Exkluzívne informácie nielen zo sveta televízie
Zdroj: RTVS

Sledovanosť

Štedrý deň ovládla Jednotka: Tri zlaté dukáty historicky valcovali, dotiahli Tri oriešky pre Popolušku!

RTVS odvysielala najsledovanejšiu novú vianočnú rozprávku od zavedenia tradície v roku 2014. Po prvý raz s ňou využila nábeh najsledovanejších Troch orieškov, ktoré dokonca dotiahla.

Tohtoročný Štedrý deň patril Jednotke RTVS.

Tá druhý rok po sebe získala práva na najobľúbenejšiu klasiku každých Vianoc, ktoré už tentoraz využila v prospech uvedenia novej rozprávky z vlastnej produkcie.

Popoluška tesne na čele

Najsledovanejším programom nedele 24. decembra 2023 sa bez prekvapení stali Tri oriešky pre Popolušku.

RTVS ich tento rok nasadila do netradičného času, keď ich štartovala už o 18:40, aj keď diváci sú roky zvyknutí na jej začiatok o 19:00 alebo 19:30. Podľa našich informácií sa to podpísalo aj na sledovanosti a postupnom príchode nemalej časti divákov k Jednotke až po 19. hodine.

Klasická Popoluška s Libušou Šafránkovou dosiahla druhý rok po sebe na RTVS prakticky totožnú priemernú sledovanosť.

Tri oriešky pre Popolušku mali na Jednotke uhrať v obchodnej cieľovke rating 16,4 % s podielom na trhu 43,9 %, v univerzálnej cieľovke si ich malo priemerne pozrieť celkovo 876-tisíc divákov s podielom 44,7 % v univerzálnej cieľovke.

Tri oriešky takto pred rokom zaznamenali identickú sledovanosť s ratingom 16,5 % v obchodnej cieľovke a celkovo 874-tisíc divákmi v univerzálnej cieľovke. Podiely na trhu však vlani nedosahovali ani 40-percentnú úroveň, kým tento rok boli výrazne nad ňou. K rozdielu dopomohol najmä skorší vysielací čas – počet divákov pri obrazovke kulminoval až o 20. hodine.

Popoluška ďalší rok potvrdila divácku stratu. 

Oproti roku 2021, kedy sa vysielala na súkromnej Joj, výrazne oslabila u mladších divákov, pred dvomi rokmi šiel jej rating ešte na 19 %. V celkovom univerzálnom publiku sa od roku 2020 postupne vzďaľuje miliónovej hranici, ktorú naposledy atakovala či pokorila v rokoch 2017 až 2019.

Najsledovanejšia nová rozprávka RTVS

Nechýbalo veľa a každoročne najsledovanejšie Tri oriešky pre Popolušku mohli nájsť historicky premožiteľa.

RTVS sa poučila z minulého roku, kedy sa po zisku Popolušky rozhodla nenasadiť vlaňajšiu novú rozprávku Zakliata jaskyňa na Štedrý večer ale až na 1. sviatok vianočný. Namiesto toho, aby využila extrémny nábeh Troch orieškov, porušila tradíciu uvádzania vlastných premiérových rozprávok 24. decembra, a Zakliatu jaskyňu utopila v náročnej konkurencii ďalších dvoch silných premiér na Jojke a Markíze.

Pre tento rok nakrútila vianočnú premiéru Tri zlaté dukáty, ktorú už zaradila priamo za Tri oriešky. Tie práve vďaka nej vysúvala do skoršieho vysielacieho času.

Nová rozprávka razom oproti vlaňajšku dosiahla dvojnásobnú sledovanosť, pričom rovno trhla 10-ročný rekord.

RTVS totižto zažila najsledovanejšiu premiéru od zavedenia nových rozprávok v roku 2014 a prekonala sledovanosť všetkých vianočných premiér poslednej dekády, vrátane minisérie Mária Terézia.

Tri zlaté dukáty po Popoluške od 20:10 dosiahli priemerný rating 15,2 % s podielom na trhu 32,4 % v obchodnej cieľovke, v univerzálnej cieľovke ich priemerne sledovalo celkovo až 825-tisíc divákov.

Na Popolušku tak stratili celkovo iba 50-tisíc divákov.

Doterajšie najsledovanejšie vianočné premiéry RTVS dosahovali celkovú sledovanosť na úrovni medzi 600 až 700-tisíc divákmi. Minulý rok nová rozprávka na 1. sviatok vianočný prekonala len 400-tisícovú hranicu.

Blízko 800-tisícovej hranice sa dostala iba miniséria Mária Terézia, ktorej prvé dve časti v roku 2017 valcovali sviatky. Ďalšie pokračovanie v rokoch 2019 a 2021 už úspech nezopakovalo.

Prehľad sledovanosti všetkých nových rozprávok RTVS od roku 2014 nájdete na konci článku.

Štedrý deň Markízy a Joj

Z ďalších programov Štedrého dňa mal najväčší úspech Sám doma 2: Stratený v New Yorku, ktorý sa na Joj vysielal v priamej konkurencii Troch zlatých dukátov. Jeho rating mal ísť na 10,4 % s podielom na trhu 22,6 % v obchodnej cieľovke. Priemerne ho malo sledovať celkovo 380-tisíc divákov v univerzálnom publiku.

Na Markíze bol najsledovanejší Mrázik, ktorý štartoval o niekoľko desiatok minút neskôr, celkovo ho malo sledovať 370-tisíc divákov, v obchodnej cieľovke sa jeho rating dostal na 8,3 % s podielom na trhu 18,5 %.

Identickú sledovanosť dosiahla aj denná repríza Sám doma na Joj, okolo 13. hodiny však s ratingom 8,3 % vystrelila na najvyšší podiel na trhu celého dňa medzi všetkými súkromnými televíziami 30,1 %.

Inak sa Jojka so svojím denným programom najčastejšie hýbala na podieloch okolo 18 – 21 %, Markíza bola najčastejšie v okolí 17 – 20 %. Nielen silný večer ale tiež deň mala Jednotka RTVS, ktorá sa aj v obchodnej cieľovke s väčšinou programov hýbala v širšom okolí 18 %. V univerzálnej cieľovke bola ešte vyššie.

Televíznemu lídrovi úplne prepadli reprízy krátkych vianočných špeciálov jeho seriálov, ktoré nasadil okolo 16. hodiny. Po prvýkrát mu tak programy ako Pán profesor a Dunaj vybuchli s podielmi na trhu len okolo 10 % v obchodnej skupine.

Jojke najmenej zafungovala Doba ľadová: Mamutí tresk vysielaná voči Trom orieškom pre Popolušku, kedy padla na podiel len okolo 12 %. Repríza Perinbaby v tom čase na Markíze dosiahla podiel okolo 17 %.

Medzi menšími stanicami dominovala Štedrému dňu JOJ Plus, ktorá mala dosiahnuť celodenný podiel na trhu pod 6 %.

Celodenným lídrom na Štedrý deň mala byť Jednotka s takmer 20 % v obchodnej cieľovke, dvojkou dňa bola Jojka s vyše 18 %. Markíza mala ísť celodenne pod túto hranicu. Jednotka suverénne dominovala dňu v univerzálnej cieľovke, kde prekročila hranicu 21 % s veľkým náskokom pred ostatnými televíziami.

Prehľad sledovanosti nových slovenských rozprávok RTVS od roku 2014

Štedrý deň 2014: Láska na vlásku / rtg 13,9 %, shr 29,6 % / celkovo 681-tisíc divákov
Štedrý deň 2015: Sedem zhavranelých bratov / rtg 13,1 %, shr 26,3 % / celkovo takmer 680-tisíc divákov
1. sviatok vianočný 2015: Johankino tajomstvo / rtg 11,3 %, shr 23,5 % / celkovo 701-tisíc divákov
Štedrý deň 2016: Zázračný nos / rtg 7,6 %, shr 15,9 % / celkovo 430-tisíc divákov

Štedrý deň 2017: RTVS hlavnú slovenskú premiérovú rozprávku nevysielala, prednosť dostala česká premiéra Anjel pána 2. Hlavnou premiérou bola miniséria Mária Terézia vysielaná na 1. a 2. sviatok vianočný, jej prvé dve časti sledovalo celkovo 772-tisíc, resp. 789-tisíc divákov.

Štedrý deň 2018: Vianočné želanie / rtg 12,3 %, shr 21,5 % / celkovo 603-tisíc divákov
Štedrý deň 2019: Čarovný kamienok / rtg 11 %, shr 18,9 % / celkovo 583-tisíc divákov
Štedrý deň 2020: O liečivej vode / rtg 9,8 %, shr 19,3 % / celkovo 558-tisíc divákov

Štedrý deň 2021: RTVS uviedla českú koprodukčnú rozprávkovú premiéru Ako si nevziať princeznú, na sviatky dostala prednosť finálová časť minisérie Mária Terézia.

1. sviatok vianočný 2022: Zakliata jaskyňa / rtg 7,1 %, shr 16 % / celkovo 415-tisíc divákov
Štedrý deň 2023: Tri zlaté dukáty / rtg 15,2 %, shr 32,4 % / celkovo 825-tisíc divákov

Zdroje dát: oficiálne dáta zdroj PMT/KANTAR SLOVAKIA, tlačové správy TV Markíza, JOJ, RTVS, teletext, portály Stratégie.sk, Mediálne.sk, Aktuality.sk, Facebook, Instagram
Vysvetlivky: obchodná (komerčná) cieľovka, mladí diváci – obchodná cieľová skupina divákov vo veku 12-54 rokov, spravidla uvádzaný rating v percentách (%) a podiel na trhu v %; celkové publikum – všeobecná trhová sledovanosť divákov vo veku 12+, uvádzaný počet divákov v tisícoch a prípadne podiel na trhu v %
*od jesene 2014 je do údajov sledovanosti započítavaná aj oneskorená sledovanosť, od januára 2017 aj „hostia“

Čítať viac...
Nahor