Sledovanosť
Top programy Vianoc: Klasickú Popolušku dobiehala moderná, najväčším sklamaním ruská premiéra!
Tohtoročné sviatky zabodovala väčšina sviatočných premiér aj klasických titulov.
Vianoce 2022 patrili novým aj klasickým príbehom.
Bez prekvapení sa najsledovanejším filmom vianočných dní stali klasické Tri oriešky pre Popolušku, ktoré si tento rok na Štedrý večer pozrelo celkovo 874-tisíc divákov pri podiele 38,6 % (diváci starší ako 12 rokov). V komerčnej cieľovke (diváci vo veku 12 – 54 rokov) dosiahla najobľúbenejšia rozprávka na Slovensku rating 16,5 % s podielom 36 %.
Popoluška s Libušou Šafránkovou však už niekoľko rokov zaznamenáva trend poklesu sledovanosti.
Od rokov 2017 – 2019, kedy zakaždým atakovala či prekročila hranicu milióna divákov, stráca a už tretí rok po sebe za magickým miliónom výrazne zaostala. Viac aj s prehľadom sledovanosti Popolušky za posledné roky v tomto článku.
Vo vianočnej sledovanosti za Popoluškou nasledovala Popoluška.
Tieto Vianoce vo vysielaní valcovala aj moderná nórska verzia Troch orieškov pre Popolušku, ktorú Jojka odvysielala vo štvrtok 22. decembra. Pozrelo si ju v priemere celkovo 614-tisíc divákov pri podiele 31,6 %, v komerčnej cieľovke získala rating 11,8 % s podielom 35,8 %.
Trojku top programov Vianoc na 1. sviatok vianočný doplnila Markíza podvečernou klasikou Princezná so zlatou hviezdou, ktorú si pozrelo spolu 600-tisíc divákov s podielom 30,1 %, v komerčnej cieľovke získala rating 11,5 % s podielom 31,6 %.
V komerčnej cieľovke tesne nasledovali štedrovečerné programy Sám doma 2: Stratený v New Yorku s ratingom 11,4 % a podielom 23,9 % na Jojke a neskôr štartujúce Pelíšky na Markíze pri ratingu 11,3 % a lepšom podiele 26,1 % vďaka neskoršiemu vysielaciemu času.
Darilo sa aj ďalším klasikám.
Prvý film Sám doma v piatok 23. decembra dosiahol na Jojke rating 10,5 % s podielom 28,9 % v komerčnej cieľovke, tesne nasledovala 24. decembra podvečer vysielaná Perinbaba s ratingom 10,1 % a podielom 31,9 %.
Viac divákov v repríze
Zaujímavú sledovanosť dosiahli dve veľké klasiky na Markíze S tebou ma baví svet a Mrázik.
Kultová česko-slovenská komédia pri prvom vysielaní 23. decembra proti Sám doma uhrala rating 8,4 % s podielom 23 % v komerčnej cieľovke, lepší výkon však S tebou ma baví svet dosiahlo v repríze na 2. sviatok vianočný poobede s ratingom 8,8 % pri podiele 25,1 %, kde suverénne porazilo na Jojke reprízovanú komédiu Sám doma 2.
V celkovom publiku si S tebou ma baví svet pozrelo viac divákov v piatok – spolu priemerne 402-tisíc, v pondelok 26. decembra popoludní to bolo 388-tisíc.
V prípade Mrázika to bolo naopak.
Najznámejšiu ruskú rozprávkovú klasiku na Štedrý večer sledovalo celkovo 420-tisíc divákov, pričom v komerčnej cieľovke dosiahla rating 9,6 % s podielom 21,2 %. Medziročne zaznamenal nárast sledovanosti.
Markíza reprízovala Mrázika v nedeľu 25. decembra popoludní, kde si ho zaplo ešte viac – celkovo 443-tisíc divákov. V komerčnej cieľovke dosiahol prakticky totožný výkon ako deň predtým pri ratingu 9,5 %, podiel v skoršej vysielacej hodine vyskočil na 30,7 %.
Bodovali aj premiéry
Medzi najsledovanejšími programami Vianoc sú okrem klasík aj ďalšie sviatočné novinky.
Po premiére modernej Popolušky najvyššie vyskočila nová vianočná rozprávka Krakonošovo tajomstvo na Jojke, ktorú v nedeľu 25. decembra sledovalo celkovo 496-tisíc divákov pri podiele 22,3 %, v komerčnej cieľovke dosiahla rating 10 % s podielom 23,6 %.
Absolútny úspech zaznamenala spoločná rozprávka Joj a Českej televízie u susedov, kde trhla sledovanosť až 3 milióny divákov a stala sa jednou z najúspešnejších rozprávkových premiér v histórii peoplemetrového merania v Česku. Viac v tomto článku.
V celkovom publiku nasledovala premiéra novej slovenskej rozprávky Zakliata jaskyňa na Jednotke RTVS, celkovo ju sledovalo 415-tisíc divákov. V komerčnej cieľovke uhrala rating 7,1 % s podielom 16 %.
Naopak, u mladšieho publika sa hneď za Krakonošovým tajomstvom umiestnila česká romantická premiéra Želanie pre Ježiška na Markíze, ktorá uhrala rating 9,6 % pri podiele 23 %. Celkovo si ju pozrelo priemerne 387-tisíc divákov.
V pondelok 26. decembra sa tiež darilo romantickej premiére Last Christmas na Jojke s ratingom 8,3 % pri podiele 22 % v komerčnej cieľovke.
Naopak, sklamaním vianočných večerov bol podpriemer pokračovania úspešnej premiéry z Vianoc 2019.
Markíza na 2. sviatok vianočný naplánovala vo večernom vysielaní ďalší ruský film, tentokrát premiéru pokračovania ruskej fantazijnej komédie Posledný bohatier 2: Koreň zla, ktorá neuspela ratingom 5,8 % s podielom 16,1 % v komerčnej cieľovke.
Prvý film Posledného bohatiera pôvodne odvysielala v roku 2019 konkurenčná Joj, ktorá ho s výrazne väčším úspechom uviedla taktiež počas Vianoc.
Vtedy na 1. sviatok vianočný 2019 prvý Posledný bohatier vyskočil ratingom 11,5 % pri podiele 22,6 %. Pokračovanie na Markíze tak prepadlo na polovičné čísla.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“