Pýtate sa
Markíza expresne ukončila 3. sériu Dunaja! Koľko častí ešte chystá a dokedy ich bude vysielať?
Televízia opäť vysielanie dobového seriálu rozdeľuje v sezóne do viacerých sérií, táto jesenná bola dosiaľ najkratšia.
Dunaj, k vašim službám uzavrel v poradí už 3. sériu.
Napriek tomu, že sa najdrahší seriál v histórii Markízy nachádza ešte len vo svojej druhej vysielacej sezóne, na obrazovkách televízneho lídra sa dostáva už do svojej štvrtej fázy.
Tá by mala byť aj záverečnou v tomto roku.
Najkratšia séria
3. séria Dunaja skončila skôr ako tie predošlé.
Na jar televízia odvysielala dve série dobového seriálu, pričom každá mala po 20 častí. Rozdelenie mohlo vyplývať ešte z pôvodnej ambície vysielať seriál iba jedenkrát do týždňa, rovnako, ako to je v prípade českej verzie tejto seriálovej predlohy Zlatá labuť.
S rozdelením sérií však pokračuje Markíza aj počas jesene.
Aktuálna tretia séria skončila už 15. epizódou, ktorú odvysielala Markíza tento utorok. Seriál mal pôvodne koniec 3. série priniesť až vo štvrtok, zmena zaradenia epizód nastala po chaotickom presúvaní finálovej predvolebnej debaty Markízy.
Aktualizácia: Markíza však v skutočnosti aj pre 3. sériu mala pripravovať celkovo 20 častí. K jej ukončeniu tak pristúpila skôr, pôvodne mala počítať s úplne iným finále. Viac v tomto článku.
Prečo Dunaj takto rozdeľuje?
Diváci sú pri vysielaní seriálov dlhodobo zvyknutí, že televízie v jeden sezóne nasadzujú po jednej sérii.
Pri aktuálnych intenzívnejšie nasadzovaných seriálových projektoch Dunaj či Nemocnica je rozdelenie do sérií už skôr formalitou a vyplýva skôr z potrieb televízií, koľko epizód v sezóne nakoniec potrebujú odvysielať.
V prípade Dunaja môže mať častejšie delenie sérií aj dejový dôvod.
Markíza totižto medzi každou sériou posúva obdobie, v ktorom sa seriál odohráva, o niekoľko mesiacov dopredu. Mení tým dynamiku medzi jednotlivými postavami či ich samotné osudy a pomáha si preskakovať prípadné hluché či ťažko spracovateľné udalosti v deji.
Pre divákov zároveň ide o atraktívny moment, keď sú zvedaví, kam sa osudy ich hrdinov za ten čas posunuli.
Zakončenie novým rekordom
Dunaj pokračuje v silnej diváckej vlne a aj vo formálnom závere 3. série ešte pridal niečo navrch.
Zakončil ju totiž novým rekordom v obchodnej cieľovke, na ktorú Markíza a Joj predávajú reklamu a je tak pre ne najdôležitejšia.
Dunaj, k vašim službám trhol doposiaľ najvyšší rating v obchodnej cieľovke 8,7 % s podiel na trhu na úrovni 28,3 %. Podielovo šlo o štvrtý najvyšší výkon od začiatku vysielania seriálu.
Nadpriemerný úspech zaznamenal Dunaj aj v celkovom publiku, keď si ho pozrelo 514-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke.
Ide o dorovnanie druhého najvyššieho výkonu v histórii vysielania a len tretiu epizódu, ktorá zlomila polmiliónovú hranicu.
Koľko častí dostane 4. séria?
Vysielanie Dunaja pokračuje plynule aj naďalej.
Na Markíze je seriál aktuálne tým najsledovanejším z jej ponuky a platí to dokonca aj o celom televíznom trhu pri pohľade na všetky večerné seriály, relácie alebo reality šou.
Televízia tak nemá dôvod vysielanie dobovej ságy, ktorá je koncipovaná ako dlhodobá telenovela, skracovať.
Dunaj, k vašim službám odštartuje štvrtú sadu epizód tento štvrtok 12. októbra po 20:30.
Pokiaľ by Markíza aj pre 4. sériu pripravila iba 15 častí, Dunaj by svoje tohtoročné vysielanie uzavrel už na konci novembra.
Finále by pripadlo presne na 30. novembra.
V podobnom období televízia zvykla končievať aj svoje iné hlavné seriálové ťaháky ako Sestričky alebo Pán profesor.
Nebude však prekvapením, ak Markíza potiahne Dunaj pri jeho výkonoch a flexibilnej výrobe nových častí až do začiatku decembra.
Ak by však televízia siahla po 20-dielnej sérii, čo bolo štandardom na jar, Dunaj by jej vystačil až do utorka 18. decembra.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“