Pikošky
Jednotka s ďalším fiaskom v prime-time: Státisícový projekt prepadákom, predbehla ho aj Dvojka!
RTVS nechala vyrobiť desaťdielny dokument za viac ako 750-tisíc eur, okrem zlého názvu sa opäť trápi s nasadením. Od prvej časti prepadáva.
V rokoch 2018 a 2019 realizovala RTVS projekt s veľkým potenciálom Najväčší Slovák. Originálny formát, ktorý je postavený na hlasovaní o najväčšej osobnosti daného národa, vyvolal vo viacerých krajinách veľkú pozornosť verejnosti, na Slovensku sa dočkal skôr topornejšej podoby a postupnej straty záujmu o anketu.
Anketu spustila RTVS na jeseň 2018, v prvej časti diváci mohli poslať hlas ľubovoľnej osobnosti. Do 1. 1. 2019 bolo známych sto osobností, ktoré sa v diváckom hlasovaní umiestnili na priečkach 1 – 100, prvá desiatka následne pokračovala do finálovej fáze ankety. Počas nej, od januára do 1. mája, odvysielala RTVS desať dokumentov a diskusií o jednotlivých osobnostiach, ktoré sa umiestnili v najvyššej 10-tke.
Režisér Najväčšieho Slováka Peter Núñez už v tom čase avizoval aj vznik výpravnejších dokumentov o desiatich najväčších Slovákoch podľa hlasovania.
Malo ísť o plnohodnotné dokumenty, ktoré predstavia osobnosti z TOP 10 ankety Najväčší Slovák. RTVS nakoniec aj uzatvorila zmluvu na realizáciu týchto desiatich dokumentov. Vyznačovať sa mali aj tým, že prejdú čiastočnou dramatizáciou, Núñezova produkčná spoločnosť NUNEZ NFE s.r.o. si za ne vypýtala od verejnoprávnej televízie podľa Centrálneho registra zmlúv vyše 756-tisíc eur.
Projekt niesol pracovný názov DNA: Hrdina. Tvorcovia s televíziou nakoniec rozhodli o ešte náročnejšom názve Slovenský panteón, ktorý priamo zahatal cestu k väčšinovému publiku.
Napriek tomu, že jeden dokument z desaťdielnej série stál vyše 75-tisíc eur, za čo Markíza či Joj nakrúcajú jeden diel z ich produkčne najväčších seriálov, nákladná dokumentárna séria sa uviedla ako prepadák.
Prvý diel dokumentu, venovaný Milanovi Rastislavovi Štefánikovi, odvysielala RTVS pri príležitosti 140. výročia jeho narodenia 21. júla 2020. RTVS ho mimoriadne zaradila po priamom prenose spomienkovej slávnosti k výročiu o 12:40 na Jednotku, kde si ho na obed pozrelo priemerne 46-tisíc divákov s podielom 7,4 %. Zároveň v rovnaký deň bežal v prime-time o 20:10 na žánrovej Dvojke, videl ho podobný počet divákov – 44-tisíc, pri podieli 2,4 %.
Následne sa po dokumentárnej sérii zľahla zem. RTVS ju vytiahla až teraz od nového roka, kedy plánuje odvysielať všetky časti.
Popri nevýraznom názve sa však RTVS postarala aj o ďalší programový prešľap, keď sériu zrazu miesto Dvojky nasadila do prime-time Jednotky.
Napriek tomu, že ide o nákladný projekt, už od názvu je priúzko zacielený pre menšiu stanicu. RTVS ho ale vytiahla ako hlavný prime-time program pre začiatok roka na hlavný kanál, a to rovno do najexpenovanejšieho nedeľného večera, kedy pri obrazovke trávi čas zvyčajne vôbec najviac divákov.
Kým bežne tak v nedeľný večer z vlastnej tvorby ponúka Jednotka RTVS svoje najväčšie seriálové projekty ako Hniezdo či Tajné životy, teraz verejnoprávna televízia televízny večer pre najbližšie týždne vyskladala na Jednotke programom pre žánrovú Dvojku. Iba po nedávnom prepadáku na Nový rok ju tak uplynulú nedeľu čakal ďalší.
Slovenský panteón, tentoraz venovaný mimoriadnej osobnosti Antonovi Srholcovi, dosiahol v nedeľu o 20:30 na Jednotke polovičný podiel oproti priemerom stanice, iba 6 %, dokument pri väčšom počte divákov pri obrazovke sledovalo 153-tisíc divákov. V komerčnej cieľovke dokument prepadol s podielom iba vyše 4 % a predbehla ho aj Dvojka s premiérovým dokumentom o Michaelovi Jacksonovi. Dvojka bola v tom čase nadpriemerná s podielmi okolo a vyše 5 % v hlavných cieľovkách, celkovo jej dokument videlo 138-tisíc divákov.
V minulosti po inom programovom prešľape RTVS vlastný projekt s podobnou sledovanosťou a ešte nižším podielom na trhu náhle z večera sťahovala.
Ešte viac Jednotka prepadla v ďalšiu časť nedeľného večera, kedy odvysielala životopisný film Popieluszko: Sloboda je v nás. V univerzálnej cieľovke dosiahla podiel iba 4,6 %. Jednotka tak dosiahla výkony, ktoré by boli nadpriemerom pre žánrovú Dvojku.
Slovenský panteón bude v nedeľnom prime-time Jednotky pokračovať aj ďalšie týždne. Najbližší dokument bude venovaný Jánošíkovi, následne RTVS odvysiela slovenský film Jánošík: Pravdivá história.
Ani samotná anketa Najväčší Slovák sledovanosťou nezažiarila. Finálový galavečer v máji 2019 sledovalo 270-tisíc divákov s podielom 13,8 %, kým otvorenie finálového hlasovania na Nový rok 2019 malo dvojnásobnú sledovanosť.
Anketa vôbec neoslovila mladých divákov, finále v komerčnej cieľovke prepadlo s ratingom iba 2,3 % a podielom 6,9 %.
Od otvorenia hlavného hlasovania 1. januára 2019 do jeho uzavretia 1. mája prišlo do ankety vyše 108-tisíc hlasov. Realizátori projektu celkovo označili anketu v rámci počtu hlasov v porovnaní s inými krajinami za úspech.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“