Sledovanosť
Štedrý deň prevalcovala Jojka, Popoluška v totálnom šoku! Takýto prepad si nepamätá
Najsledovanejším programom Štedrého dňa 2024 sa stali Tri oriešky pre Popolušku, zažili však svoju najhoršiu štedrovečernú sledovanosť v histórii.
Tohtoročný Štedrý deň ovládla Jojka.
Už od predpoludnia sa so svojím programom stala prvou voľbou divákov a pozíciu si držala až do večera, kedy sa na Markíze vysielala najväčšia klasika Vianoc a na Jednotke nová rozprávka.
Cez deň dominovala Joj
V dennom vysielaní od predpoludnia do 17. hodiny Joj postupne valcovala.
Po repríze nórskych Troch orieškoch pre Popolušku a animáku Kocúr v čižmách, s ktorými sa mala v obchodnej cieľovke hýbať na podieloch na trhu nad 21 až 22 %, postupne ešte rástla. Sám doma vysielaný po poludní už mal atakovať 26 %, nasledovné animáky Grinch a Doba ľadová: Mamutí tresk sa mali hýbať na úrovni 28 %.
Markíza v priebehu dňa zaostávala v mladšej cieľovke s podielmi na trhu okolo 15 – 18 %. Jednotka v obchodnej skupine, na ktorú však necieli, dosahovala cez deň podiely na trhu okolo 10 – 14 %.
Najvyššie sa z ich dennej ponuky dostala popoludňajšia klasická rozprávka Pyšná princezná, ktorá dosiahla úroveň 20 %.
Aj v univerzálnej cieľovke najviac divákov prilákala Joj.
Najsledovanejšia trojica Sám doma, Grinch a Doba ľadová: Mamutí tresk sa hýbala v okolí 300-tisíc divákov, Jednotka s Markízou si vymieňali pozíciu celkovej dvojky pri sledovanosti najvyššie okolo 200-tisícovej úrovne.
Výnimkou bola iba Pyšná princezná, ktorú sledovalo cez 270-tisíc divákov. Na Jednotke šla cez deň najvyššie rozprávka o Statočnom kováčovi, ktorú sledovalo 220-tisíc divákov.
Perinbaba v trháku
Úspešný deň Joj zavŕšila podvečernou premiérou klasickej Perinbaby na jej obrazovke.
Televízna dvojka sa k jej vysielaniu dostala historicky po prvýkrát, keď si vysúťažila práva na dvojročné obdobie od Slovenského filmového ústavu. Až do minulého roka vlastnila licenciu na kultovú Perinbabu Markíza, a to nepretržite takmer tri dekády od vzniku televízie v roku 1996.
Jojke sa opäť zisk veľkej vianočnej klasiky vyplatil.
Perinbaba na jej obrazovke od 17. hodiny valcovala pri ratingu 9,5 % s podielom na trhu až 34,1 % v obchodnej skupine. Išlo o najvyšší trhový podiel z denného programu a druhý najvyšší podiel celého dňa po klasickej Popoluške.
Perinbaba ovládla podvečer s viac ako dvojnásobným náskokom oproti konkurencii. Vo svojom čase tak mala oproti ostatným programom najdominantnejšie postavenie na trhu z celého dňa.
Vianočné oblátky na Jednotke a Kúzelná opatrovateľka na Markíze sa v tom čase mali hýbať na podieloch na trhu v širšom okolí 15 – 16 % v obchodnej skupine.
V celkovom publiku si Perinbabu pozrelo 381-tisíc divákov, Vianočné oblátky ich pritiahli 263-tisíc. Kúzelná opatrovateľka prekročila 200-tisícovú hranicu.
Tri oriešky s veľkým prepadom, deň však ovládli
Programom Štedrého dňa sa bez prekvapenia aj tento rok stali Tri oriešky pre Popolušku.
K ich vysielaniu sa po historicky najdlhšej až trojročnej prestávke dostala opäť Markíza, ktorá ich nepretržite na Vianoce uvádzala až do roku 2016. Následné zavedenie žrebu českých klasík zabezpečilo striedanie vianočných filmov medzi televíziami.
Návrat najobľúbenejšej rozprávky Vianoc na Markízu však nedopadol podľa očakávaní.
Klasická Popoluška s Libušou Šafránkovou zažila prekvapenie, keď si ju na Štedrý večer pozrelo historicky najmenej divákov.
Tri oriešky pre Popolušku na Markíze od 19. hodiny dosiahli priemernú sledovanosť 726-tisíc divákov v univerzálnej skupine.
Je to o takmer 150-tisíc divákov menej ako vlani na Jednotke. Posledné dva roky totiž rozprávku na Slovenskej televízii sledovalo do 850-tisíc divákov, predtým viackrát oscilovala aj okolo 1 milióna divákov.
V obchodnej cieľovke Popoluška, paradoxne, dosiahla podobný rating ako pred rokom 16,1 %, podiel na trhu ale výrazne klesol na 35,7 %.
Aj napriek strate si Popoluška suverénne udržala status programu Vianoc.
Žiadny iný titul sa jej tento rok nedokázal výraznejšie priblížiť, nezopakovala sa tak ani situácia z rokov 2014 či 2023, kedy sledovanosť Popolušky naháňali nové rozprávky Slovenskej televízie.
Popolušku zrazila konkurencia
Tri oriešky tento rok napriek dominancii čelili mimoriadne úspešnej konkurencii.
Joj ani Jednotka v čase ich vysielania neprepadli, na Popolušku si totiž trúfli so silnými ťahákmi. Aj tie mohli legendárnu klasiku pripraviť o veľkú časť divákov.
Mimoriadne rozbehnutá pokračovala Joj, ktorá priamo proti Trom orieškom pre Popolušku nasadila dlhodobo najsilnejšiu vianočnú komédiu Sám doma 2: Stratený v New Yorku.
Stalo sa už tradíciu, že ju vysiela práve na Štedrý večer, spravidla však po 20. hodine. Teraz s ňou začala už po valcujúcej Perinbabe okolo 18:30, pričom si takto potiahla divákov pre celý svoj večerný program.
Sám doma 2: Stratený v New Yorku aj v náročnej konkurencii bodoval, keď vystrelil ratingom 11,8 % s podielom na trhu 28,8 % v obchodnej skupine. Komédiu si celkovo pozrelo 448-tisíc divákov, čo je dokonca viac ako pred rokom.
Jednotka v podobnom čase po 19. hodine zaradila reprízu minuloročnej rekordne sledovanej rozprávky Tri zlaté dukáty, ktorá pritiahla 330-tisíc divákov. V obchodnej skupine sa jej darilo o čosi menej s necelými 6 ratingami pri podiele na trhu cez 13 %.
Kým Perinbaba mala voči konkurencii najsilnejšie postavenie na trhu, Popolušku výrazne doťahoval práve Sám doma 2. V celkovom počte divákov boli ale Tri oriešky s prehľadom najďalej od priamej konkurencie v rámci celého dňa.
Čarovné jablko vyrovnané s klasikami
K ďalšiemu veľkému súboju došlo v druhej polovici večera.
Slovenská televízia aj pre tento rok nakrútila novú vianočnú rozprávku a o 20:30 na Jednotke ponúkla premiéru Čarovné jablko. Aj keď za vlaňajším hitom Vianoc ďaleko zaostala, vydarila sa jej na úrovni väčšiny predošlých premiérových rozprávok. Prehľad a porovnanie nájdete na konci článku.
Čarovné jablko si na Štedrý večer 2024 pozrelo priemerne 589-tisíc divákov v univerzálnej cieľovke, čím sa celkovo stalo druhým najsledovanejším programom dňa po Popoluške. V obchodnej skupine dosiahlo rating 10,6 % s podielom na trhu 22 %.
V tej už boli o niečo vpredu súkromné stanice, ktoré priniesli súboj ďalších dvoch notorických vianočných klasík.
Lídrom u mladších divákov bola Joj s Pelíškami, ktoré dosiahli rating 12,2 % s podielom na trhu 25,9 %, blízko nich však bol Mrázik na Markíze s ratingom 11,3 % a podielom na trhu 24,3 %.
Mimoriadne vyrovnané boli obe klasiky v univerzálnej cieľovke, kde nastala prakticky vzácna zhoda s necelým pol miliónom divákov.
Prehľad sledovanosti nových slovenských rozprávok Slovenskej televízie od roku 2014
Štedrý deň 2014: Láska na vlásku / rtg 13,9 %, shr 29,6 % / celkovo 681-tisíc divákov
Štedrý deň 2015: Sedem zhavranelých bratov / rtg 13,1 %, shr 26,3 % / celkovo takmer 680-tisíc divákov
1. sviatok vianočný 2015: Johankino tajomstvo / rtg 11,3 %, shr 23,5 % / celkovo 701-tisíc divákov
Štedrý deň 2016: Zázračný nos / rtg 7,6 %, shr 15,9 % / celkovo 430-tisíc divákov
Štedrý deň 2017: RTVS hlavnú slovenskú premiérovú rozprávku nevysielala, prednosť dostala česká premiéra Anjel pána 2. Hlavnou premiérou bola miniséria Mária Terézia vysielaná na 1. a 2. sviatok vianočný, jej prvé dve časti sledovalo celkovo 772-tisíc, resp. 789-tisíc divákov.
Štedrý deň 2018: Vianočné želanie / rtg 12,3 %, shr 21,5 % / celkovo 603-tisíc divákov
Štedrý deň 2019: Čarovný kamienok / rtg 11 %, shr 18,9 % / celkovo 583-tisíc divákov
Štedrý deň 2020: O liečivej vode / rtg 9,8 %, shr 19,3 % / celkovo 558-tisíc divákov
Štedrý deň 2021: RTVS uviedla českú koprodukčnú rozprávkovú premiéru Ako si nevziať princeznú, na sviatky dostala prednosť finálová časť minisérie Mária Terézia.
1. sviatok vianočný 2022: Zakliata jaskyňa / rtg 7,1 %, shr 16 % / celkovo 415-tisíc divákov
Štedrý deň 2023: Tri zlaté dukáty / rtg 15,2 %, shr 32,4 % / celkovo 825-tisíc divákov
Štedrý deň 2024: Čarovné jablko / rtg 10,6 %, shr 22 % / celkovo 589-tisíc divákov
Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram Vysvetlivky k uvádzaniu televíznej sledovanosti Obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci - obchodná cieľová skupina divákov vo veku 13-55 rokov (od roku 2024). Do roku 2023 bola uvádzaná vo veku 12-54 rokov. Spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; Univerzálna cieľovka (celkové publikum) - všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %. Poznámka: Od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná oneskorená sledovanosť, od januára 2017 "hostia". Od januára 2024 došlo k zmene obchodnej cieľovej skupiny.