Sledovanosť
RTVS s hokejom ani raz nezlomila divácky milión: Na športovej stanici stratil státisíce divákov!
Až vo vybičovanom večernom štvrťfinále sa sledovanosť hokejových majstrovstiev priblížila k magickej miliónovej hranici, na minuloročnú úroveň sa pozerala tento rok len z diaľky.
RTVS sa po presune hokejových zápasov Slovenska z hlavnej jednotky na nový športový kanál nepodarilo s najsledovanejšou televíznou udalosťou roka ani v jednej hokejovej tretine pokoriť kľúčový milión.
Verejnoprávna televízia sa takto hokejovou sledovanosťou vrátila o približne päť rokov dozadu.
V čase, kedy sa Slováci trápili s vlastnou hrou, záujem o slovenský hokej rapídne opadol, pod čo sa podpísali aj výsledky nášho mužstva a pravidelný nepostup do štvrťfinálových bojov.
Hokeju to v televíznej sledovanosti prinieslo tri najslabšie ročníky v rokoch 2016 až 2018, no aj napriek tomu sa zápasy Slovenska aj vtedy dokázali aspoň v jednom zápase dostať nad kľúčovú hranicu 1 milióna divákov. Výnimkou bol len rok 2017, ktorý RTVS tento rok napodobnila napriek výrazne lepšej hre Slovákov a postupu do štvrťfinále.
RTVS sa s prepadom sledovanosti hokejových majstrovstiev potýkala od začiatku šampionátu.
Kým vlani sa už druhý zápas dostal nad divácky milión, tento rok sa úvodné duely prepadli o státisíce s priemernou výkonnosťou okolo 400 až 600-tisíc divákov. Pokles potvrdili aj podiely na trhu, ktoré sa z úrovne okolo 50 % prepadli najčastejšie medzi 30 – 45 %.
Sledovanosť sa dvíhala tradične s rastúcou šancou Slovenska na dobrý výsledok a postup do vyraďovacej časti.
V záverečných troch zápasoch skupiny sa už sledovanosť najsilnejších tretín ťahala aj k úrovni 700 a 800-tisíc divákov a k 50% podielom na trhu. K miliónu sa aspoň priblížila až v poslednom zápase Slovenska na turnaji.
Najsledovanejší zápas turnaja opäť zaostal
Štvrťfinálový duel Slovenska proti domácemu Fínsku sledovalo vo štvrtok po 19. hodine po tretinách 722, 976 a 943-tisíc divákov starších ako 12 rokov, čo je najviac v celom aktuálnom ročníku MS v hokeji.
RTVS však aj naďalej potvrdila pokles sledovanosti hokeja od presunu na športovú stanicu, keď podiely na trhu dosiahli výkony len na úrovni 39, 45 a cez 41 %. Ani raz tak nedosiahli bežnú 50% hranicu z minulých rokov.
Najmä v najsilnejších zápasoch je slovenský hokej zvyknutý na podiely na trhu okolo 50 – 60 % a sledovanosť nad úrovňou 1 milióna divákov v univerzálnej skupine 12+.
Ďaleko za vlaňajším maximom
Pre porovnanie, minulý rok sa najsledovanejším zápasom turnaja stal posledný zápas Slovenska v základnej časti, v ktorom naša reprezentácia nastúpila proti Švédsku.
Vtedy každá jedna tretina prekročila miliónovú hranicu, keď taktiež večerný duel po tretinách sledovalo 1,17 milióna, 1,37 milióna a viac ako 1,39 milióna divákov. Podiely na trhu šli na úroveň 50,5 a dvakrát cez 53 %. Nad miliónom bol hokej dokonca aj v prestávke medzi druhou a treťou tretinou.
Len medziročne sa tak v porovnateľnom zápase sledovanosť hokeja na RTVS prepadla o približne 400-tisíc divákov.
Aj vlani zároveň Slovensko postúpilo do štvrťfinále, kde narazilo na silnejšieho súpera USA. Zápas sa odohral v poobedných hodinách po 15. hodine, pričom skončil jasnou prehrou Slovákov 1:6. Vtedy po tretinách duel poobede pri nepriaznivom vývoji sledovalo 670, 714 a 653-tisíc divákov. Podiely na trhu však vystrelili dvakrát na 60 %, v tretej tretine pri rozhodnutom zápase stále podiel prekročil 51 %.
Ešte lepšie na tom bol hokej v roku 2019 pred pandemickou prestávkou, kedy sa hneď viacero zápasov dostalo nad úroveň 1,4 milióna divákov. Šlo o rekordný ročník posledného obdobia, keď sa šampionát uskutočnil na Slovensku a v samotnej hre Slovákov sa začalo prejavovať nové trénerské vedenie na čele s Craigom Ramsayom.
Rekordy ostatných ročníkov MS v hokeji (12+)
MS v hokeji 2012
Slovensko – Rusko (finále, 2. tretina) – 1,788 milión divákov (najsledovanejšia hokejová tretina v celej ére peoplemetrov od roku 2004)
Slovensko – Rusko (finále, 3. tretina) 1,640 milióna divákov
Slovensko – Rusko (finále, 1. tretina) 1,519 milióna divákov
Slovensko – Česko (semifinále, 3. tretina) 1,453 milióna divákov
MS v hokeji 2013
Slovensko – Rusko (základná časť, 2. tretina) – 1,129 milión divákov
MS v hokeji 2014
Slovensko – Nórsko (základná časť, 3. tretina) – 1,197 milión divákov
MS v hokeji 2015
Slovensko – Bielorusko (základná časť, 3. tretina) – 1,388 milión divákov
(najsledovanejšia hokejová tretina za posledné 3 roky. Ročník s výrazným nárastom divákov, ktorý prekonal sledovanosť predošlých dvoch ročníkov – a teda úroveň 1,2 milióna divákov, hneď so štyrmi zápasy. Tie boli zároveň v každej tretine nad miliónom. Rovnako sa nad milión dostal ešte aj úvodný duel s Dánskom vysielaný po 12. hodine)
MS v hokeji 2016
Slovensko – Francúzsko (základná časť, 3. tretina) – 1,12 milióna divákov
Slovensko – Francúzsko (základná časť, 2. tretina) – 1,02 milióna divákov
(jediný zápas šampionátu, ktorý pokoril miliónovú sledovanosť)
MS v hokeji 2017
Slovensko – Lotyšsko (základná časť, 2. tretina) – 970-tisíc divákov
(historicky jeden z najslabších rokov vôbec)
MS v hokeji 2018
Slovensko – Česko (základná časť, 3. tretina) – 1,04 milióna divákov
(jediná tretina, v ktorej sa sledovanosť dostala cez miliónovú hranicu)
MS v hokeji 2019
Slovensko – Nemecko (základná časť, 2. tretina) – 1,457 milióna divákov
Slovensko – Kanada (základná časť, 2. tretina) – 1,424 milióna divákov
Slovensko – USA (základná časť, 3. tretina) – 1,415 milióna divákov
Slovensko – Fínsko (základná časť, 2 tretina) – 1,409 milióna divákov
(nad miliónovú hranicu sa dostalo až 14 tretín hokeja, pravidelne dokonca nad hranicu 1,3 milióna divákov)
MS v hokeji 2020
Šampionát zrušený kvôli pandémii covid-19.
MS v hokeji 2021
Slovensko – Švédsko (základná časť, 3. tretina) – 1,398 milióna divákov
Slovensko – Švédsko (základná časť, 2. tretina) – 1,371 milióna divákov
Slovensko – Dánsko (základná časť, 3. tretina) – 1,177 milióna divákov
Slovensko – Švédsko (základná časť, 1. tretina) – 1,172 milióna divákov
(nad milión sa zároveň dostali ešte ďalšie tri hokejové tretiny zápasov)
MS v hokeji 2022
Slovensko – Fínsko (štvrťfinále, 2. tretina) – 976-tisíc divákov
Slovensko – Fínsko (štvrťfinále, 3. tretina) – 943-tisíc divákov
Slovensko – Taliansko (základná časť, 3. tretina) – 826-tisíc divákov
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“