Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie

Pikošky

Popoluška hitom Vianoc kedysi vôbec nebola: Dlhé roky sa na Štedrý deň ani nevysielala!

Tradícia vysielania Troch orieškov pre Popolušku počas Štedrého večera odštartovala až po rozdelení republík.

Najväčšia vianočná klasika Tri oriešky pre Popolušku sa aj tento rok stala hlavným programom Vianoc.

Tradíciu vysielania na Štedrý večer podľa očakávaní neprerušila ani verejnoprávna televízia, ktorá sa k právam ku legendárnej rozprávke dostala tieto sviatky po prvýkrát od 90. rokov, kedy ju na obrazovke STV vysielala naposledy.

Popoluška na Štedrý deň pritom vôbec nie je samozrejmosťou.

Na Slovensku sú Tri oriešky absolútne najsledovanejším programom Vianoc a spravidla aj najsledovanejším filmom roka, posledné dve dekády, no v minulosti tomu tak nebolo.

Len v Česku si ešte väčšiu tradíciu vybudovalo uvádzanie nových vianočných rozprávok, ktoré majú na obrazovke Českej televízie vyhradený Štedrý večer a už neraz odsunuli Tri oriešky rovno mimo Štedrý deň.

Bolo tomu tak napríklad v rokoch 2017 alebo 2019, kedy vlastnila práva na Popolušku ČT a odvysielala ju až 26. decembra.

Filmom Vianoc nebola

Samotná tradícia Troch orieškov na Štedrý deň odštartovala až v ére samostatnosti oboch republík.

Po prvýkrát sa klasická Popoluška v réžii Václava Vorlíčka objavila na televíznej obrazovke v roku 1974, rok po uvedení v kinách.

Jej odvysielanie na Vianoce toho roka bolo skôr mimoriadnou udalosťou, keď vtedajšie dva okruhy česko-slovenskej štátnej televízie v priebehu sviatkov nevysielali zďaleka toľko rozprávok, ako je tomu v súčasnosti.

„Obvyklé boli okrem vážnej hudby a poézie aj inscenácie a televízne programy o ľuďoch, ktorí musia pracovať cez sviatky. Na Vianoce často vrcholili populárne Dietlove seriály, ktoré pozerali takmer všetci – Nemocnica na okraji mesta či Žena za pultom,“ píše magazín TV Oko.

Od televíznej premiéry sa Popoluška objavovala na obrazovke takmer každoročne, no len zriedka počas Vianoc.

Na Štedrý deň ju štátna televízia uviedla až do rozdelenia republík iba trikrát.

„Popelka sa do vianočného programu opäť dostala v roku 1976 na Dvojke a poobede. Hoci bola potom vysielaná takmer každý rok, nebolo to na Vianoce a už vôbec nie v prime-time. Štedrý deň spestrila len v roku 1982, 1991 a 1993,“ uvádza magazín.

Zmena v 90. rokoch

Tri oriešky sa pevnou súčasťou Vianoc stali až v deväťdesiatych rokoch.

Po rozdelení Česka a Slovenska naplno jej potenciál využila česká Nova, ktorá ju v roku 1995 zaradila ako hlavný štedrovečerný program. Cez sviatky ich už vysielala pravidelne.

Na Slovensku ju nasledovala Markíza, ktorá získala od STV a na dlhé roky ich zabetónovala pre seba.

Markíza uvádzala Popolušku rovnako bez prestávky ako absolútny highlight Vianoc na Štedrý večer, čo sa odrazilo v dodnes trvajúcej tradícii.

O práva prišla až po zavedení žrebu českých klasík, po prvýkrát ju po rokoch neodvysielala v roku 2017, kedy sa historicky ku kultovej rozprávke dostala Joj.

Pri svojej premiére na obrazovke Jojky trhli Tri oriešky pre Popolušku vtedajší rekord sledovanosti od roku 2012.

Popoluška stráca divákov

Zmena televíznej stanice Trom orieškom prospela.

Presun na obrazovku Joj znamenal pre klasickú rozprávku nový impulz, keď jej televízna dvojka v roku 2017 venovala veľkú predvianočnú kampaň a do štýlu Troch orieškov odela aj svoj vianočný ident.

Súčasne, na rozdiel od Markízy, vďaka kampani Vianoce bez reklamy odvysielala po rokoch Tri oriešky pre Popolušku bez prerušenia reklamnými brejkami.

Rozprávka sa po dlhom období v roku 2017 vrátila k hranici milióna divákov, keď ju na Joj sledovalo celkovo 967-tisíc divákov s podielom na trhu 38,1 %. Rok predtým na Markíze dosiahla Popoluška jeden zo svojich najhorších výkonov s celkovo 812-tisíc divákmi.

Postupom času však popularita Troch orieškov opäť klesá.

Aj striedanie staníc sa stáva už rutinou, od zavedenia žrebu sa trikrát vysielala na Jojke a dvakrát na Markíze. Práve na jej obrazovke v roku 2018 rovno prekročila magický milión. O rok neskôr ešte vylepšila výkon v rámci vysielania na Joj. Od roku 2020 však divákov opäť stráca.

Nový impulz môže získať tieto Vianoce, kedy sa vôbec prvý raz od zavedenia žrebu objaví na Jednotke RTVS.

Sledovanosť Troch orieškov však v súčasnosti stále viac môže ovplyvňovať ich dostupnosť na rôznych streamingových službách. Už dlho tak nie sú exkluzívnym programom Vianoc, keď si ich diváci môžu nájsť rovno na niekoľkých platformách.

Sledovanosť Troch orieškov pre Popolušku v posledných rokoch (12+)*
2015, Markíza / 850-tisíc divákov
2016, Markíza / 812-tisíc divákov
2017, JOJ / 967-tisíc divákov
2018, Markíza / 1,072 milióna divákov
2019, JOJ / 998-tisíc divákov
2020, Markíza / 906-tisíc divákov
2021, JOJ / 849-tisíc divákov

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...

Viac v Pikošky

Nahor