Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Nové projekty

Jesenná šou Markízy po prepadáku záhadou: Let´s Dance môže nahradiť svetovou novinkou!

Ťažisková jesenná šou Markízy je stále otáznikom, po vlaňajšom neúspechu Tvoja tvár znie povedome by sa jej realizácie mala tento rok vzdať.

Sedem rokov po sebe nevynechala Markíza vo svojom programe veľkú sezónnu šou.

Už od roku 2016 drží televízny líder dlhú šnúru uvádzania ťažiskových formátov v obe hlavné sezóny na jar aj na jeseň, čo v minulosti nebolo vždy pravidlom. Spravidla ich uvádza v najsledovanejšom nedeľnom prime-time.

Iba výnimočne robí v nasadzovaní formátov prekvapivé zmeny.

V takom prípade ich vysielanie presúvala na piatkové večery – príkladom bola experimentálna piata séria Let´s Dance v roku 2011 alebo náhla zmena vysielania Superstar iba týždeň pred štartom v roku 2021.

Markíza do pozície ťažiskovej šou sezóny spravidla stavia talentové formáty.

Dlhé roky to boli tanečné šou ako Let´s Dance a Bailando, ktoré sa postupom rokov striedali so speváckymi súťažami Superstar či The Voice. Niekoľko rokov Markíza nemala v zálohe dostatok formátov a uvádzala do roka iba jeden veľký program. Viac v prehľade na konci článku.

Pred vyše siedmimi rokmi sa však televízia dostala k vtedajšej novinke medzi veľkými šou Tvoja tvár znie povedome. Práve vďaka nej našla chýbajúci ťažiskový formát, s ktorým už dokázala veľkú šou uviesť v každej sezóne.

Tvoju tvár môže vyškrtnúť

Tvoja tvár znie povedome sa však čerstvo postarala aj o nové trápenie Markízy.

Celebritná spevácka šou ponúkla doposiaľ sedem sérií, pričom už od tretej začala značne strácať divákov. Radikálny zvrat nastal na jar 2021 v šiestej sérii, ktorej sledovanosť vystrelila k niekoľkoročným rekordom.

Hneď vzápätí však nastal rovnako radikálny pád a siedma séria na jeseň 2022 už bola nielen najhoršie sledovanou v celej histórii šou, ale po prvýkrát aj pravidelne podpriemernou. Markíza bola minulý rok s Tvojou tvárou častou trojkou na trhu – v priamom súboji ju porážala šou Česko Slovensko má talent a neskôr aj ešte sledovanejšie Pečie celé Slovensko.

Markíza pre tento rok ako s ťažiskovými šou pôvodne počítala s Let´s Dance a práve Tvojou tvárou.

Po jej vlaňajšom prepadáku však mala realizáciu novej série Tvoja tvár znie povedome odložiť.

Okrem nízkej sledovanosti minulej série ju môže potrápiť aj fakt, že veľké súťažné formáty postavené na účasti známych osobností vysielala za posledné roky až v priebehu desiatich sezón. Do každej musela zháňať minimálne osem celebrít, a to na malom slovenskom trhu.

Staví na úplnú novinku?

Šou, ktorá na jeseň nahradí v nedeľnom prime-time aktuálne vrcholiace Let´s Dance, tak ostáva záhadou.

Markíza sa podľa všetkého s určitosťou nepustí do žiadnej talentovej šou ako Superstar či The Voice, prihlasovanie do jesennej série Superstar v roku 2021 odštartovali televízie ešte v priebehu marca, s nakrúcaním začali počas júna.

Pri pohľade na ťažiskové šou poslednej dekády tak Markíze neostal v zálohe žiadny iný formát.

Na jeseň 2020 výnimočne do pozície hlavnej šou sezóny obsadila šou 2 na 1, ktorú presunula na nedele pre zastavenie príprav šiestej série Tvojej tváre z dôvodu ďalšej vlny pandémie.

Markíze práve 2 na 1 v aktuálnej jarnej sezóne v sledovanosti zabralo a dosahovalo silné podiely na trhu na úrovni 27 – 30 % v obchodnej cieľovke, od minulého roka však televízia nakrútila iba štyri nové epizódy. Do jesene by ich teraz musela stihnúť približne osem.

Televízia môže na jeseň do pozície hlavnej šou obsadiť úplnú novinku.

Ešte v marci potvrdila, že práve v jesennej sezóne odvysiela pripravovanú novú doku-reality šou Jama levova, do ktorej v uplynulých dvoch mesiacoch hľadala vhodných účastníkov.

Svetoznáma šou

Jama Levova vychádza z britského licencovaného formátu Dragons‘ Den, s ktorým prišla BBC ešte v roku 2005. Sama sa však inšpirovala japonským formátom Money Tigers, ktorý sa vysielal v rokoch 2001 a 2004 a je úplne pôvodným originálom tejto šou.

Naši diváci môžu šou poznať vďaka českej adaptácii s názvom Den D z obrazovky Českej televízie, ktorá od roku 2009 do 2012 odvysielala celkovo štyri série.

Markíza so slovenskou adaptáciou prichádza po 22 rokoch od prvého uvedenia originálu.

Aj táto šou je postavená na súboji talentov, tentokrát však priestor dostanú vynaliezaví Slováci, ktorí dokážu presvedčiť piatich investorov svojím nezvyčajným nápadom aj príbehom.

„Môže ísť o drobné biznisy, rodinné podniky, etablované značky, ktoré chcú expandovať, aj miliónové startupy so záujmom o silného partnera. A oblasť? Zaujíma nás všetko! Jedinečné produkty, móda, gastro, ekologické riešenia, projekty s edukatívnym presahom, služby či technológie a aplikácie,“ uviedla Markíza.

Šou je postavená na súboji podnikateľských nápadov, s ktorými ich autori predstúpia pred investorov. Pokúsia sa ich presvedčiť, že práve ten ich je hodný financovania.

„Podnikatelia predstavia svoj nápad či existujúci biznis piatim ostrieľaným investorom. Tí sa rozhodnú do tých najlepších produktov alebo služieb zainvestovať svoje vlastné peniaze a pomôžu odvážnym podnikateľom preraziť,“ predstavila šou Markíza. Jama levova vzniká v spolupráci so Slovenskou sporiteľnou.

Markíza realizáciu šou odhalila začiatkom marca, kedy spustila náborovú kampaň. Záujemcovia dostali čas do konca apríla.

Pár dní pred uzavretím kastingu televízia na poslednú chvíľu naháňala nových záujemcov.

V polovici apríla televízia posilnila kampaň, keď nielen zintenzívnila náborové promo v televízii, ale vydala k formátu tlačovú správu a predstavila ho v Teleráne. Záujemcovia majú na prihlásenie posledný deň.

„Nápady a projekty môžu byť v ktoromkoľvek štádiu podnikania, od roviny prvotnej idey až po fungujúce firmy s existujúcim produktom. Musia však našich neúprosných investorov presvedčiť o tom, že stoja za ich pozornosť. Okrem možnosti zinkasovať ich finančnú investíciu dostanete aj jedinečný mediálny priestor v najsledovanejšej televízii Markíza, môžete tak osloviť nových klientov a získať tiež množstvo kontaktov priamo z brandže,“ uviedla televízia.

Kde ju nasadí?

Šou v sebe spája viaceré prvky.

Mnohé diváci poznajú z rôznych reality šou – predstavenie nápadov pripomína kastingy talentových šou, kde sa môžu objaviť skvelé aj bizarné projekty. Chýbať by nemali ani emotívne príbehy a kontroverzní účastníci. Súčasne by však malo dôjsť aj k edukácii v uvádzaní rôznych nápadov do života. Neraz základné chyby stoja za neúspechom mnohých podnikateľských projektov.

Jama levova by mohla obsadiť väčšinu jesenného vysielania.

V prípade, ak Markíza zrealizuje novinku na spôsob britského originálu BBC, ten v najnovších sériách ponúka 14 epizód do sezóny. Podobný počet častí mala aj česká adaptácia, ktorá sa na Českej televízii pravidelne skladala z 13 častí.

Jama levova by tak mala vydržať v programe celú jeseň od septembra do začiatku decembra.

Podobné reality formáty Markíza zvykla nasadzovať v utorňajší a stredajší večer.

Jama levova však ponúka aj súťažné prvky, pre ktoré z nej, v prípade absencie Tvoja tvár znie povedome či inej šou, môže televízia spraviť rovno hlavnú šou jesene.

Markíza od tejto jari utorky a štvrtky obsadzuje seriálom Dunaj, k vašim službám, nie je vylúčené ani jeho ďalšie pokračovanie. Stredy na jeseň môžu byť pripravené práve pre Jamu levovu, televízii však túto  jar nadpriemerne zabrala šou Na nože, ktorej nové časti už pripravuje.

Pondelky by na jeseň mali patriť Pánovi profesorovi, soboty, prípadne piatky, reality šou Farma.

Alternatívou na nedele môžu byť pre Markízu aj premiérové filmy.

Kým minulý rok ich počas desiatich týždňov vysielania Tvoja tvár znie povedome vyškrtla z jesenného prime-time úplne, v minulosti práve filmovými premiérami vypĺňala pri absencii veľkých ťažiskových šou nedeľné večery.

V nedele filmy vysielala aj na jeseň 2021, kedy, ako sme už spomínali, náhle presunula z nedele na piatky šou Superstar. Urobila tak pre mimoriadne sledované prenosy očkovacej lotérie na Jednotke.

Ťažiskové šou Markízy poslednej dekády

Jarná sezóna / Jesenná sezóna
2022: Let´s Dance 7 / Tvoja tvár znie povedome 7
2021: Tvoja tvár znie povedome 6 / Česko Slovenská Superstar 7
2020: Česko Slovenská Superstar 6 / 2 na 1 (náhrada za zrušenú Tvoju tvár pre pandémiu)
2019: The Voice Česko Slovensko 3 / Tvoja tvár znie povedome 5
2018: Česko Slovenská Superstar 5 / Tvoja tvár znie povedome 4
2017: Tvoja tvár znie povedome 3 / Let´s Dance 6
2016: Tvoja tvár znie povedome 1 / Tvoja tvár znie povedome 2
2015: — (v nedele filmové premiéry) / Česko Slovenská Superstar 4
2014: The Voice Česko Slovensko 2 / — (v nedele filmové premiéry)
2013: Česko Slovenská Superstar 3 / — (v nedele filmové premiéry)
2012: The Voice Česko Slovensko 1 / — (v nedele filmové premiéry)

 

Čítať viac...
Nahor