Sledovanosť
Štedrý večer pre klasickú Popolušku, deň prevalcovala Jojka! Mrázikovi pribudli diváci
Tri oriešky pre Popolušku ostávajú programom Vianoc, potvrdzujú však postupnú stratu divákov. Premiérový televízny film Kôň Jednotke nezabral.
Po dlhých rokoch mohla najväčšiu pozornosť na Štedrý deň pútať RTVS.
Verejnoprávna televízia sa po prvýkrát od 90. rokov dostala k právam na klasické Tri oriešky pre Popolušku, ktoré sú každoročne suverénne najsledovanejším programom vianočných sviatkov na Slovensku.
Nie vždy tomu bolo ale tak, keď sa Popoluška s Libušou Šafránkovou kedysi na Štedrý deň ani len nevysielala. Viac v tomto článku.
V Česku Popoluška prevalcovaná
Rozdielny vývoj nabrali vianočné televízne tradície po rozdelení Česka a Slovenska u susedov, kde je výrazne populárnejšia, než klasická Popoluška, vždy nová česká vianočná rozprávka.
Pre zaujímavosť, tohtoročnú českú rozprávkovú premiéru Tajemství staré bambitky 2 sledovalo na ČT 1 od 19. hodiny takmer 2,5 milióna divákov s podielom takmer 60 % v univerzálnej skupine 15+. Bezkonkurenčne prevalcovala všetky ostatné programy dňa.
Tři oříšky pro Popelku u susedov tento rok vysielala Nova, a to po skončení novej rozprávky na ČT, o 20:30 si Popolušku vybralo o polovicu menej len 1,2 milióna divákov s podielom cez 28 %. Ani vo svojom čase dokonca nebola lídrom na trhu, predbehla ju rozprávka Anděl Páně 2 na ČT 1 s vyše 1,6 miliónom divákov.
Jojka cez deň v trháku
Celodenné vysielanie však ovládla Jojka.
Komerčná televízia dvojka bola počas 24. decembra lídrom na trhu v priebehu väčšiny dňa.
(Poznámka: Pri komerčných televíziách Markíza a Joj udávame pri programoch údaje v komerčnej cieľovej skupine 12-54, pri najsilnejších tituloch aj celkový počet divákov v univerzálnej cieľovej skupine 12+. Pri Jednotke RTVS, ktorá cieli na univerzálnu skupinu 12+, udávame výkony v oboch cieľovkách pre možné porovnanie sledovanosti.)
Do pozície jednotky vyskočila od 9:30 s animákom Madagaskar a klasikou Plavčík a Vratko, ktoré sa v komerčnej cieľovke hýbali na podieloch na trhu 21,5 a 20,5 %. Až následne Joj suverénne vystrelila, keď repríza českej komédie Slnko, seno, jahody aj kultového Sám doma dosiahli podiely okolo 26 %, najvyššie vystrelil nasledovný animák Doba ľadová: Mamutí tresk s podielom 28,5 %.
Markíza počas dňa dosiahla na víťazstvo ešte skôr ráno, kedy jej vyskočila repríza animovaného Kocúra v čižmách s podielom až okolo 28 %. Uspeli aj nasledovní Šmolkovia a ich vianočná koleda s podielom okolo 27 %. Následne už prebrala vedenie Joj.
Markíze totiž po deviatej ráno prepadla premiéra My Little Pony: Nová generácia s podielom len 12 %, podpriemerné boli aj Fantastické zvery a ich výskyt s podielom cez 15 %. Nadýchla sa až klasická rozprávka Nebojsa s podielom takmer 20 %, ruská Rozprávková cesta koníka Hrbáčika opäť klesla s podielom pod 17 %.
Na Jednotke sa počas dňa v komerčnej cieľovke najviac darilo doobeda s rozprávkami Johankino tajomstvo a Ako sa budia princezné s podielmi okolo 16 – 17 %. V priebehu ich vysielania bola Jednotka aj pred Markízou. Rovnaké podiely dosiahli spomínané rozprávky aj v celkovom publiku 12+, na ktoré RTVS cieli na rozdiel od komerčných staníc. V 12+ sa Jojka dostala do vedenia až od rozprávky Plavčík a Vratko.
Poobede sa s filmami Láska na vlásku, Dařbuján a Pandrhola a Vianočné oblátky hýbala na podieloch okolo 10 – 13 % v komerčnej cieľovke a 12 – 15 % v celkovom publiku.
Podvečer pre Perinbabu
Po 17. hodine sa o slovo prihlásila Markíza.
Suverénnym programom podvečera sa stala Perinbaba, ktorá dosiahla rating 10,1 % s podielom 31,9 % v komerčnej cieľovke, celkovo ju sledovalo v priemere 409-tisíc divákov.
Perinbaba medziročne potvrdila divácku popularitu prakticky totožným výkonom ako dosiahla pred rokom.
Proti Perinbabe postupne o líderstvo prichádzala Jojka, Kúzelná opatrovateľka jej však uhrala nadpriemerný výkon s podielom necelých 22 % v komerčnej cieľovke. Prepadol jej nasledovný krátky animák Doba ľadová: Mamutie Vianoce s podielom len 12,5 %.
Na Jednotke sa zas proti Perinbabe nepresadila rozprávka Kráľ Drozdia brada, ktorá v komerčnej cieľovke šla len pod podielových 9 %, v celkovom publiku podliezla podiel 12 %.
Popoluška potvrdzuje stratu
V najsledovanejšom čase Vianoc od 19. hodiny bez prekvapenia valcovala najväčšia vianočná klasika.
Na rozdiel od českých susedov, kde nová rozprávka Tajomstvo starej bambitky 2 na Českej televízii dosiahla dvojnásobnú sledovanosť ako klasické Tri oriešky pre Popolušku, na Slovensku je klasika naďalej najsledovanejším programom sviatkov.
Tri oriešky pre Popolušku pri svojom prvom vysielaní na obrazovke spojenej RTVS dosiahli rating 16,5 % s podielom 36 % v komerčnej cieľovke, pričom celkovo si ich pozrelo 874-tisíc divákov pri podiele 38,6 %.
Popoluška oproti minulému roku výrazne oslabila u mladších divákov, vlani na Jojke jej rating šiel na 19 %.
V celkovom publiku zas potvrdila napriek miernemu medziročnému nárastu klesajúci trend. Kým v rokoch 2017 + 2019 sa zakaždým hýbala okolo milióna divákov, od roku 2020 sa tejto hranici vzďaľuje.
Na Jednotke ostanú Tri oriešky pre Popolušku aj budúci rok. Viac o rozdelení českých klasík pre rok 2023 v tomto článku.
Sledovanosť Troch orieškov pre Popolušku v posledných rokoch (12+)*
2015, Markíza / 850-tisíc divákov
2016, Markíza / 812-tisíc divákov
2017, JOJ / 967-tisíc divákov
2018, Markíza / 1,072 milióna divákov
2019, JOJ / 998-tisíc divákov
2020, Markíza / 906-tisíc divákov
2021, JOJ / 849-tisíc divákov
2022, Jednotka / 874-tisíc divákov
Mrázik nabral divákov
V konkurencii Popolušky sa najlepšie darilo Markíze s ruskou rozprávkou Mrázik, ktorej sa medziročne podarilo nabrať nových divákov.
Mrázik sa tento rok dostal na rating 9,6 % s podielom 21,2 % v komerčnej cieľovke, celkovo si ho pozrelo 420-tisíc divákov. Minulý rok, kedy sa vysielal úplne v rovnakom čase taktiež proti Popoluške, dosiahol podiel len 16,5 %, celkovo ho sledovalo o 40-tisíc divákov menej.
Jojka proti Popoluške nasadila vlaňajší animovaný hit Grinch, ktorý tentoraz dosiahol priemerný výkon s ratingom 6,7 % a podielom 15,9 % v komerčnej cieľovke.
Výrazne vyššie vystrelil nasledovný Sám doma 2: Stratený v New Yorku, ktorý Joj po skončení Troch orieškov dostal späť do vedenia v komečnej cieľovke pri priemernom ratingu 11,4 % s podielom 23,9 %. Celkovo ho sledovalo 432-tisíc divákov.
Bez nábehu Popolušky, ktorému sa tešil vlani, stratil medziročne vyše tri ratingy a celkovo okolo 150-tisíc divákov.
Naopak, tento rok v druhom večernom pásme bodovali Pelíšky, ktoré doťahovali Jojku s ratingom 11,3 % a podielom 26,1 %, po skončení Sám doma 2 boli lídrom. Vo vedení boli po celý čas v celkovom publiku, kde ich sledovalo 480-tisíc divákov.
Medziročne im ich v univerzálnej cieľovke pribudlo viac ako päťdesiattisíc.
Letná komédia Slnko, seno a pár faciek uhrala v neskoršom čase na Jojke po 22. hodine rating 7,2 % s podielom 20,1 %.
Nový televízny film RTVS nezabral
Jednotka nábeh Popolušky nevyužila tak, ako v iných rokoch komerčné stanice.
O 20:30 ponúkla reprízu pôvodnej kino rozprávky Petra Bebjaka Vianočné želanie, ktorá dosiahla rating 6,7 % s podielom 14 % v komerčnej cieľovke. Celkovo ju proti Pelíškam a Sám doma 2 sledovalo 373-tisíc divákov.
Vianočnú premiéru si RTVS počas Štedrého večera nechala tentoraz až na 21:45, kedy uviedla nový televízny film Kôň.
Divákov v priebehu jeho vysielania skôr strácala, priemerne si ho pozrelo celkovo 212-tisíc divákov s podielom 10,1 % v univerzálnej cieľovke. V tej komerčnej dosiahla televízna premiéra rating 3,9 % s podielom 9,3 %.
Celodenným víťazom Štedrého dňa bola Joj.
V komerčnej cieľovej skupine sa jej podarilo byť lídrom s podielom na trhu 21 %, v univerzálnej cieľovej skupine to bolo pri podiele 17,1 %. V hlavnom vysielacom čase skončila za oboma konkurenčnými veľkými stanicami.
Jednotka vyhrala v oboch cieľovkách prime-time. U mladšieho publika vďaka Popoluške vyskočila na priemerný podiel 23,9 %, v univerzálnej skupine to bolo viac – 25,8 %.
Markíze sa podarilo byť celodenne aj v prime-time dvojkou na trhu, a to v oboch skupinách. V komerčnej cieľovke celodenne uhrala priemer 20,3 % a v hlavnom vysielacom čase 21,5 %, kde Jojku predbehla tesne o tri desatiny.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“