Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: koláž MB

Exkluzívne

Markíze sa rozpadáva vianočný program: Konkurencia jej vyfúkla ďalšiu kultovú klasiku!

Televízny líder prichádza o najväčšie klasiky, ktoré posledne vysielal na Štedrý deň.

Exodus vianočných klasík na obrazovke televízneho lídra pokračuje.

Ešte pred siedmimi rokmi bola Markíza tou, na ktorej obrazovke sa vysielali prakticky všetky najobľúbenejšie vianočné česko-slovenské filmy.

Tri oriešky pre Popolušku, Princezná so zlatou hviezdou na čele, Perinbaba, Bol raz jeden kráľ, Pyšná princezná, S tebou ma baví svet a na mnohé ďalšie držala celé roky prakticky monopol, keď neustálym predlžovaním zmlúv s filmovými ústavmi, niekedy aj za otáznych okolností, nepustila k najväčším vianočným klasikám konkurenciu.

Tá sa búrila voči neférovým podmienkam, nakoľko ku zlatému fondu českej a slovenskej kinematografie nemala rovnaký prístup. K zmene pravidiel došlo až v roku 2016, kedy prebehol historicky prvý žreb českých klasík.

Výkladnou skriňou všetkých televízií počas vianočných sviatkov je program Štedrého dňa.

Po zavedení žrebu českých klasík sa tak najväčšia pozornosť, prirodzene, upínala na Tri oriešky pre Popolušku, ktoré Markíza nikdy nepustila z rúk.

Hneď na prvom žrebe sa k nim však dostala konkurenčná Jojka, ktorá na Vianoce 2017 z Popolušky urobila udalosť a na jej obrazovke zaznamenala rozprávka významný nárast sledovanosti.

Od zavedenia žrebu sa už Markíza dostáva k Trom orieškom iba sporadicky – zo šiestich rokov ich odvysielala iba dvakrát, trikrát sa k nim dostala Joj, dvakrát zas RTVS.

Ako skladala Štedrý večer

Stratou viacerých klasík bola Markíza nútená hľadať na Štedrý deň alternatívy.

V prípade absencie Troch orieškov pre Popolušku jej čas o 19. hodine v priebehu Štedrého večera začala od roku 2017 vypĺňať ruská rozprávka Mrázik, ktorej vysielanie v prime-time televízia presunula z iných dní.

Najčastejšie sa dovtedy vysielal 25. či 26. decembra.

Do druhej časti večera po 20:30 zas televízna jednotka začala v posledných rokoch nasadzovať kultovú českú komédiu Pelíšky.

Tie sa niekoľko rokov na Markíze vysielali až v druhom večernom pásme po klasikách ako Princezná so zlatou hviezdou či S tebou ma baví svet, no po strate klasík zavedením žrebu ich v roku 2017 vracala do prime-time.

V roku 2019 si to už Pelíšky namierili rovno do programu na 24. decembra, kde bývali aj najsledovanejším programom celého Štedrého dňa na Markíze.

Podvečer zas na Markíze počas Štedrého dňa celé roky patril najznámejšej slovenskej rozprávke Perinbaba.

Jej sledovanosť v poslednom období dokonca stúpala a radila sa pravidelne k najsledovanejším programom dňa.

Štedrý deň sa jej rozpadá

Markíza z tejto trojice pravidelných štedrovečerných klasík prichádza rovno o dve.

Ako portál Mediaboom.sk v septembri ako prvý informoval, televízny líder po takmer troch dekádach stratil vysielacie práva na legendárnu rozprávku Juraja Jakubiska, keď Perinbabu na Vianoce vysielala Markíza prakticky od svojho vzniku.

Aj v tomto prípade sa o stratu práv postaralo zavedenie transparentného rozdeľovania klasík, tentoraz na strane Slovenského filmového ústavu.

Perinbabu odvysiela Markíza naposledy tento rok, v rokoch 2024 a 2025 ju už bude vysielať na svojej obrazovke konkurenčná Jojka.

Tá tak bude mať práva na oba Jakubiskove filmy, keď sama sa finančne podieľala na vzniku pokračovania Perinbaba a dva svety. Televíznu premiéru by mohla mať zrovna budúci rok, uvedenie v kinách sa po viacerých odkladoch očakáva v decembri 2023.

Po Perinbabe stratila aj Pelíšky

Markíza navyše ešte v tomto roku príde aj o legendárnu komédiu Pelíšky.

Líder aj v tomto prípade vlastnil vysielacie práva bez prestávky celé roky.

Spravidla komédiu vysielal v predvianočnom období – ako sme už spomenuli, niekoľko rokov ju zaraďoval len po 22. hodine, Markíze sa však vyplatilo vytiahnutie do prime-time od roku 2017.

Pelíšky naplno v hlavnom vysielacom čase zabodovali len rok po ich návrate na 20:30.

V roku 2018 ich Markíza zaradila rovno deň pred Vianocami na 23. decembra, kde vystrelili ratingom 11,7 % s podielom na trhu okolo 26 % v obchodnej cieľovke. Medziročne si polepšili o 4 ratingové body, a to dokonca v priamej konkurencii s filmom Sám doma.

V roku 2019 ich Markíza dokonca do najsledovanejšieho času vytiahla v priebehu dvoch mesiacov po sebe.

17. novembra ich odvysielala v rámci osláv 30. výročia Nežnej revolúcie po spomienkovom dokumente o 21:20, následne ich prvý raz zaradila do programu Štedrého večera, kde v čase o 20:30 zabodovali ratingom 11,5 %.

Klasiky jej preberá Jojka

Perinbabu aj Pelíšky vyfúkla televíznemu lídrovi jej hlavná konkurencia.

Kým Perinbabu bude môcť Markíza na Vianoce odvysielať ešte aj tento rok, Pelíšky podľa našich informácií už počas tohtoročných sviatkov odvysiela Jojka.

Markíza nemá tento rok práva ani na Tri oriešky pre Popolušku či Princeznú so zlatou hviezdou, ktoré z českých klasík patrili k najúspešnejším v jej vysielaní a vysielali sa v hlavných časoch.

Tri oriešky druhý po rok po sebe získala RTVS, na jej obrazovke tak pôjdu aj tieto Vianoce, Princeznú so zlatou hviezdou odvysiela Joj.

Líder si naďalej uchováva prístup k ruskému Mrázikovi, kde si bez problémov predlžuje vysielacie práva aj naďalej.

Televíziu zmenili aj ďalšie kultové komédie, ktoré v sviatočnom období vysielala Markíza.

Práva na Pelíšky predáva Česká televízia, ktorá, ako sme už vlani informovali, v jednom balíku predala Jojke aj dvojicu legendárnych filmov Ako vytrhnúť veľrybe stoličku a Ako dostať otecka do polepšovne.

Tieto dve komédie pravidelne od roku 2009 vysielala Markíza každoročne medzi Vianocami a Silvestrom, zväčša v podvečernom čase pred správami.

Joj ich vôbec po prvý raz uviedla na prelome rokov 2022 a 2023, pričom si to s nimi namierila rovno do prime-time.

Zaznamenala s nimi jasný úspech – Ako vytrhnúť veľrybe stoličku 28. decembra 2022 uspelo ratingom 8,5 % s podielom na trhu 25 % v obchodnej cieľovke, nasledovný film Ako dostať otecka do polepšovne nasadila Joj rovno na 1. januára 2023, kde uhrala podobný výkon 8,1 % s podielom 22,4 %.

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor