýmto najvýraznejším aj najdrahším projektom stal Slovenský panteón.
Diskusia Silná zostava štartovala vo vysielaní RTVS v máji 2017. Rozšírila portfólio malých diskusných formátov na verejnoprávnej Dvojke. Pôvodne sa vysielala v pondelok po 22. hodine.
Pôvodnou moderátorkou Silnej zostavy bola Oľga Baková, ktorá sa dostala do sporu s vedením RTVS. V marci 2018 dostala po rokoch výpoveď v rozhlase, následne pokračovala externe v moderovaní televíznej diskusie. Tú však RTVS po prepuknutí koronakrízy v marci 2020, podobne, ako iné programy, stopla, no narozdiel od ostatných ju už neskôr nevrátila.
“Silná zostava sa na obrazovky Dvojky vráti na budúci rok po tom ako prejde dramaturgickou úpravou, keďže sa vysielala štyri televízne sezóny a pre oslovenie väčšej skupiny divákov je prirodzené, že potrebuje isté zmeny,” uviedla v máji 2020 pre portál Omediach.com hovorkyňa RTVS, Erika Rusnáková. RTVS náhradu za Bakovú nemala a reláciu už vlani na obrazovky nevrátila.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“