Aktuality
Súboj roka 2023 sa blíži: Veľký televízny boj o podvečer, známy dátum štartu všetkých noviniek!
Nový podvečerný seriál Markízy Mama na prenájom potvrdil dátum štartu, sily si zmeria s kuchárskou šou Bez servítky, ktorá od tohto roka prevzala podvečernú nadvládu. S novinkou v rovnaký deň vyrukuje aj RTVS.
Jeden z najdôležitejších projektov Markízy pre budúci rok sa čoskoro dostane do vysielania.
Televízny líder od januára 2018 vysielal v kľúčovom podvečernom čase, ktorý mnohokrát rozhoduje o úspešnosti hlavných televíznych spravodajstiev, seriálový hit Oteckovia, ktorý najmä v prvých dvoch rokoch dominantným spôsobom prevalcoval konkurenciu.
S podielmi na trhu aj okolo 40 % v komerčnej cieľovke zatlačil konkurenčnú Jojku k neraz mizerným výkonom v okolí 10 % no taktiež pod touto hranicou, pričom vôbec najhorším obdobím si televízna dvojka prešla na jar 2019, kedy so sériou neúspešných kvízov prepadávala aj v okolí 6 – 8 %.
Od týchto čias sa vývoj v podvečernom televíznom čase dramaticky otočil.
S pribúdajúcimi sériami a vyčerpávajúcim dejom popularita Oteckov postupne klesala k 30% podielom, pričom Jojka po niekoľkých rokoch trápenia našla svoj víťazný formát.
Paradoxne ju z hlbokých podpriemerov vytiahol niekdajší program Markízy – licencovaná denná kuchárska šou Bez servítky, ktorej však dopriala úplne nový imidž a od svojho nástupu v januári 2021 začala miešať kartami sledovanosti stále viac.
Definitívne divácku priazeň zlomila na svoju stranu na jar tohto roka, kedy už opozeraní Oteckovia nedokázali konkurovať sérii kontroverzných týždňov kuchárskej reality šou. Kým tá prepisovala svoje rekordy, Oteckovia zas minimá a nejedenkrát sa pozreli aj pod podielovú úroveň 20 %.
Ešte v rovnakej sezóne Markízy ohlásila koniec Oteckov, pričom už skôr však začala pracovať na ich náhrade, o ktorej pravidelne exkluzívne informoval portál Mediaboom.sk.
Pripravovaný nový denný seriál Mama na prenájom sa opäť stane mimoriadne dôležitou novinkou Markízy, od ktorej úspechu bude záležať podoba najbližších sezón televízneho lídra. V ideálnom prípade by sa mal stať nasledovníkom Oteckov, ktorí v programe televízie vydržali rovno päť rokov.
Mama na prenájom sa na obrazovky dostane od januára budúceho roka.
Ďalší zlomový okamih
Televízny trh takto už od najbližšieho mesiaca čaká ďalší míľnik, ktorý môže definovať pomer síl v podvečernom čase hneď na niekoľko sezón.
Podvečerný vysielací čas je zásadne iný ako hlavný večerný prime-time, ktorý spravidla ponúka široké spektrum programov. Podvečer je, naopak, v televíznom vysielaní postavený na stabilných denných programoch, ktoré sa ideálne divákom nezunujú niekoľko sezón.
Práve z tejto podstaty si už dlhé roky Markíza s Jojkou vymieňajú pozíciu podvečerného lídra, pričom akákoľvek zmena vo výkonnosti spravidla znamená trend na niekoľko mesiacov či rovno rokov.
Príkladom sú samotní Oteckovia, ktorí prišli na obrazovky po niekoľkosezónnom trápení Markízy v podvečernom vysielaní, ktoré na dlhší čas ovládla šou Jojky Moja mama varí lepšie ako tvoja. Ešte predtým si však postavenie lídra udržovala v priebehu viacerých sezón Markíza so seriálom Chlapi neplačú, predtým to bola opäť Jojka so Súdnou sieňou.
Bez servítky v novej pozícii
Veľká skúška tak v tejto chvíli čaká na reality šou Bez servítky, ktorá od januára vstúpi na Jojke do tretieho roku vysielania.
Kým od svojho návratu na obrazovky bola v pozícii skôr doťahovača konkurencie, ktorej postupne preberala divákov, už niekoľko mesiacov si upevňuje postavenie lídra na trhu, ktoré bude po prvý raz obhajovať.
Bez servítky sa darí aj v aktuálnej jesennej sezóne, ktorú Markíza vypustila.
Miesto Oteckov do jesenného vysielania po rokoch opäť povolala premiérové Rodinné prípady, ktorými si vypomáhala v podvečernom čase aj pri trápení ešte pred štartom Oteckov v roku 2017.
Aktuálne sa história opakuje a na Markíze vyplnili Rodinné prípady celú jeseň, dokým budúci rok neodštartuje ďalší nový denný seriál Mama na prenájom.
Bez servítky si počas tohtoročnej jesene udržuje nadpriemernú výkonnosť, najnižšie sa spravidla v podiele na trhu hýbe v okolí 19 – 22 %, najvyššie vyskakuje od 25 cez 27 % v komerčnej cieľovke. Rodinné prípady sa najčastejšie hýbu okolo 14 – 15 %.
Rovnaké výkony dokázalo Bez servítky dosahovať aj na jar voči Oteckom, rekordy vtedy lámalo v blízkosti 30 %.
Dátum štartu Mamy na prenájom
Voľnú konkurenciu si denná šou Jojky užíva posledné dva týždne.
Televízia s Bez servítky pokračuje ešte aj vo vianočnom týždni, nakedy ohlásila sviatočný špeciál s vysielaním od 19. do 23. decembra o 17:50. Následne dostane iba krátku prestávku, keď sa televízie už pripravujú na prvý kľúčový okamih sezóny.
Prvý veľký televízny súboj zvedú Markíza s Jojkou rovno na začiatku januára.
Nový denný seriál Mama na prenájom, ktorý je vôbec prvou slovenskou adaptáciou tureckej telenovely na jej obrazovke, odštartuje Markíza od pondelka 9. januára už o 17:45.
Markíza plánuje odštartovať novinku Mama na prenájom špeciálnou dlhšou epizódou, ktorú by mohla navyše odvysielať bez reklám.
Následne bude Mama na prenájom začínať každý deň od pondelka do piatka o 17:55.
Denná kuchárska šou Bez servítky s novými časťami taktiež odštartuje od pondelka 9. januára o 17:50. Aj v jej prípade sa dá očakávať, že sa v novom roku proti novej konkurencii uvedie atraktívnejšou sériou.
Po niekoľkých kontroverzných sériách či účinkujúcich, ktorí pribúdali v kuchárskych šou najmä v tomto roku, sa dá očakávať, že sa v novom roku proti novej konkurencii uvedie atraktívnejšou sériou.
Pridá sa aj Jednotka
Svoju podvečernú novinku v rovnakom čase predstaví aj RTVS.
Tá pre tento rok ukončila dlhoročnú dennú súťaž 5 proti 5 s Andrejom Bičanom, ktorú od januára vystrieda vlastný formát televízie postavený na podobnom koncepte Traf to!. Moderátorom bude Juraj „Šoko“ Tabaček. Viac o novinke Traf to!, pravidlách aj priebehu relácie nájdete v tomto článku.
Nová šou Jednotky bude mať na úvod neľahkú úlohu.
RTVS totižto s dennou zábavno-vedomostnou reláciou Traf to! taktiež vyrazí na obrazovky od pondelka 9. januára, navyše v neskoršom vysielacom čase, keď bude začínať až okolo 18:20.
Ide o výraznú nevýhodu, keď v tomto čase už budú naplno rozbehnuté programy Markízy a Jojky.
Lákať tak bude primárne stabilných divákov Jednotky a predchádzajúceho Duelu.
Ambíciou RTVS je však prilákať späť časť stratených divákov, ktorí v priebehu rokov odišli od 5 proti 5 k iným staniciam či úplne od obrazoviek.