Televízia
Šokujúce ráno v Markíze: Veľkolepý dobový seriál Dunaj po masívnej kampani nezabral!
Dva hlavné tromfy Markízy pre jar 2023 sa rozbiehajú na podobnej úrovni, televízia zažíva sklamanie. Nemocnica si proti ďalšiemu silnému konkurentovi drží svojich divákov.
Podvečer proti Bez servítky a v prime-time voči Nemocnici vytasila Markíza od tohto roka nové zbrane, ktorými chce po čase oživiť televíznu dominanciu.
V podvečernom vysielaní v priebehu minulého roka prišla o postavenie lídra s Oteckami, ktorí narazili na svoje dejové limity a obsahovo sa vyčerpali, kým kontroverzné Bez servítky lákalo čoraz viac mladých divákov, ktorých sa pôvodne k sebe podarilo priklincovať Oteckom.
V hlavnom vysielacom čase zas problémy Markíze už dva roky spôsobuje Nemocnica, ktorá si vo väčšine svojho vysielania uzurpuje vedúce postavenie a televízneho lídra zatláča po pozície dvojky na trhu. Navyše sa Nemocnica postarala o zostrelenie niekoľkých rovno televíznych hitov Markízy, ktoré v jej konkurencii prepadli.
Oba problémy sa Markíza rozhodla od januára vyriešiť ofenzívou v podobe nového denného seriálu Mama na prenájom, ktorým zacielila na pôvodných divákov Oteckov, a dosiaľ najväčšej seriálovej novinky v jej vysielaní Dunaj, k vašim službám, ktorú nabila plejádou známych hercov.
Mama na prenájom na Oteckov nestačí
Mama na prenájom sa rozbehla už v pondelok 9. januára, kedy však za očakávaniami televízie zaostala.
Denná novinka sa uviedla ako jasný líder na trhu, no ďaleko za nástupom Oteckov, keď jej prvý diel dosiahol rating 7,1 % a podiel 26,1 % v komerčnej cieľovke. Celkovo si ho pozrelo 417-tisíc divákov. S náskokom však porazila Bez servítky, ktoré zaostalo pri podiele 18,1 % v komerčnej cieľovke.
Denný rodinný seriál pokračoval v utorok druhou časťou.
Mama na prenájom s utorňajším pokračovaním neudržala všetkých divákov zo štartu, keď klesla na rating 6,5 % s podielom 22,9 % v komerčnej cieľovke. Celkovo si jej druhý diel pozrelo 368-tisíc divákov.
Markíza však bola opäť s náskokom podvečerným lídrom na trhu, pričom do sledovanosti Mamy na prenájom prehovárala aj mimoriadna konkurencia.
Utorok ovplyvnila Vlhová
V utorok sledovanosť Markízy aj Joj totiž výrazne ovplyvnili víťazné slalomové preteky Petry Vlhovej.
Nočný slalom sa odohral priamo v čase najsledovanejších podvečerných a večerných programov, ktoré navyše v sledovanosti doťahoval. Viac v priebehu článku. Zasiahol tak do rozbiehajúceho sa novoročného súboja komerčných televízií.
O tom, ako mohol Mamu na prenájom ovplyvniť súbežne vysielaný slalom alpského lyžovania naznačuje výkon Bez servítky.
Kuchárska reality šou oproti pondelku klesla o necelý pol rating na 4,6 % s podielom 16,6 % v komerčnej cieľovke, celkovo Bez servítky v utorok sledovalo 290-tisíc divákov.
Prvé kolo nočného slalomu so začiatkom o 18:00 dosiahlo výkony na úrovni dennej šou Jojky. V komerčnej cieľovke uhralo rating 4,4 % s podielom 15,8 %, celkovo ho sledovalo priemerne 296-tisíc divákov.
Veľkolepý Dunaj sklamal
Absolútnym tromfom Markízy v tohtoročnom vysielaní sa stala jej veľká seriálová novinka Dunaj, k vašim službám.
Prvý dobový seriál Markízy dostal pred štartom niekoľko prívlastkov.
Televízia ho predstavila ako svoj prvý výpravný seriálový projekt v celej jej histórii ale aj ako strhujúcu rodinnú ságu, pričom u pôvodne českých tvorcov bol seriálový námet označovaný s potenciálom na „obriu sledovanosť“.
Markíza si od novinky Dunaj sľubovala nadviazanie na vlaňajší rekordný úspech Druhej šance, ktorá celý rok ovládala televízne vysielanie a nakoniec sa stala aj najsledovanejším pravidelným programom roka mimo spravodajstiev.
Do Dunaja obsadila mimoriadnu plejádu „áčkových“ hercov aj tvárí z Druhej šance, z ktorej taktiež zlákala pôvodných tvorcov.
Ako v jednom z mála televíznych projektov sa spolu v seriáli objavili Ján Koleník a Tomáš Maštalír, novinka dostala masívnu televíznu aj internetovú kampaň a nebola navyše uvedená vopred na Voyo.
Horší nástup ako Šťastní vs. Šťastní
Nový seriál Dunaj, k vašim službám odštartoval na ratingu 7,6 % s podielom 22 % v komerčnej cieľovke. Celkovo si štart veľkolepej dobovej novinky Markízy pozrelo 454-tisíc divákov.
Markíza uviedla novinku Dunaj bez reklamných prestávok a prvú časť odvysielala bez prerušenia.
Pre porovnanie, podobnú úroveň v utorňajšie večery minulú jeseň dosahovala oslabená 4. séria Pána profesora, ktorá sa spravidla hýbala v okolí 7 ratingov v mladšej cieľovke. Pre Markízu pritom šlo o výrazný prepad sledovanosti seriálu, keď v prvých troch sériách ešte uhrával výkony na úrovni 9 – 13 % v komerčnej cieľovke.
Dunaj pri nástupe výrazne nestačil na rekordnú Druhú šancu, na ktorej vlaňajší úspech mal nadviazať.
Druhá šanca sa v celom minulom roku hýbala na ratingoch okolo 9,5 až cez 11 %, sama odštartovala začiatkom januára 2022 ratingom 9,4 % a podielom 24,2 % v komerčnej cieľovke.
Dunaj, k vašim službám navyše zažil horší štart ako minuloročné krátkodobé komediálne seriály Markízy Svätý Max alebo Šťastní vs. Šťastní.
Z jarných seriálových noviniek Markízy roka 2022 Svätý Max štartoval v marci na ratingu 8,2 % s podielom na trhu 23,3 %, Štastní vs. Šťastní začali v januári na ešte lepšom ratingu 8,7 % s podielom 23,4 %.
Nemocnica udržala jesenných divákov
Jojka v rovnakom čase vrátila na obrazovky s novou sériou svoju lekársku sériu Nemocnica, ktorá si udržala priemernú výkonnosť z jesene 2022.
Návrat Nemocnice po vianočnej prestávke dosiahol rating 6,7 % s podielom 19,4 % v komerčnej cieľovke, celkovo sledovalo seriál priemerne 426-tisíc divákov.
Nemocnicu odvysielala Jojka v tradičnom režime s dvomi reklamnými prestávkami. Bez nich by sa Dunaju priblížila na menší rozdiel so sledovanosťou nad siedmimi ratingami v mladšej cieľovke.
V rovnakom čase sa na RTVS Šport odohrávalo druhé kolo slalomu so začiatkom o 20:30, ktorý tentoraz dotiahol sledovanosť Nemocnice ratingom 6,6 % pri podiele 19,7 % v komerčnej cieľovke. Celkovo prvé tohtoročné víťazstvo Petry Vlhovej v druhom kole sledovalo priemerne 387-tisíc divákov.
Iveta s takmer dvojnásobným štartom
Vlažný nástup Dunaja je o to väčším sklamaním v porovnaní s nástupom druhej novoročnej masívne promovanej seriálovej novinky Iveta.
8-dielna miniséria Joj štartovala v nedeľu 8. januára taktiež po mimoriadne silnej televíznej aj internetovej kampani, ktorú televíziu spustila ešte v polovici decembra.
Dunaj sa oproti novej minisérii Joj uviedol na takmer polovičných číslach.
Iveta prvými dvomi dielmi trhla historické rekordy Jojky, keď sa v celkovom počte divákov stala jej vôbec najsledovanejším seriálom v celej jej dvadsaťročnej histórii. V článku nájdete aj porovnanie s predošlými seriálovými rekordmi Joj.
Prvá časť neprerušená reklamou trhla vysoký rating 14 % s podielom na trhu 36,5 % v komerčnej cieľovke, pričom celkovo vystrelila priemerne na úroveň 799-tisíc divákov.
Druhá časť už s jednou reklamnou prestávkou klesla na rating 13 % s totožným podielom 36,5 % u mladšieho publika a celkovo na úroveň 755-tisíc divákov.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“