Sledovanosť
Let´s Dance prepísalo najhoršie čísla v histórii! Markíza ohlásila triumf, v skutočnosti nevyhrala
Markíza ohlásila nedeľné víťazstvo Let´s Dance aj v ostrej futbalovej konkurencii, za športovým prenosom však v skutočnosti zaostala. Sledovanosť tanečnej šou sa jej navyše prepadla na historické dno.
Najväčšej jarnej televíznej šou Let´s Dance nejde tento rok karta.
Veľký tanečný program, ktorý sa po rokoch vrátil v roku 2022 na obrazovky, zažil vlani úspešný 7. ročník. Napriek mnohým zmenám, najmä na moderátorských postoch, sa šou podarilo v sledovanosti oproti predchádzajúcej šiestej sérii ešte z roku 2017 posilniť a dostať Markízu na titulky novín.
Napriek mimoriadnym nákladom na prípravu šou, ktorá sa kompletne odohráva počas priamych prenosov, rozhodla televízia o okamžitej príprave novej 8. série.
Chcela s ňou zabodovať ešte viac, ako s predošlou, a okrem vlaňajšieho magnetu Jána Koleníka do nej obsadila prvú zahraničnú hviezdu mimo nášho regiónu Maria Cimarra, prvú manželskú dvojicu aj prvý pár so zdravotným znevýhodnením.
Misiu naplnila iba pri štarte
Štart 8. série Let´s Dance napovedal, že sa Markíze na úvod misia podarila.
Ôsmy ročník celebritnej šou predviedol dominantný nástup nad úrovňou sledovanosti predošlej série. Začiatkom marca 2023 sa uviedol na ratingu 9 % v obchodnej cieľovej skupine a s celkovo 605-tisíc divákmi v univerzálnej skupine divákov.
Odvtedy však divácky záujem upadá.
Šou tak nemusí napĺňať veľké vyvolané očakávania, keď každým týždňom kontinuálne stráca.
V treťom týždni sa sledovanosť ôsmeho Let´s Dance oproti štartu prepadla o približne stotisíc divákov celkovo a v obchodnej cieľovke o vyše jeden a pol ratingu. Aktuálne spadla ešte hlbšie.
Prepad na dno
Na konci prvého mesiaca prepísalo Let´s Dance rovno historické minimá.
Najslabším výkonom Let´s Dance v obchodnej cieľovke bol doposiaľ rating 6,9 %, ktorý šou zaznamenala dvakrát ešte na jeseň 2017 v priebehu 6. série.
Jojke sa vtedy darilo tanečnú šou naháňať aj predbiehať s filmovými premiérami, ktoré vyskakovali aj na ratingy okolo 11 %. Práve v roku 2017 zažila Markíza s Let´s Dance veľké sklamanie, keď nákladný program zďaleka nedosiahol na očakávané výkony. Následne sa na päť rokov z obrazoviek vytratil.
Štvrté kolo 8. série Let´s Dance prepadlo ešte hlbšie ratingom 6,6 % s podielom na trhu 23,9 % v obchodnej cieľovke. Ide o najhorší rating v histórii vysielania šou od začiatku vysielania v roku 2006.
V celkovom publiku sa Let´s Dance prehĺbeniu dna vyhlo, výrazne sa mu však priblížilo.
Po prvý raz za uplynulé dve série šou nedosiahla na polmiliónovú hranicu, pozrelo si ju aktuálne priemerne 495-tisíc divákov. Svoj historicky najhorší výkon tak Let´s Dance naďalej datuje ešte do siedmeho kola 6. série, ktoré si vtedy priemerne pozrelo 486-tisíc divákov.
Markíza ohlásila ďalší triumf
Ani prepad k najhorším číslam nezabránil televízii vyhlásiť Let´s Dance za jasného víťaza.
Markíza sledovanosť tanečnej šou považovala za úspech v kontexte mimoriadneho súpera, keď sa v čase nedeľného Let´s Dance odohral kvalifikačný zápas na futbalové EURO 2024 Slovensko – Bosna a Hercegovina.
Išlo o vôbec prvý kvalifikačný duel na Euro odvysielaný na obrazovke RTVS.
Verejnoprávna televízia po novom prišla o polovicu reprezentačných futbalových zápasov Slovenska, ktoré si už strieda s platenou stanicou Sport TV.
RTVS zmenila stratégiu, keď veľké športové prenosy s účasťou Slovákov vracia na obrazovku Jednotky.
Tam sa vysielali dlhoročne, odštartovaním športovej stanice :Šport ich však RTVS od roku 2022 automaticky presunula tam. A to aj v čase, kedy si nový kanál nenašli všetci diváci. Citeľne sledovanosť veľkých prenosov padla, čo sa prejavilo napríklad aj na radikálnom prepade sledovanosti prenosov MS v hokeji v roku 2022.
Markíza v tlačovej správe informovala, že sa tanečná šou stala „suverénne najsledovanejším nespravodajským programom nedele v oboch hlavných cieľových skupinách“.
Poraziť tak mala ako seriál Einstein na Jojke, tak aj kvalifikačný futbal či všetky ostatné programy nedele mimo spravodajstiev.
U mladých vyhral futbal
Tanečná šou však toto postavenie v mladšej cieľovke dosiahla iba formálne v rebríčku sledovanosti pre rozdelenie kvalifikačného zápasu medzi dve stanice.
Markíza úspech Let´s Dance totižto hodnotila pri porovnaní samostatnej sledovanosti futbalu na obrazovke Jednotky a stanice :Šport, nie v jej súčte. Sama pritom v tlačovej správe zdôraznila, že sa prenos vysielal na dvoch staniciach.
Futbal Slovensko – Bosna a Hercegovina pritom dosiahol na oboch staniciach podobnú sledovanosť.
Kým na Jednotke zápas zaznamenal v obchodnej cieľovke ratingy okolo 4 %, v súčte s vysielaním na :Športe už futbalový prenos RTVS uhral ratingy 6,8 % v prvom polčase a 7,3 % v druhej polovici.
V obchodnej cieľovke, ktorú Markíza zdôrazňuje ako jedinú podstatnú, tak futbal v oboch polčasoch priemernú sledovanosť štvrtého kola Let´s Dance zdolal.
Kde bola tanečná šou úspešnejšia, je univerzálna cieľová skupina, ktorá je relevantnejšia pre verejnosť. Vyjadruje totiž všeobecnú popularitu programov na Slovensku.
V súčte vysielania na Jednotke a stanici :Šport kvalifikačný futbal sledovalo priemerne 390 a 404-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke. V tej sa Let´s Dance skutočne stalo suverénnym nespravodajským víťazom dňa.
Einstein v konkurencii futbalu rástol
V obchodnej cieľovke označila Markíza za suverénny náskok necelého ratingu pred podvečerným magazínom Nové bývanie. Ten dosiahol rating 5,8 % s podielom na trhu 22,6 % v obchodnej cieľovke. V tej univerzálnej si ho pozrelo celkovo 377-tisíc divákov.
Napriek futbalu v nedeľný večer porástla Jojka.
Rovnako iba necelý rating delilo priemerne Let´s Dance od priamej konkurencie seriálu Einstein, ktorý napriek futbalu zvrátil minulotýždňový prepadák a porástol o sedem desatín ratingu na výkon 5,7 % s podielom na trhu 16,5 % v obchodnej cieľovke. Odpútal sa tak od sledovanosti seriálu Hranica či šou Ruža pre nevestu, ktoré patria medzi najmenej výkonné programy večerného vysielania.
Celkovo si Einsteina pozrelo 260-tisíc divákov, čo je vôbec najmenej spomedzi všetkých seriálov na trhu.
Celkovo viac divákov ako Let´s Dance mala v nedeľu politická diskusia Na telo, ktorú si pozrelo až 507-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke. V obchodnej skupine doťahovala priemernú sledovanosť večernej tanečnej šou Markízy s ratingom 6,4 %.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“