Nové projekty
Ďalšia televízna pohroma jari: Lego Masters pri štarte najväčším prepadákom sezóny!
Televízna novinka pre záver jarnej sezóny dopadla pre Markízu aj českú Novu vôbec najväčším prepadákom za dlhé roky.
Svetová novinka Lego Masters, ktorá v zahraničí boduje v množstve krajín, v česko-slovenskej verzii nezaujala už od kampane.
Televízna novinka, ktorú sa Markíza a Nova rozhodli uviesť na záver jarnej sezóny, už k prvej časti neprilákala divákov. Nedeľná federálna prime-time šou tvrdo prepadla v oboch krajinách, pričom dosiahla jeden z vôbec najhorších štartov v celej histórii oboch televízií.
Lego Masters pri štarte na Markíze uhralo rating iba 3,5 % s podielom 11,5 % v komerčnej cieľovke. Celkovo si novinku pozrelo 161-tisíc divákov starších ako 12 rokov, čo znamenalo podiel len okolo 9 % v univerzálnej cieľovke.
Lídrom nedeľného večera bola Joj s premiérou francúzskej komédie Ibiza, ktorá dosiahla rating 5,7 % s podielom 18,9 % v obchodnej cieľovke. Komédia sa dokonca stala najsledovanejším z večerných programov víkendu.
Problémom Lego Masters pre zvyšok vysielania môžu byť aj výrazne negatívne ohlasy publika na sociálnych sieťach, ktoré zaznamenala pri prvej časti.
Televíziám sa lokálna verzia známej šou zo sveta nevydarila a je tak otázne, aká časť publika z úvodného dielu ostane šou sledovať pre zvyšné tri týždne.
Markíza a Nova pôvodne naplánovali vysielanie Lego Masters v hlavnom nedeľnom prime-time pre celý mesiac, s finále v nedeľu 26. júna.
Najväčší prepadák jari
Nová šou sa tak v závere jari stihla stať najväčším televíznym fiaskom sezóny.
S úvodným dielom takto zlý výkon nedosiahla ani jarná pohroma televízie Survivor, ktorá sa v januári tohto roka – napriek odkladanému štartu aj náhlej zmene vysielacieho dňa, uviedla ešte na ratingu 5,4 % s podielom 17,6 % v komerčnej cieľovke. Celkovo nástup reality šou vtedy sledovalo priemerne 230-tisíc divákov.
Takto zle si s úvodnou časťou neviedli ani najväčšie televízne neúspechy z minulých rokov.
Podobne zlý štart, ako Lego Masters, zažila na konci roka 2015 novinka Markízy Majster pekár, ktorá sa však nevysielala v prime-time, ale podvečer proti vtedy úspešnej šou Moja mama varí lepšie ako tvoja. I tak s prvou časťou uhrala o málo vyšší rating 3,6 % s podielom 15,1 %.
Ešte aj jeden z najhorších seriálov Markízy Divoký Zapadákov, štartujúci v dobe veľkého poklesu sledovanosti televízie po odchode z antény vo februári 2017, po kampani prilákal 7,3 % divákov pri podiele 19,8 %. Padal až následne.
Ďalší tvrdý neúspech Markízy z rovnakého obdobia, doku reality šou Baby Boom, ešte štartovala po masívnej kampani na ratingu 6,5 % s podielom 17,3 %.
Minimálne s prvou časťou po kampani uspeli aj najväčšie prepadáky z obrazovky Joj.
Veľká šou Zlatá maska či večerné seriály Bola raz jedna škola alebo Bodka sa uviedli pri štarte na ratingoch v poradí okolo 8,6, 7,5 a 9,4 % s podielmi nad 20 %. Veľmi rýchlo však svoje ratingy premenili na pravidelné podiely na trhu, keď do pár týždňov prepadávali pod hranicou podielových 10 %. Každý z projektov po prvých častiach skončil v prime-time.
Naopak, na úrovni Lego Masters zažila prepadák súťažná šou Lucky Room, ktorá bola v marci 2019 novinkou Joj pre podvečerné vysielanie. Pri štarte ju však televízna dvojka nasadila mimoriadne do sobotného prime-time na 20:30, kde vybuchla s ratingom 3,4 % a podielom 9,2 % v komerčnej cieľovke. Nedarilo sa jej ani podvečer.
Katastrofa aj v Česku
Ešte väčší problém, ako na Slovensku, je výkon úvodnej časti Lego Masters v Českej republike.
U susedov šou pri štarte dosiahla podiel len cez 12 %, čo pre Novu znamená absolútny prepadák. Tá na takto hlboko podpriemerné výkony v hlavnom vysielacom čase nie je zvyknutá, na rozdiel od slovenskej sestry.
Na Markíze podobné podielové výkony v priebehu celej jari dosahovali ako Survivor, Horná Dolná, tak v ostatných týždňoch Utajený šéf, viaceré večerné filmy či 2 na 1, Nova sa so svojím večerným programom snaží držať nad úrovňou 20 %. Väčšinu sezóny sa jej to darilo, a to aj so Survivorom.
Pri podobných číslach, na akých odštartovalo Lego Masters, Nova túto jar z vysielania sťahovala po troch epizódach nový seriál Šéfka. Nakoľko nová šou tento výkon dosiahla už s úvodným dielom, je otázne, ako dlho v programe v hlavnom čase vydrží.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“