Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Foto: Markíza

Aktuality

Valec Markízy sa otriasa: Joj zabralo Bez servítky, Oteckovia padajú k najslabším číslam od štartu!

Joj sa prvýkrát od nástupu denného trháku Oteckovia začala podvečer presadzovať, s Bez servítky radikálne obrátila vývoj a Markíze sa dotiahla dosiaľ najbližšie.

Nová verzia dennej reality šou Bez servítky Joj po počiatočnom kolísaní zafungovala aj po návrate dominujúcich Oteckov.

Tí od samotného štartu v januári 2018 prevalcovali podvečerné vysielanie o 18. hodine, v ktorom sa Joj začala už rok predtým postupne trápiť. Po nástupe denného seriálu Oteckovia však padla aj na svoje historické minimá, keď sa jej okrem čiastočného úspechu kvízu IQ Taxi nevydaril žiadny ďalší krok s náhradou Moja mama varí lepšie ako tvoja, ktorá sama padala do hlbokých podpriemerov.

Joj pre rok 2021 rozhodla o zmene podvečernej konkurencie a vytiahla na 18. hodinu niekdajšiu podvečernú šou Markízy Bez servítky. Po zisku licencie na zahraničný formát si Joj najprv vyskúšala jej českú verziu Prostřeno a následne oznámila výrobu vlastnej pod pôvodným názvom známym z obrazovky konkurencie.

Práve niekdajší formát Markízy je dnes jej najsilnejšou konkurenciou.

Bez servítky sa po necelých dvoch mesiacoch vysielania na obrazovke Joj zastabilizovalo. Sledovanosť šou sa aj po nástupe konkurencie Oteckov v polovici januára začala postupne dvíhať a usadila sa na pravidelnej úrovni v okolí 5 ratingov. Proti Oteckom dosiaľ na takéto ratingy žiadny pravidelný program nedosiahol.

Pre televíznu dvojku ide o radikálny obrat.

Ešte minulú jeseň dosahovala podvečer v rámci podielu na trhu úroveň len okolo 8 – 12 %. S Bez servítky zaznamenala tretinový až polovičný nárast, keď sa aktuálne spravidla hýbe najnižšie v okolí 14 % a rastie k hodnotám okolo 17 %. Pre Joj ide v rámci celodennej sledovanosti o nemalý nadpriemer, s vyššími výkonmi kuchárska reality šou doťahuje už aj priemerné výkony prime-time.

Zaujímavosťou je, že ešte vlani sa podvečer na Joj darilo doťahovať Jednotke s tradičnou rodinnou šou 5 proti 5. Reláciu Moja mama varí lepšie ako tvoja dokonca dokázala v niektorých prípadoch aj predbehnúť. Aktuálne už verejnoprávna šou dosahuje spravidla polovičné výkony Bez servítky.

Kým Joj sa momentálne nachádza v rámci podvečera vo svojej najsilnejšej sezóne od štartu Oteckov, Markíza vo štvrtom roku vysielania denného seriálu začína pociťovať jeho únavu.

Aj keď už vlani seriál definitívne opustil podiely na trhu blížiace sa až k 40 % z prvých dvoch rokov svojho vysielania , čím aj dvojnásobne prekračoval celodenné priemery Markízy, stále držal vysoký štandard.

Minulý rok už Oteckovia síce začali častejšie padať aj pod podielových 30 %, naďalej im patril štandard, ktorý sa hýbal v okolí 29 až 35 %. Neraz vo svojom čase dosahovali trojnásobné výkony oproti Mojej mame na Joj.

Aktuálny výkon Oteckov však doťahuje už ich historické minimá.

Uplynulý týždeň dosiahol seriál svoj najslabší týždeň aktuálnej sezóny, keď sa iba raz dokázal dostať nad ratingovú hranicu 9 %, ktorú v doterajšom priebehu roka pravidelne prekračoval.

V dlhodobom porovnaní je reprezentatívny podiel na trhu, ktorý odráža výkonnosť programov bez rozdielu množstva divákov pri obrazovke. To sa mení pod vplyvom počasia alebo rôznych období roka a návykov ľudí, či v súčasnosti pod vplyvom pandémie, kedy ostáva doma viac divákov.

Minulý týždeň sa už Oteckovia vzdialili podielovej hranici 30 % a ani raz ju neprekročili. Hýbali sa okolo 26 – 28 %.

V priebehu tohto týždňa pritom klesajú Oteckovia ešte nižšie. Ratingovo dvakrát po sebe spadli už pod 8 %, pričom v podieli klesli k okoliu 24 – 25 %. V celkovom počte divákov sa zatiaľ každý deň hýbu v okolí 400-tisícovej hranice alebo na nej, ešte minulý týždeň to bolo medzi 430 až 450-tisíc divákmi.

Do samotného poklesu divákov môže prehovárať aj aktuálne jarné počasie, seriál však klesá aj v podieli na trhu. Konkurenčné Bez servítky sa nateraz od svojich priemerov neodklonilo a pokles nezaznamenalo.

Pre Oteckov ide tento rok o ďalší kľúčový pokles výkonnosti.

V prvých sériách valcoval na obrazovkách v pravidelnom podielovom rozmedzí 37 – 42 %, ktorý sa následne vlani zosunul najčastejšie k okoliu 30 – 35 %. Momentálne tak Oteckovia dosahujú ďalší pokles, a to pod tridsiatku s častejšími výkonmi v rozmedzí 25 – 30 %.

Oteckovia vo svojej histórii už podobný pokles zažili.

Stalo sa tak však v septembri 2020 pri rozbehu novej série, kedy si Slovensko užívalo voľné opatrenia po jarnom lockdowne a ešte stále letné počasie. Aj vtedy seriál spadol z výkonov nad 30 % k podielom okolo 25 % a vôbec najslabším ratingom len okolo 5 % pri malom počte divákov pri obrazovke. Po pár týždňoch s ochladením už však seriál výrazne porástol a v niektorých prípadoch ratingy takmer zdvojnásobil.

Mimo tohto poklesu aktuálne výkony Oteckov pripomínajú ich slabé dni z priebehu sérií, spravidla počas rôznych štátnych sviatkov, kedy ich Markíza má vo zvyku ponechávať v programe. Vtedy štandardne pozornosť divákov smerom k seriálu klesá a častejšie si aj jeho fanúšikovia vyberajú sviatočnú ponuku. V týchto prípadoch sa Oteckov darilo doťahovať aj Joj, ktorá bežne vo sviatky proti nim nasadzovala filmy.

Momentálne však Markíza zaznamenáva po prvýkrát pokles k takýmto číslam mimo sviatočného obdobia a už uprostred rozbehnutej série.

Výraznejšiu stratu divákov zaznamenávajú Oteckovia od druhej polovice februára. Stále však patria k najsilnejším titulom trhu, aj v tomto roku sa vo viacerých týždňoch dostali bez problémov pred hlavné večerné programy a patrili bezpečne k najsledovanejším programom týždňa v komerčnej cieľovke.

Ani po aktuálnom poklese denný seriál tento status nestráca.

V pondelok, utorok aj stredu totiž predbehol výkony hlavných večerných programov samotnej Markízy, Joj aj Jednotky, a to ako v komerčnej cieľovke, tak vo väčšine prípadov aj v celkovom počte divákov. Tam sa pred Oteckov dostalo iba pondelňajšie Inkognito.


Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj “hostia”

Odporúčame

Facebook

Nahor