Pikošky
Hostia na kontroverznej Pumpe: Čo vedia vopred a kedy ich tvorcovia oslovujú?
Vlaňajšia nenápadne uvedená novinka Pumpa sa vďaka prvej tohtoročnej epizóde dostala do povedomia celého Slovenska, ako si tvorcovia vyberajú hostí a čo im o ich účasti hovoria vopred?
Verejnoprávna televízia minulú jeseň uviedla na obrazovky nový netradičný seriálový formát Pumpa. Postavila na ňom nový typ politickej satiry a glosy aktuálnych udalostí, keď sa venuje najaktuálnejším témam uplynulých dní.
RTVS netradičnú novinku uvádzala prakticky potichu a bez proma. Nič o nej nehovorila pred sezónou pri predstavovaní plánov, exkluzívne o nej informoval portál Mediaboom.sk v polovici septembra, pričom seriál štartoval už na konci mesiaca. Až následne televízia nasadila prvé promo a spustila aktivity na sociálnych sieťach.
Pumpa je netradičná nielen v tom, že ide o prvý seriál výsostne postavený na glose spoločenského diania. Ide o neobvyklý seriálový formát aj v rámci samotnej výroby.
Pumpu vysiela RTVS vždy v sobotu večer po hlavnom programe, zväčša o 21:30, a nakrúca ju s dvojdňovým predstihom.
Hlavní protagonisti spoločne so scenáristom Tomášom Jančom, ktorý bol v minulosti známy najmä vďaka réžii Susedov, Paneláku, Hornej Dolnej ale i Autoškoly, pripravia scenáre do štvrtkového večera, kedy v nočných hodinách prebieha samotná výroba. Nakoľko sa Pumpa odohráva v jedinom prostredí, približne polhodinovú epizódu majú tvorcovia nakrútenú v priebehu jednej noci za pár hodín.
Hlavní protagonisti, ktorými sú primárne dvojica známych hercov Dano Heriban a Michal Kubovčík, sa v priebehu nakrúcania držia striktného scenára, na ktorom však stavajú v mnohom improvizované dialógy.
Veľká časť epizódy tak vzniká priamo improvizáciou na samotnej výrobe, jej jednotlivé časti nakrúcajú protagonisti opakovanie niekoľkokrát. Rovnako, ako pri bežnej seriálovej výrobe. Mnohokrát opakované nakrúcanie jednotlivých pasáží prináša rôzne momenty aj priebeh konverzácií, z materiálu režisér nakoniec povyberá tie do finálej epizódy.
Režisérom Pumpy je Peter Begányi, ktorý je aj samotným autorom námetu. Ako povedal pre Denník N, v hlave ho nosil niekoľko rokov, realizácie sa dočkal počas minuloročnej jari.
Kľúčovú časť formátu pritom tvoria hostia, na ktorých aj obsahovo stoja viaceré aktuálne témy preberané v seriáli.
Tvorcovia samotných hostí do seriálu pozývajú až po tom, čo vznikne scenár aktuálnej epizódy, a teda pár dní či hodín pred samotným štvrtkovým nakrúcaním.
Výber podlieha aktuálnym udalostiam, oslovovať sa tak snažia známe mená, ktoré v daných dňoch najviac hýbu spoločenským dianím.
Tvorcovia hosťom pred ich účinkovaním poskytnú okruh tém, ktorým sa budú venovať, rovnako tak dostanú k dispozícii základný scenár. Nakoľko však nejde o bežný typ seriálu, mnohé dialógy vznikajú improvizáciou, hostia sa tak neraz ocitajú aj uprostred debát či narážok mimo scenára.
Aj keď je Pumpa politickou satirou, stále ide o nový formát politickej zábavy, ktorý nemá na Slovensku tradíciu.
Primárne je tak stále vnímaná ako zábavný televízny program. Ako aj pri iných zábavných či rodinných programoch, aj v tomto prípade sú najkontroverznejšie vnímaní hostia z prostredia politiky, ktorí vyvolávajú najväčšie debaty aj kritiku divákov.
V seriáli sa ich už objavilo niekoľko, prvú veľkú vlnu debát vyvolalo hosťovanie Andreja Danka, vnímané aj ako jeho pozitívna reklama v čase politickej reinkarnácie, na Pumpe bol aj minister obrany Jaroslav Naď, bratislavský primátor Matúš Vallo alebo predsedníčka mimoparlamentnej strany Progresívne Slovensko Irena Biháriová.
Najnovšie dosiaľ najväčšiu vlnu pobúrenia vyvolalo hosťovanie ministerky spravodlivosti Márie Kolíkovej. Práve epizóda s jej účasťou prebehla celým Slovenskom, keď mnohí kritizovali jej účasť po samovražde Milana Lučanského a obsah Pumpy k tejto téme považovali za znevažovanie jeho smrti. Kritiku si tvorcovia vypočuli aj pre narážky na vzhľad ministerky. Samotná RTVS aj režisér na vlnu kritiky reagovali.
Už minulý rok kritické reakcie k účasti politikov priznal aj samotný hlavný protagonista seriálu, Dano Heriban.
Sám naznačuje, že zámer tvorcov aj samotných hercov je odlišný, než čo diváci kritizujú. „Smutné sú však reakcie, keď niekto nepochopí zámer ani pointu. Bežná vec,“ povedal pre Denník N.
RTVS sa s Pumpou aktuálne pustila do vysokých vôd politickej či spoločenskej satiry a v mnohom do jej neprebádaných hraníc v našom prostredí.
Satira všeobecne vo svete pravidelne hľadá svoje hranice a neraz provokačne pôsobí na tábory, ktoré k témam zaujímajú odlišný postoj, než tvorcovia.
Na obrazovke verejnoprávnej televízie je tak jej podoba vnímaná o to citlivejšie. V čase vôbec najvýraznejšie polarizovanej spoločnosti sa tvorcovia mohli pustiť do priveľkého sústa, ktoré pre pochopenie formy a obsahu nemá na Slovensku ani položené dostatočné základy. Pumpa je úplne novým formátom politickej glosy, ktorý u nás nemá žiadnu tradíciu. V kombinácii s dlhodobým vnímaním verejnoprávnej televízie ako spolitizovanej inštitúcie tak môže byť jej obsah chápaný vo výraznom kontraste so zámermi tvorcov.