Aktuality
Veľké očakávania nenaplnil: Najväčší seriál Markízy aj Novy rekordy netrhá ani za hranicami!
Námet, ktorý mal stáť na začiatku novej seriálovej epochy českého televízneho lídra, nestačí ani na priamu televíznu konkurenciu v podobe dlhodobého seriálu.
Veľkou televíznou udalosťou Markízy a Novy sa na začiatku tohto roka stalo uvedenie dvoch adaptácií originálneho seriálového námetu pod pracovným názvom Obchodný dom.
Námet z pera českých tvorcov, ktorí mohli hľadať inšpiráciu vo viacerých zahraničných seriáloch ako Velvet či Vitajte v Raji, vznikal pôvodne v tichosti, pričom podobne na tom boli aj samotné adaptácie, o ktorých sa začalo hovoriť až v posledných mesiacoch minulého roka.
Výsledkom boli slovenský seriál Dunaj, k vašim službám a česká verzia Zlatá labuť, do ktorých televízie obsadili plejádu známych hercov aj mladých tvárí.
Nová seriálová epocha
O to väčšie ambície panovali pred uvedením seriálového námetu na obrazovky.
Markíza aj Nova priznali, že ide o prvý seriál tohto druhu v celej ich histórii.
„Dunaj, k vašim službám je skutočne výnimočný projekt. Ide totiž o úplne prvý dobový seriál TV Markíza v celej jej viac než 26-ročnej histórii,“ uviedla pred štartom seriálu programová riaditeľka Markízy, Silvia Majeská.
V Česku nezaznievali len známe slová o potenciáli obrej sledovanosti, ale aj o novej seriálovej epoche s projektom, ktorý veľkosťou a výpravou nenachádzal na obrazovke Novy obdobu.
„Nova sa doteraz príliš nevenovala dobovým seriálom, a tak pre mňa bolo lákavé môcť byť v tomto zmysle pri štarte novej epochy. A inak všeobecne povedané – môcť sa venovať takto veľkému a náročnému seriálu, ktorý pobeží v hlavnom čase a má potenciál obrej sledovanosti, a navyše je kvalitný, je vlastne producentský sen,“ uviedla vlani kreatívna producentka Novy, Klára Follová.
Dvojkou na trhu u susedov
Práve v Česku však prvý výpravný seriálový projekt Novy zažíva veľké sklamanie.
Miestnej verzii s názvom Zlatá labuť sa darí ďaleko za očakávaniami, keď už po prvej časti seriál padol do pozície trhovej dvojky.
Zlatá labuť mala začiatkom februára vo štvrtkovom prime-time odštartovať na Nove s vyše miliónom divákov. V miestnej obchodnej cieľovke si mala pripísať ešte silný podiel na trhu takmer 28 %
Po týždni však nasledoval tvrdý prepad.
Zlatá labuť mala od druhej časti prísť o štvrtinu divákov a usadiť sa celkovo medzi 700 až 800-tisíc divákmi. V podiele na trhu v miestnej obchodnej cieľovke sa seriál prepadol na úroveň okolo 20 – 22 %.
Prvý výpravný dobový seriál na Nove sa zároveň v oboch hlavných cieľových skupinách prepadol do pozície dvojky na trhu.
Markíza a Nova aj po rokoch bojujú o zotrvanie v pozícii televíznej jednotky na trhu, na ktorú boli dlhé roky zvyknuté v minulosti v čase slabšej konkurencie. Pozícia lídra je tak pre nich stále prioritou.
Na Slovensku aj v Česku došlo pri uvádzaní Dunaja či Zlatej labute k podobnej ambícii televízií.
Kým u nás chcela Markíza s novinkou zaútočiť na dlhodobý seriálový projekt konkurenčnej Jojky Nemocnica, Nova postavila Zlatú labuť proti prakticky dominujúcej Zoo. Tá je taktiež dlhodobejším seriálom vysielaným v utorky a štvrtky.
Zoo sa však už od druhej časti Zlatej labute vrátila vo štvrtky späť do vedenia.
Zlatá labuť má nakročené stať sa jedným z najväčších sklamaní Novy.
Minulý rok na jar sa dokonca lepšie na Nove darilo aj federálnej reality šou Survivor, ktorá síce bývala dvojkou na trhu v celkovom publiku, no v obchodnej cieľovke, na ktorú Nova predáva reklamu, bývala v silnejšej pozícii a pravidelným lídrom.
Survivor sa na obrazovke stretával okrem iného s predchodcom primáckej Zoo – seriálom Slunečná, ktorý sa zaradil k najúspešnejším seriálom v histórii Primy, keď po dlhých rokoch ako prvý zosadil z trónu dlhodobo neporaziteľnú Nemocnicu v ružovej záhrade.
Dunaj jeden cieľ naplnil
Ani na Slovensku nepriniesol Dunaj, k vašim službám svojej televízii výrazné nadpriemery.
Slovenská verzia sa uviedla dokonca vôbec najslabšie spomedzi doterajších dobových seriálov.
Dunaj ďaleko za sebou zanechali projekty ako Mária Terézia, 1890 aj Slovania. Značne viac divákov dokonca pri štarte prilákala aj niekdajšia prvá výpravne prezentovaná telenovela Divoké kone.
Dunaju sa dosiaľ podarilo naplniť jeden cieľ, a to vrátiť Markízu späť do vedenia v obchodnej cieľovej skupine v čase vysielania konkurenčného seriálu Nemocnica.
Práve na ten sa Markíza posledné dva roky zameriava, keď Nemocnica od jesene 2021 vo väčšine svojho vysielania svoju konkurenciu porazila.
Dunaju sa Nemocnicu v obchodnej cieľovke darí predbiehať zväčša len v rádoch desatín ratingu.
Zmena začala nastávať posledné dva týždne vo štvrtky, kedy sa nožnice medzi seriálmi otvárajú. Tento štvrtok napríklad Dunaj porástol na jeden zo svojich najvyšších ratingov 7,5 %, kým Nemocnica padla na vlažný výkon 6,1 %.
Nemocnica si, naopak, ešte udržuje vo väčšine dní vedenie v univerzálnej cieľovej skupine. Dunaj sa jej však začína približovať a častejšie ju celkovo aj predbieha.
Priemerne sa Dunaj aktuálne ratingovo hýbe v širšom okolí 7 %, v utorky naďalej padá pod túto hranicu. V podieloch na trhu mu patria priemery okolo 22 % v obchodnej cieľovke. V celkovom publiku sa pravidelne drží nad hranicou 400-tisíc divákov.
Pre porovnanie, na ratingy okolo 6,5 % spadli na jeseň 2021 seriály Sestričky a Horná Dolná v čase, kedy ich úspešne oslabila jojkárska Nemocnica vtedy ešte ako televízna novinka. Markíza následne reagovala kompletným prekopaním prime-time od jari 2022. Po čase od zmien upustila.
Na úrovni sledovanosti Dunaja sa s väčšinou častí hýbala štvrtá séria Pána profesora. Toho vlani Markíza presúvala z pôvodných pondelkov na utorky do konkurencie Nemocnice, kde prišiel o značnú časť divákov. Ešte do tretej série dosahoval ratingy okolo 9,5 %, maximá trhal až na úrovni 13 %.
Vlaňajší seriálový hit Druhá šanca, na ktorý chcela Markíza pri jej ročnom pauzovaní nadviazať ešte väčšou novinkou práve v podobe Dunaja, dosahoval ratingy okolo 9,5 – 11 %.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“