Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Foto: Markíza

Aktuality

Postaral sa o programové absurdity aj škandál za pol milióna. Ťapák v RTVS skončil

V roku, keď nastúpil, sa pridal aj na stranu konšpirátorov, Rezník ho za to obhajoval. Ťapák po dvoch rokoch v RTVS končí.

Jeden zo slabých článkov Rezníkovho manažmentu v RTVS končí. Telerozhlas v priebehu dňa informoval o dohode medzi vedením RTVS a jej programovým riaditeľom, Marekom Ťapákom, o ukončení spolupráce k dnešnému dňu, 30. júnu. Dôvodom sú dlhodobé zdravotné problémy Ťapáka.

Režisér, tanečník či herec, ktorému sa nemôže uprieť jeho vklad do umeleckého života na Slovensku, sa už ako schopný manažér neukázal. Len samotné zvolenie do funkcie programového riaditeľa RTVS vyvolalo prekvapenie, pričom po jeho nástupe do funkcie nasledovala séria nezvládnutých krokov, ktoré poukázali na neskúsenosť programového manažmentu.

O najväčší škandál sa postaral sám Ťapák jeho autorským projektom Nero a Seneca, ktorý RTVS v novembri 2019 uvádzala na obrazovky s veľkou pompou. Divadelný film, ktorého bol Ťapák režisérom, patril medzi sugestívne žánrovo úzke projekty, ktoré uvádza Dvojka, Ťapák v pozícii režiséra aj programového riaditeľa rozhodol o veľkom nasadení na najsilnejší nedeľný večer na 20:30 priamo na Jednotku.

Postaral sa tým o jeden z najväčších prepadákov v histórii verejnoprávnej televízie, keď jeho autorský projekt vybuchol s 37-tisíc divákmi a podielom 1,7 % (12+). Podpriemerný tak bol ešte aj pre Dvojku. Podľa zákulisných informácií Ťapákové oddelenie očakávalo aspoň približne trojnásobnú sledovanosť.

Druhý rozmer škandálu bola cena projektu. Jeho rozpočet sa vyšplhal na škandalóznych pol milióna eur, pričom spracovaním pripomínal chudobnú divadelnú inscenáciu nakrúcanú v jednom prostredí na minimum kamier. Aj najdrahšie komerčné seriálové projekty stoja v rámci jednej epizódy okolo 100 až 130-tisíc eur. Rovnako veľkým škandálom bolo, že si Ťapák aj RTVS za prepadákom stáli a dokonca chceli v sérii podobných projektov pokračovať.

Programových absurdít sa manažment pod vedením Ťapáka dopustil viac. Posledne napriek bohatým skúsenostiam z predošlých rokov prvýkrát programové oddelenie RTVS nedoriešilo kolidovanie hlavného pôvodného nedeľného seriálu s eventami naplánovanými rovnako na nedeľu.

Zlyhalo pritom zrovna pri dosiaľ najúspešnejšom seriáli RTVS Hniezdo, ktorého vysielanie mala televízia prerušiť hneď dvakrát. Minulé vedenie RTVS dávalo na podobné situácie pozor s vedomím, že kontinuitu seriálu prerušiť nemôže. Ťapákové oddelenie muselo situáciu hasiť na poslednú chvíľu.

Výsledkom pritom bolo odsunutie významných osláv 100. výročia Slovenského národného divadla do noci. RTVS si tak dôstojne nepripomenula jeden z najväčších kultúrnych sviatkov ostatných rokov a významom ho ponížila do nočného času.

Podozrivé kroky sa diali ohľadom výrob zadaným košickej vetve telerozhlasu. Riaditeľ Jaroslav Rezník sa nechal počuť, že bude podporovať regionálne štúdiá RTVS, čoho výsledkom mala byť aj nová prime-time relácia Cassovia Café. Swingový program Ťapákové oddelenie nelogicky nasadilo na piatkový večer do slotu najsilnejšej univerzálnej zábavy ako Milujem Slovensko, Naj dedinka Slovenska či Čo ja viem, pričom šlo žánrovo o iný druh zábavy pre odlišného diváka.

Napriek tomu program neprepadol a priemerne si ho zaplo o 100-tisíc divákov viac ako premiéru divadelného filmu Nero a Seneca. Kým jeho sledovanosť si Ťapákova televízia pochvaľovala, Cassovia Café po dvoch častiach potichu náhle z večera stiahla. Televízia mala pritom pripravených iba pár častí, ktoré chce vyskúšať do letných prázdnin. Napriek tomu zábavu zrušila a presunula mimo záujmu do sobotného dňa. Pri verejnoprávnej televízii je pritom takéto zasahovanie do programu neštandardné.

Zaujímavosťou je, že iné programy, ktoré dosahovali v prime-time podobnú či nižšiu sledovanosť, Ťapákové oddelenie z vysielania nesťahovalo.

Naopak, v programe už vydržala novinka 3 pódiá, ktorú nakrúca taktiež košické štúdio RTVS a vznikla po skončení Cassovia Café. Patrí jej podstatne neskorší sobotný čas pri menšom záujme divákov, tento rok vysielala jej reprízy.

RTVS aj týmto vzbudila podozrenia, že vlastný projekt sabotovala a uprednostnila iných tvorcov a projekt. Podozrenia ohľadom činnosti RTVS prezentoval prednedávnom aj predseda výboru NR SR pre kultúru a médiá Kristián Čekovský, ktorý kritizoval aj projekt Nero a Seneca, reláciu Folklorika a za najväčší škandál označil projekt DNA: Hrdina za vyše 800-tisíc eur. Vzniknúť má celkovo 10 totožných dokumentov o osobnostiach, ktoré už RTVS predstavovala vo veľkom projekte Najväčší Slovák. Ten stál ako celok aj s prenosmi vyše 1 milión eur.

Ťapák v roku, kedy nastupoval do funkcie, vzbudil pozornosť aj svojimi mediálnymi výstupmi, keď podporil viaceré teórie konšpirátorov a podujal sa na spochybňovanie klasických médií, aj keď v jednom z tých najhlavnejších bol sám šéfom. Konšpiračné alternatívne teórie rozoberal na konšpiračnom Slobodnom vysielači, ktorý označil v reakcii na svoje rozhovory za médium na rovnakej úrovni ako TA3. Rezník sa za svojho programového šéfa postavil aj po jeho účasti v médiu spájanom s podporou extrémistov a demagógov.

Odporúčame

Facebook

Nahor