Verdikt bol udalosťou: Ukázal, ako sa v televízii tvorí pridaná hodnota
18. októbra 2016  //  Aktuálne, Názory, Televízia  //  Bez komentárov

Pätica európskych staníc v pondelok večer spoločne odvysielala snímku nemeckých tvorcov Verdikt (Terror), ktorej diváci rozhodovali o osude hlavnej postavy. Bol ňou pilot súdený za zostrelenie teroristami uneseného lietadla so 164 ľuďmi na palube, ktoré sa však rútilo na zaplnený štadión so 70-tisíc návštevníkmi.

Vo všetkých krajinách, v ktorých sa hlasovalo, dopadlo hlasovanie identicky, ako vo výsledku tak pomere hlasov. V Nemecku aj Rakúsku až 86,9 % divákov rozhodlo o nevine pilota, vo Švajčiarsku to bolo okolo 84 % hlasujúcich. V Česku odvysielala ČT snímku o hodinu neskôr ako ostatné stanice, hlasovanie svojim divákom neumožnila, prebrala výsledky nemeckej televízie. Na Slovensku 87 % divákov Dvojky hlasovalo za nevinu pilota. Celkovo v 15-minútovom hlasovaní vyjadrilo svoj “verdikt” až 10 217 divákov.

RTVS pri prvom projekte takéhoto druhu opäť doplatila na svoje slabé webové zázemie, keď internetové hlasovanie viackrát zlyhalo. Nepotešilo ani zobrazenie priebežných výsledkov online hlasovania, pokiaľ už k načítaniu stránky došlo. Diváci svoj názor vyjadrovali väčšinovo cez SMS.

Verdikt zaujal hneď v niekoľkých ohľadoch. Aby tvorcovia pripravili tento projekt, nepotrebovali veľkú výpravu. Celý film sa odohral v jednom priestore súdnej siene. Veľké náklady nemuseli vynakladať ani s nakrúcaním dvoch alternatívnych rozuzlení príbehu. Divákov jednoznačne zaujal medzinárodný rozmer projektu, keď sa svojím hlasovaním porovnávali s ostatnými krajinami. Zároveň televízie poskytli divákom to najdôležitejšie – možnosť zapojiť sa v reálnom čase do projektu a ovplyvniť jeho priebeh. Tieto dve veličiny spravili z Verdiktu televíznu udalosť. Čo viac, tvorcovia na rozmere televízneho filmu nechali ľudí rozhodovať o veľkej morálnej dileme, ktorá je dnes stále viac aktuálna. Hlasovaním tak nielen umožnili divákom interakciu, otvorili aj vážnu tému súčasných dní.

Podobné výnimočné projekty či kreatívne nápady sú pre televízie stále viac dôležité, no čoraz menej vídané. Monotónne štruktúry už nezaisťujú pravidelne rovnaký záujem divákov, ktorí stále častejšie siahajú po ovládači. Neraz sa už aj televíziám potvrdil úspech špeciálneho programu či výnimočnej zmeny oproti bežnej štruktúre. Okrem toho, čím častejšie televízie zaujmú, tým viac posilňujú svoju značku a aj vernosť divákov. RTVS je toho aj pri aktuálnom historickom rekorde Milujem Slovensko jasným dôkazom.