Sledovanosť
Trojka po prvej sezóne: V prime-time siaha na kľúčovú hranicu, celodenne až za Senzi!
Archívny kanál je prvým zrealizovaným plánom z najočakávanejších projektov súčasného manažmentu RTVS.
Po dlhšom čase sa na Slovensku objavil nový televízny kanál medzi trojkou hlavných televíznych skupín. Po viacerých aktivitách komerčnej Joj naplnil prvý z plánov súčasný manažment verejnoprávnej televízie, Jaroslava Rezníka, ktorý spustil novú archívnu stanicu Trojka.
Stanica nastúpila v období vianočných sviatkov, odštartovala v nedeľu 22. decembra 2019. Archívny kanál RTVS vzbudil pozornosť nostalgiou, keď sa vďaka nemu vrátili viaceré staré programy ako Repete, Čo dokáže ulica, Spieva celá rodina, Kaviareň Slávia, Zlatá brána a ďalšie, ale i kedysi populárne televízne inscenácie, keď v čase najväčšej krízy v dôsledku pandémie uvádzala tiež archívne televízne spracovania diel povinnej literatúry.
Mimo oprášenia starých relácií či vytiahnutia archívneho seriálu Českej televízie Nemocnica na okraji mesta však Trojka zvlášť nezaujala. Za pozornosť stoja klasické a atraktívne archívne filmy, ktoré však mali priestor už aj na Dvojke, a to pri vyššej výkonnosti, stanica zatiaľ nevyužila dostatočne potenciál archívu, keď väčší priestor aj s kampaňou venovala skôr archívnym hokejovým či futbalovým prenosom či reprízam Uragánu alebo Nikto nie je dokonalý, než podpore umenia a kvalitnej lokálnej tvorby, napríklad cez vyzdvihnutie starých slovenských dokumentov.
Trojka atraktívne tituly smeruje skôr do prime-time, čo sa odráža aj na výkonnosti. Pre každý podobný nový malý kanál je základom v sledovanosti dosiahnuť postupne jeden podielový bod. Od neho sa stanica potom odráža ďalej a v závislosti od ambícií môže rásť či udržiavať publikum.
Po prvej sezóne sa dá konštatovať, že sa v prípade atraktívnej ponuky podarilo Trojke vyprofilovať do pozície stanice, keď dokáže v hlavnom vysielacom čase (19:00 – 22:00) dosahovať na spomínanú kľúčovú podielovú hranicu v okolí 1 %. Pokiaľ ponúka atraktívnejší program, vie vyskočiť na úroveň v priemere 1 – 1,5 %, inak sa hýbe skôr v okolí pol podielového bodu.
Viackrát jedno percento dosiahla v prime-time aj celotýždenne, posledne priemerne za minulý týždeň. Predtým sa jej to podarilo dvakrát v júni.
Pri pohľade na celý deň stanica láka menej. Za posledné dva mesiace sa v jednotlivé týždne hýbala celodenne okolo 0,6 až 0,8 %. Všetko v skupine 12+. Za posledné dva týždne dosiahol prime-time o tretinu vyšší výkon než celodenná sledovanosť.
Zaujímavosťou je, že celodenne sa pred Trojkou drží aj na podobnú cieľovku zameraná televízia Senzi. Tú prevádzkuje spoločnosť režiséra Petra Núñeza.
Kým v prime-time Senzi na Trojku nestačí, celodenne sa väčšinou v uplynulých týždňoch dostala pred ňu. Ich priemerný výkon je podobný, Senzi býva vpredu v rozmedzí jednej desatiny či dvoch.
Kým Trojku všeobecne nahor ťahá večerný čas, priemerné výkony Senzi vyťahujú víkendové dni od piatka do nedele. V tieto dni dokáže ponúkať najsledovanejší program.
Verejnoprávna televízia je mnohokrát vo svojej činnosti porovnávaná s Českou televíziou, pričom v krátkom čase k tomu došlo aj v prípade archívneho kanála.
Kým na Slovensku uvádzala RTVS archívnu stanicu po dlhej príprave s veľkou pompou, ČT obdobný kanál zrealizovala expresne v reakcii na koronakrízu a výzvu, aby sa starší občania zdržiavali doma.
Programovo pritom stavila na úplne opačný model, ako RTVS. Archívny kanál s názvom ČT3 začal vypĺňať televízne najmenej exponované časy od rána do podvečera, kedy starším ročníkom ponúka extra program v podobe archívnej produkcie. Slovenská Trojka najatraktívnejší program, naopak, orientuje na prime-time, kde býva programová ponuka medzi televíziami najbohatšia.
Napriek expresnej príprave dokázala ČT vystavať atraktívnejší program, ktorý sa prejavil aj na výrazne vyššej sledovanosti pri nástupe. Oveľa lepšie tiež pracovala s názvom svojej stanice, keď ho uviedla s podtitulom „televízia tretieho veku“. Na Slovensku dostala stanica RTVS claim „S Trojkou nikdy nezostarneš“.
Pokým slovenská Trojka vznikla ako nový stabilný televízny kanál RTVS, Česká televízia „trojku“ uvádzala len ako dočasnú stanicu. Priestor jej vytvorilo prakticky znefunkčnenie športového kanála, keď boli zastavené všetky športové podujatia a tiež obmedzenie iných výrob. ČT3 však nastúpila s takou silou, že nie je vylúčená ani možnosť, že by sa stanica udržala v jej ponuke aj nastálo.
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/TNS, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: komerčná cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %